اعداد و ارقام جذاب هفته

سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
در هفته‌ای که گذشت دنیای علم و فناوری با اعداد جذاب و قابل توجهی همراه بوده که از گران‌ترین آزمایش بشر گرفته تا رشته‌ی DNA هفتصدهزار ساله و دیگر اعداد را شامل می‌شود. این مقاله‌ی پر رقم و عدد را مهمان زومیت باشید.
تبلیغات
01

۱۱۲ درجه سلیسیوس: متخصصان ناسا پیش از ارسال فضاپیمای وایکینگ به سوی مریخ، سیاره‌ی سرخ، مسافر خود را در دمای ۲۳۳ درجه فارنهایت (۱۱۲ درجه سانتی‌گراد) استریلیزه کردند. هرچند چنین کاری ضرورتی نداشت زیرا میکروب‌های زمینی در آن شرایط سخت و بدون اکسیژن مریخ دوام نخواهند آورد.

02

۱۳ تا ۱۶ میلیارد یورو: هزینه‌ی ساخت رآکتور تجربی گرما هسته‌ای (ترمونوکلیر) بین‌المللی ۱۳ تا ۱۶ میلیارد یورو برآورد شده است که می‌توان ساخت چنین رآکتوری را پرخرج‌ترین آزمایش علمی بشر دانست.

03

۲۰۲۲: بنا به پیش‌بینی‌های صورت گرفته، فضاپیمای بپی‌کلمبو (BepiColombo) متعلق به سازمان فضایی ایتالیا در سال ۲۰۲۲ به عطارد می‌رسد.

۱۵ دقیقه: بنا به نتایج تازه‌ترین تحقیقات، مغز به ۱۵ دقیقه زمان نیاز دارد تا افرادی که در اطراف شخص هستند را جذاب تلقی کند.

04

۷۰۰ هزار سال: رشته DNA اسبی که محققان به‌تازگی موفق به رمزگشایی از آن شده‌اند در حدود ۷۰۰ هزار سال است. بدین ترتیب رکورد کهن‌ترین ژنوم کشف شده ده برابر به عقب‌تر بازگشت.

۲۰۰۰ دلار: هزینه‌ای که پدری برای توالی ژنوم‌های دختر خود در خانه پرداخت تا شاید به علت اصلی بروز بیماری نادر فرزند دلبندش پی ببرد. حقیقتاً سلامتی بیش از این ۲۰۰۰ دلار می‌ارزد.

05

۵ ماه: براساس نتایج تحقیق تازه، کودکان در پنج ماهگی می‌توانند حس و حال یکدیگر را درک کنند.

06

۲ ساعت: زمانی که برای ساخت وسیله‌ی آب بازی در منزل زمان نیاز دارید تنها ۲ ساعت است. حالا که تابستان است و وقت فراغت از تحصیل، بیایید کمی خلاقیت خود را پرواز دهیم.

07

۱۰ تا ۱۵ میکرو لیتر: محققان ژاپنی توانستند از ۱۰ تا ۱۵ میکرو لیتر (که معادل یک قطره‌ی ناقابل خون است) برای تکثیر یک موش سالم و قبراق واقعی بهره ببرند.

08

۵۰۰ دلار: اگر دوست دارید گجت پوشیدنی با ظاهر ورزشی و اسپرت تهیه کنید، می‌توانید با پرداخت ۵۰۰ دلار این محصول که رقیبی تازه برای عینک گوگل است را بخرید و با آن پیش بچه‌های محل پز دهید.

09

۴۳: تعداد دفعاتی که خوزه کانکو، ورزشکار بیس‌بال، درباره‌ی مسائل علمی توئیت فرستاده و همه را شگفت زده کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات