اپل و جدال با آمازون بر سر لینک‌های خارجی و قانون خرید‌های درون نرم افزاری

شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۴
مطالعه 2 دقیقه
دپارتمان قضایی ایالات متحده همچنان مشغول رسیدگی به دعاوی آمازون و اپل بر سر کتاب‌های دیجیتال است. اپل معتقد است که آمازون با درج لینک‌هایی در کتاب‌هایش که به سایت‌های فروش خارجی راه دارند در حال نقض حقوق این شرکت است و لینک‌ها فقط باید به داخل فروشگاه خود اپل (آی بوک استور) منتهی شوند. آمازون از سوی دیگر می‌گوید این‌ اقدام اپل، کار کاربران برای مقایسه قیمت کتاب‌ها در دو فروشگاه را سخت می‌کند و حق انتخاب را از مشتری می‌گیرد.
تبلیغات

اپل به طور کلی موافق لینک‌هایی که به خارج از اکوسیستم‌اش راه دارد، نیست و ترجیح می‌دهد محصولاتی چون اپلیکیشن، اشتراک مجلات و کتاب از فروشگاه‌های اختصاصی خودش خریداری شوند.

از سوی دیگر کتاب‌هایی که از آمازون یا توسط اپلیکیشن Kindle این شرکت خریداری می‌شوند، همگی به خارج از قلمرو اپل و به فروشگاه‌های خود آمازون راه پیدا می‌کنند که این موضوع باعث خشم اپل شده است. به گفته مسئولان اپل، کار آمازون و دیگر فروشندگان محتوای دیجیتال دور زدن اپل و قانون خریدهای درون نرم افزاری این شرکت است.

سود عایدی اپل از هر خریدی که در App Store، iTunes Store و iBook Store انجام می‌شود 30 درصد است و به عقیده اپل لینک به خارج از این سه فروشگاه نقض حقوق و سوء استفاده از بسترهای نرم افزاری این شرکت است.

یکی از مدارکی که در دست مسئولان قضایی است، ایمیل زیر است که بین فیل شیلر و استیو جابز رد و بدل شده است و نشان می‌دهد که اپل قصد داشته با وضع قوانینی جلوی لینک‌های خارجی را بگیرد:

sjobsemail

در این نامه فیل شیلر به یکی از تبلیغات تلویزیونی آمازون اشاره می‌کند که فردی با آیفون خود یک کتاب از کیندل می‌خرد و بعدا ادامه‌ی آن را بر روی تلفن اندرویدی خود مطالعه می‌کند. به نظر شیلر این تبلیغ دو پیام دارد. اول این‌که محتوای خریداری شده از آمازون بر روی همه‌ی پلتفرم‌ها در دسترس است و دوم این‌که جا به جایی از آیفون به اندروید خیلی راحت جلوه داده شده است که این موضوع مسلما به نفع اپل نیست.

استیو جابز هم در جواب می‌گوید که برای مقابله با این مورد باید کاربران را به سوی استفاده از سیستم پرداخت خودمان سوق بدهیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات