آیا مایکروسافت، IBM بعدی است؟

سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۵
مطالعه 5 دقیقه
اگر به دهه ۱۹۹۰ باز گردیم و نیم نگاهی به عملکرد IBM آن داشته باشیم، متوجه می‌شویم که این کمپانی در آن دوره، وارد بخش ارائه سرویس‌های حرفه‌ای و مخصوص شرکت‌ها شد، اما دیگر کمپانی‌ها هر کدام در شاخه‌ای فعال شدند. ما خوب می‌دانیم داستان چطور به پایان رسید: بازده مالی IBM بسیار ضعیف شد، هزاران کارمند این شرکت اخراج شدند، جان اکرس -مدیرعامل آن زمان IBM- نیز مجبور به ترک کمپانی شد. به نظر می‌رسد مایکروسافت نیز درگیر داستان مشابهی باشد. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.
تبلیغات

IBM در سال ۱۹۶۷ معرفی و با نام شرکت International Business Machines Corporation ثبت گردید. در دهه ۱۹۹۰ کمپانی‌ها هر کدام در شاخه‌ای فعال بودند. مثلا اپل سعی در ارائه محصولات مناسب مصرف‌کننده عادی داشت، ناول بر روی شبکه‌های کامپیوتری کار می‌کرد و سان به بخش‌های فنی کامپیوترها می‌پرداخت. در این زمان مایکروسافت در خفا در حال از هم گسیختن IBM و تصاحب لایه نرم‌افزار در PCها بود.

حال اجازه دهید به سرعت ۲۰ سال از آن زمان به سمت جلو حرکت کنیم تا به انقلاب اینترنت برسیم، در این زمان شما با مایکروسافتی روبرو می‌شوید که وارد بخش ارائه سرویس‌های حرفه‌ای و مخصوص شرکت‌‌ها (Enterprise) شد، اپل اما همچنان به ارائه محصولات مخصوص مصرف‌کننده عادی اقدام کرد و همچنان تلاش ‌می‌نمود تا محصولات با کیفیت و مناسبی را ارائه کند (در بازار مصرف‌کننده نیز بارها جایگاه خود را از دست داد و مجدد به دست آورد.)، گوگل نیز به طور کاملا واضح، قدرت خود را در فضای ابری قوت بخشید و کاربران غیر شرکتی را مخاطب قرار داد، افرادی که دوست داشتند از تمام امتیازات سرویس‌های ابری بهره ببرند. فیس بوک هم در این زمان با قدرت از فضای خالی بهره برد و خود را به قدرت مطلق شبکه‌های اجتماعی ابری بدل کرد.

Facebook

این‌ها همان کمپانی‌هایی هستند که به شدت در حال نبرد بر سر تصاحب سهم بازار بیشتر در سیستم عامل‌های موبایل می‌باشند. این نبرد شامل سرویس‌های ابری می‌شود که خود شامل محصولات مرتبط با جستجو، ذخیره‌سازی، نرم افزارهای ابری، پلتفرم ارائه تبلیغات و غیره است.

کدامیک از رقبا بیش از باقی، تهدیدکننده بوده است؟ به نظر فوربس، اپل از سایرین ترسناک‌تر است. اپل همان کمپانی بوده که موفقیتش به توانایی‌اش در ارائه نوآوری در محصولات جدید مخصوص مصرف‌کننده، بستگی داشته و در این زمینه همواره قادر بوده تا شهوت کاربران را نشانه رود. در این راه نیز اپل همواره درآمد قابل ملاحظه‌ای داشته و مدام در حال بهبود محصولات خود و ارائه نوآوری‌های جدید بوده است. اما اپل در دنیای موبایل همواره از یک تجارت ترس داشته است: گوگل که دنیای موبایل را تحت تصرف خود گرفت و آنقدر اندروید را حمایت کرد تا به انتخاب اول تولیدکنندگان تلفن‌ها هوشمند و بسیاری دیگر از تولیدکنندگان گجت‌های کوچک و بزرگ شد. غول جستجوگر دنیا همچنین تمام سرویس‌های ابری خود را با پلتفرم موبایل خود یکپارچه کرد تا تجربه کاربری بی‌نظیری را به مخاطبان اندروید ارائه کند.

Google Services

آخرین تهدید نیز مایکروسافت است. نه اپل و نه گوگل هرگز نتوانستند همانند مایکروسافت در شرکت‌ها نفوذ کنند. هیچ کدام نیز به اندازه ردموندی‌ها در این زمینه تجربه ندارند. این کمپانی با ارائه ویندوز ۸ –اولین سیستم عامل جدی و هوشمند موبایل مایکروسافت- گام محکمی برای ورود به دنیای موبایل برداشت. مایکروسافت با ارائه ویندوز ۸ ریسکی بزرگی را به جان خرید و شاید مشتریان شرکتی کامپیوترهای رومیزی را از دست می‌داد. اما از آنجایی که ویندوز ۸ به خوبی از تبلت‌ها پشتیبانی می‌کرد و امکاناتی را به کاربران شرکتی ارائه می‌داد که نه آیپد و نه اندروید قادر به ارائه آنها نبودند، کاربران شرکتی و آنهایی که اهل کسب و کار بودند مجددا به سمت ویندوز ۸ گرایش پیدا کردند. از طرف دیگر مایکروسافت همزمان با ارائه ویندوز ۸، سرویس‌های ابری خود شامل آفیس 365 و سرویس ذخیره سازی SkyDrive را قوت بخشید تا موقعیت خود را حداقل بین کاربران شرکتی تثبیت کند و همچنان به تلاش خود برای جلب رضایت کاربران عادی گام بردارد.

حال با این توضیحات ارائه شده، زمان آن فرا رسیده تا بازده مالی این سه کمپانی را بررسی کنیم: اپل کاهش داشته، گوگل افزایش داشته و مایکروسافت نیز درجا زده است.

MSFT-AARP-GOOG-stock-price

خوب حالا دوباره پرسش اصلی مقاله را مطرح می‌کنیم، آیا مایکروسافت، IBM بعدی است؟ آیا هدف قرار دادن مشتریان شرکتی، برای مایکروسافت مشکل ساز شده است؟ پاسخ بله برای بخش استراتژی مشابه IBM در دهه ۱۹۹۰ است و عدم توجه کافی به مشتریان عادی و پاسخ خیر برای اقدامات مثبت و موثر مایکروسافت در راستای دفاع از هسته اصلی شرکت و عدم کاهش درآمد و سود طی سال‌های اخیر.

اما هنوز بسیاری از علاقمندان به گجت‌ها و ابزارهای جدید از جمله تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها از محصولات مایکروسافت خوششان نمی‌آید و محصولات مبتنی بر iOS و اندروید را ترجیح می‌دهند. با وجود اقدامات مثبت و موثر مایکروسافت طی سال‌های اخیر و ارائه سیستم عامل‌های ویندوز ۸ و ویندوز فون ۸ و همچنین یکپارچگی هر چه بیشتر بین پلتفرم‌های مختلف از جمله دو مورد ذکر شده در کنار ایکس باکس، هنوز مایکروسافت نتوانسته آنطور که باید و شاید دل کاربران عادی علاقمند به گجت‌های امروزی را بدست آورد و برای کسب درآمد بیشتر از این بازار پرسود می‌بایست بیش از همیشه تلاش کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات