رونمایی ECS از مادربوردهای کوچک و حرفه‌ای برای پردازنده‌های اینتل و AMD

چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
ECS Elitegroup یک از تولیدکنندگان برتر مادربورد با شرکت در نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۱۳ از مادربوردهای جدید خود رونمایی کرد. یک مادربورد بسیار کوچک برای تراشه‌های ارزان‌قیمت کبینی و یک مادربورد حرفه‌ای و کوچک برای پردازنده‌های قدرتمند و گران اینتل، در ادامه‌ی مطلب به بررسی مشخصات این دو مادربورد کوچک می‌پردازیم.
تبلیغات

اولین مادربوردی که می‌خواهیم به بررسی مشخصات آن بپردازیم، برای پردازنده‌های سوکت LGA1150 اینتل کاربرد دارد. مادربوردی با چیپ‌ست Z87 به نام Z87H3-AH که در دو مدل معمولی و طلایی رنگ Gank Machine عرضه می‌شود. مدل معمولی ترکیبی از رنگ‌های نقره‌ای، مشکی و سیاه را ارایه کرده اما مشخصات آن با مادربورد دیگر، کاملاً یکسان می‌باشد.

ماژول رگولاتور ۱۲ فازی در این مادربورد به دو بخش تقسیم شده که بخش بزرگ‌تر آن توسط فن و هیت‌سینک خنک می‌شود.

۴ شکاف برای حافظه‌های DDR3 در نظر گرفته شده و ۳ شکاف پی‌سی‌آی اکسپرس x16 (نسخه‌ی ۳.۰ و در حالات x16/x8/NC یا x8/x4/x4 قابل استفاده است) و ۱ شکاف پی‌سی‌آی اکسپرس ۲.۰ با پهنای x4 روی آن به PCH چیپ‌ست Z87 متصل شده‌اند.

001

برای ابزارهای ذخیره‌سازی، شش درگاه SATA 6 Gb/s پیش‌بینی شده، یک درگاه eSATA 6 Gb/s و یک شکاف mSATA 6 Gb/s نیز در کنار آن وجود دارد.

خروجی ویدیویی HDMI و مینی دیسپلی‌‌پورت که کار تاندربولت را هم انجام می‌دهد، هم برای اتصال مانیتور کاربرد دارند.

دو درگاه گیگابیت اترنت که اولی توسط تراشه‌ی Bigfoot Killer E2201 و دومی توسط Realtek تولید شده، برای شبکه کردن به کار می‌روند. با اتصال یک دانگل یو‌اس‌بی می‌توان اتصال بی‌سیم 802.11 b/g/n را برقرار کرد.

کارت صدای ۸ کاناله‌ی کریتیو Sound Core3D و ۸ درگاه یو‌اس‌بی ۳.۰ هم جزء اتصالات این مادربورد حرفه‌ای است. مادربوردی که برای اورکلاکرها طراحی شده است و امکاناتی مثل نمایشگر ۳ رقمی برای بررسی اشکالات، نقاط اندازه‌گیری ولتاژ و بازگردانی و ریست سریع CMOS را در خود جای داده است.

002

دومین مادربوردی که می‌خواهیم از آن صحبت کنیم برای پردازنده‌های سری کبینی ای‌ام‌دی است. پردازنده‌های خوش‌قیمتی که در رده‌ی پایین بازار، در برابر محصولات گران اینتل، قد علم می‌کنند.

ECS یکی از چند مادربورد کوچک در اندازه‌ی mini-ITX را برای کبینی‌ها آماده کرده است. KBN-I مادربوردی است که به همراه سیستم روی چیپ A6-5200 ای‌ام‌دی عرضه می‌شود تا هزینه‌ی تمام شده پایین‌تر باشد. این تراشه علاوه بر داشتن 4 هسته‌ی X86-64 جگوار، دارای گرافیک HD 8400 با ۱۲۸ پردازنده‌ی استریم، کنترلر حافظه‌ی DDR3 دو کاناله و چیپ‌ست پیشرفته‌ی FCH نیز می‌باشد.

003

در این مادربورد برای خنک‌کاری تراشه‌ی کبینی از فن و هیت‌سینک کوچکی استفاده شده و در فضای کوچک برد مدار چاپی این مادربورد، فضای کافی جهت قرار دادن دو شکاف mPCIe وجود داشته است. علاوه بر آن یک شکاف پی‌سی‌آی اکسپرس نسخه‌ی ۲.۰ با پهنای x16 روی مادربورد دیده می‌شود.

004

۴ درگاه یو‌اس‌بی ۳.۰، خروجی ویدیویی HDMI، کارت صدای ۶ کاناله، ۲ درگاه SATA 6 Gb/s و کارت شبکه‌ی گیگابیت اترنت نیز درگاه‌های این مادربورد کوچک را تشکیل می‌دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات