حذف اکانت گوگل پس از مرگ

چطور با حذف خودکار اکانت گوگل، پس از مرگ حریم خصوصی را حفظ کنیم؟

پس از مرگ چه اتفاقی برای حساب گوگل شما رخ خواهد داد؟
یک‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰مطالعه 6 دقیقه
تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که پس از مرگ چه بر سر حساب گوگل و دیگر سرویس‌های متصل به آن می‌آید؟ گوگل برای آن چاره اندیشیده است!
تبلیغات

بسیاری از ما هرازگاهی به اتفاقات پس از مرگ و به عاقبت دارایی‌ها خود در دنیا فکر می‌کنیم؛ اما کمتر پیش می‌آید که به سرانجام داده‌ها و دارایی‌های خود در فضای اینترنت، پس‌ از مرگ فکر کنیم. بعد از مرگ واقعاً اطلاعات موجود در ایمیل و دیگر حساب‌های ما چه می‌شوند؟

شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات مختلف مثل گوگل چندین سال است که ویژگی‌هایی را برای چنین موقعیت‌ها یا شرایط‌ مشابه که حساب کاربری برای مدتی غیرفعال باشد، طراحی کرده‌اند. برای مثال، در تلگرام کاربران گزینه‌ای دارند که با تنظیم آن و مشخص‌کردن بازه‌ی زمانی، در صورت آنلاین‌نشدن، تمام اطلاعات حساب حذف می‌شوند.

گوگل نیز بیشتر از یک دهه‌ی قبل ویژگی Inactive Account Manager را معرفی کرد که به‌وسیله‌ی آن می‌توان تعیین کرد در محدوده‌ی زمانی مشخص اگر کاربری آنلاین نشود، کلیه‌ی اطلاعات و حساب گوگل او به‌صورت خودکار حذف یا برای شخص دیگری ارسال شوند.

غیرفعال شدن اکانت گوگل و پاک شدن داده‌ها

در گذشته گوگل تمامی حساب‌های غیرفعال در بازه‌ی زمانی معینی را به‌طور خودکار حذف می‌کرد؛ اما در سال ۲۰۲۱ میلادی خط‌مشی گوگل درباره حساب‌های غیرفعال تغییر کرد و دیگر فقط داده‌های حساب کاربری (فایل‌ها و ایمیل‌ها) را حذف می‌کند و با آدرس حساب کاری ندارد.

درحال‌حاضر طبق سیاست جدید گوگل اگر کاربری در مدت ۲۴ ماه وارد حساب گوگل خود نشود، حساب غیرفعال تلقی می‌شود و داده‌های آن حذف خواهند شد. مدت پیش‌فرض ۲۴ ماه تعیین شده است؛ بنابراین، اگر در زمان ساخت جیمیل تنظیمات مربوط به آن را تغییر داده‌اید، زودتر از ۲۴ ماه این اتفاق خواهد افتاد. داده‌هایی که حذف می‌شوند عبارت‌اند از:

  • ایمیل‌ها و فایل‌های ضمیمه‌شده
  • عکس‌های روی Google Photos
  • تاریخچه‌ی چت‌ها روی Google Chat
  • ویدئوهای خصوصی و عمومی در یوتیوب
  • اسناد گوگل درایو
  • تاریخچه جست‌وجو و گوگل مپس

چگونه حذف خودکار حساب گوگل را فعال کنیم؟

برای تنظیم حدف خودکار حساب گوگل با تمام اطلاعات و محتوای مرتبط با آن بعد از مرگ یا بعد از مدت مشخصی آنلاین نشدن، باید قابلیت Inactive Account Manager را فعال کنید.

بازکردن مدیریت حساب گوگل در کروم
  • از بخش Google Apps وارد Account شوید.
تنظیمات حساب گوگل در کروم
  • در صفحه‌ی اصلی روی Data & personalization کلیک کنید یا از زبانه‌های سمت چپ روی Data & privacy بزنید.
تنظیمات حریم شخصی حساب گوگل در کروم
  • به‌ پایین صفحه اسکرول و روی Make a plan for your account کلیک کنید.
روشن کردن قابلیت Inactive Account Manager حساب گوگل
  • روی دکمه‌ی آبی‌رنگ START بزنید تا فرایند تنظیمات حذف خودکار حساب گوگل را آغاز کنید.
تنظیم زمان قابلیت Inactive Account Manager
  • در این مرحله با کلیک روی آیکون قلم امکان مشخص‌کردن بازه‌ی زمانی وجود دارد. به‌طور پیش‌فرض بازه‌ی زمانی روی ۳ ماه است که می‌توانید آن را تا ۱۸ ماه افزایش دهید.
فعال کردن قابلیت Inactive Account Manager حساب گوگل در کروم
  • صفحه‌ را به پایین اسکرول کنید و ایمیل و شماره موبایلی را برای دریافت اعلان اخطار گوگل، وارد کنید و روی NEXT بزنید.

گوگل با توجه به مدت‌زمان انتخابی بین یک تا ۶ ماه مانده به اجرای فرایند حذف خودکار، ازطریق ایمیل یا شماره موبایلی که وارد کرده‌اید، به شما یادآوری می‌کند که مکانیزم حذف خودکار فعال است.

فعال کردن قابلیت Inactive Account Manager حساب گوگل

در ادامه و در قسمت ADD PERSON می‌توانید آدرس ایمیل نزدیکان خود را (تا ۱۰ آدرس ایمیل) اضافه کنید تا مجوز دسترسی به اطلاعات شما را داشته باشند یا حتی حساب گوگل را مدیریت کنند. امکان تعیین نوع داده‌ها مثل تقویم، مخاطبان و تاریخچه‌ی وب‌گردی نیز وجود دارد. دقت کنید که این دسترسی فقط برای مدت ۳ ماه از زمان غیرفعال‌شدن حساب گوگل اعتبار دارد.

در بخش SET AUTOREPLY نیز می‌توانید مشخص کنید که در بازه‌ی زمانی غیرفعال‌ ماندن آدرس ایمیل، پاسخ خودکاری به ایمیل‌های دریافتی، ارسال شود. این پاسخ خودکار می‌تواند حامل آدرس ایمیل جدیدتان باشد یا پیامی که دیگر از سرویس گوگل استفاده نمی‌کنید. اما، اگر قابلیت Inactive Account Manager به‌منظور حذف حساب را فعال می‌کنید، نیازی به تنظیم Autoreply نخواهید داشت.

  • بعد از تنظیمات دلخواه و وارد کردن ۱۰ مخاطب خود، روی NEXT بزنید.
حذف خودکار حساب گوگل
  • اکنون می‌توانید مشخص کنید که آیا حساب گوگل شما بعد از مدتی غیرفعال‌ماندن، حذف شود یا خیر. در صورت نیاز به‌ حذف، گزینه‌ی آن را طبق شماره‌ی (۱) داخل عکس فعال کنید و در غیر این‌ صورت مستقیم روی دکمه‌ی REVIEW PLAN بزنید.
تنظیم قابلیت Inactive Account Manager حساب گوگل

اکنون خلاصه‌ای از بخش‌هایی که فعال کرده‌اید، مشاهده می‌کنید و برای دریافت ایمیل یادآوری Inactive Account Manager باید تیک گزینه را فعال کنید و روی CONFIRM PLAN بزنید.

غیرفعال کردن قابلیت Inactive Account Manager حساب گوگل

اگر به‌ هر دلیلی پشیمان شدید، برای حذف قابلیت Inactive Account Manager می‌توانید در همین بخش تنظیمات روی TURN OFF MY PLAN بزنید.

قابلیت Inactive Account Manager ویژگی کاربردی‌ای به‌حساب می‌آید که خیال کاربر را از حفظ حریم شخصی‌اش بعد از مرگ آسوده می‌کند. نظر شما کاربران عزیز زومیت درباره‌ی سرویس مدیریت حساب گوگل غیرفعال چیست؟ آیا از آن برای حذف اطلاعات خود استفاده خواهید کرد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات