احتمال عرضه اولین ابزار اندرویدی 2014 با Tegra 6 64بیتی انویدیا

یک‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۶
مطالعه 3 دقیقه
اپل با معرفی پردازشگر‌ 64 بیتی در آیفون 5S، دنیای SoCها را متحول کرد. البته هنوز نمی‌توان در مورد مزایای واقعی (برای مصرف کننده نهایی) پردازنده ‌های 64بیتی در گوشی‌های هوشمند صحبت چندانی کرد، اما کوالکام، سامسونگ و حالا انویدیا نیز قصد دارند پردازنده 64 بیتی ساخت خود را روانه بازار کنند.
تبلیغات

Nvidia چند سال پیش اعلام کرد که تحت لیسانس ARM v8 به فکر ساخت پردازنده ‌های 64بیتی خودش هست، خب حالا زمانش رسیده تا از این فناوری بهره برداری نماید و Tegra را به عنوان پیشتاز این عرضه به میدان بفرستد.

تاکنون تمامی CPU‌های Nvidia از طراحی تحت لیسانس ARM استفاده می‌کردند که البته با GPU‌های کم مصرف GeForce همراهی می‌شدند. با همراهی این دو جزء بود که سیستم روی یک چیپ تگرا شکل می‌گرفت. Tegra 4 از هسته ‌های سریع طراحی شده توسط ARM یعنی Cortex-A15 بهره می‌برد، اما با همه‌ی این ‌ها Nvidia به دلیل عدم استفاده از هسته‌های با معماری سفارشی از رقبای خود عقب است.

همانطور که در مقاله «معماری ARM چیست؟ چه تفاوتی با x86 اینتل دارد؟» و «نگاهی به نگرش آرم در طراحی و تولید، قسمت دوم آشنایی با Cortex A12» شرکت‌های اپل و کوالکام خود نسبت به طراحی هسته‌های پردازنده‌هایشان اقدام می‌کنند و این در حالی است که شرکت‌های دیگر همچون سامسونگ یا انویدیا براساس معماری پیشنهادی آرم (Cortex)، پردازنده‌های خود را تولید می‌نمایند. همین عامل باعث می‌شود تا پردازنده‌های اپل و کوالکام معمولا از نظر قدرت و بازده و همچنین مصرف انرژی در سطح بالاتری از دیگران قرار بگیرند.

اپل و کوالکام هسته ‌های خود را به صورتی سفارشی بر مبنای ARM طراحی می‌کردند و مبلغ نه چندان زیادی را هم به عنوان حق لیسانس پرداخت می‌کردند.

Krait-640x353

اپل با پیشتازی که همواره داشت با استفاده از ARMv8 در A7 خود را نسبت به رقبا پیش انداخت در حالی که کوالکام هنوز بر روی ARMv7 کار می‌کرد. همانطور که حتما می‌دانید طراحی هسته ‌های پردازنده در قیاس با تهیه لیسانس آن کار بسیار دشواری است اما در پس این دشواری مزایایی هم نهفته است. وقتی هسته ‌ها به طور سفارشی طراحی می‌شوند شرکت قادر است بسته به نیاز ویژگی ‌های جدیدی را به پردازنده خود بیافزاید مصداق این مدعا نیز پردازنده ‌های 64بیتی هستند. برای مثال چیپ ‌های اختصاصی کوالکام قادرند به شکلی پویا سرعت clock خود را در هر هسته و بسته به بار سیستم تغییر دهند. آن گونه که به نظر می‌رسد Nvidia کار روی ARMv8 را از اواخر 2010 یا اوایل 2011 شروع کرده است. در صورتی که این مورد واقعیت داشته باشد احتمالا در اوایل 2014 باید منتظر محصولات 64 بیتی این شرکت باشیم.

شکی نیست که Tegra 4 نسبت به Tegra 3 سال گذشته محصول بسیار رقابتی تری شده ولی بازطراحی سریع پردازنده ‌های Krait کوالکام آن را به حاکم بلامنازع اکوسیستم اندروید تبدیل کرده است. دستگاه ‌های بسیار کمی وجود دارند که از Tegra 4 استفاده کرده اند (مثلا Shield console خود انویدیا) این در حالی است که Snapdragon 600 و 800 اکثر گوشی ‌ها و تبلت ‌های 2013 را پوشش می‌دهند.

Tegra-Roadmap-640x367

در طول سال ‌های اخیر Nvidia پول زیادی را بر روی طراحی پردازنده هایش سرمایه گذاری کرده است. مطمئنا کوالکام نیز بیکار ننشسته و در حال کار روی پردازنده ‌های 64 بیتی است. بنابراین معماری ARMv8 و 64بیتی ‌ها زمینی است که اگر Nvidia بتواند در آن گوی را از رقیب خود برباید Tegra به موفقیت فوق العاده‌ای خواهد رسید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات