دلیل سرخوشی و ولخرجی‌های یاهو چیست؟

شنبه ۳ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۳
مطالعه 5 دقیقه
مریسا مِیِر چند ماهی است که سکان هدایت یاهو را در دست گرفته است و در همین مدت کوتاه چهار شرکت کوچک (استارتاپ) را خریداری کرده و می‌کوشد تا با تجمیع استعدادهای نهفته در این مجموعه‌ها، صفحه خانگی یاهو را به المان‌های اجتماعی مجهز کرده و با شخصی‌سازی بیش از پیش خدمات، جای پای این رقیب سرسخت را در دنیای فناوری اطلاعات همچنان سفت و محکم نگاه دارد. در این مطلب نیم نگاهی بر اهداف آتی یاهو خواهیم داشت، با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

هفته گذشته یاهو اعلام کرد که قصد خرید JYBE را در سر دارد، شرکتی که یک استارتاپ است و در زمینه‌ی ارائه‌ی پیشنهادات شخصی برای تماشای فیلم، مطالعه‌ی کتاب و رفتن به رستوران فعالیت می‌کند. با این خرید، برنامه‌ی موبایل JYBE بسته خواهد شد و پنج تن از کارکنان سابق یاهو به دامان این مجموعه اضافه خواهند شد.

این شرکت چهارمین خریداری یاهو در این چند ماهه به شمار می‌رود که در زمینه‌ی ارائه‌ی سرویس پیشنهادات شخصی‌سازی شده فعالیت می‌کند و از زمان مدیرعامل شدن مریسا میر از ژوئیه گذشته صورت گرفته است. این مدیرعامل جدید توجه ویژه‌ای به «محصولات [و سرویس‌های] اصلی» و «استراتژی‌های موبایل» دارد.

از دیگر برنامه‌های مایر می‌توان به سر و سامان دادن به خدمات جانبی این سایت اشاره کرد. یاهو تاکنون استارتاپ‌های مهمی را خریداری کرده است و شایعاتی پیرامون تهیه‌ی سرویس BIG-TICKET نیز به گوش می‌رسد. با این همه، هنوز مسئولان یاهو هیچ جلسه‌ی مطبوعاتی ترتیب نداده‌اند تا در زمینه‌ی ارائه اطلاعات تکمیلی پیرامون خریدهای صورت گرفته به سهامداران کمپانی بپردازند. با این همه به نظر می‌رسد که یاهو در حال توسعه‌ی استعدادهای خود و تشکیل گروهی قوی برای تولید محصولات و ارائه سرویس‌های کاربردی‌تر در آینده‌ی نزدیک است.

نکته‌ی اصلی از این همه تکاپو بازیابی جایگاه طلایی سابق و ارائه‌ی صفحه‌ی آغازین سایت یاهو به گونه‌ای است که انواع محتوا اعم از اخبار، دسترسی به ایمیل، فایل‌های چندرسانه‌ای، خدمات جستجو، شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات همگی در یک جا محقق شود. از این گذشته نمایش شخصی‌سازی شده‌ی تمامی این اطلاعات برای تک تک کاربران هدف اصلی یاهو است.

از سوی دیگر، فیس‌بوک نیز در تلاش برای افزودن قابلیت جستجوی پیشرفتۀ اختصاصی برای هر یک از کاربران و تکامل بیش از پیش آن است. گوگل نیز بی کار ننشسته و می‌کوشد کاربران بیشتری را به شبکه اجتماعی خود بکشاند. یاهو نیز رویکرد جدید خود به سبک شبکه‌های اجتماعی‌اش را به گونه‌ای آماده کرده که جایگزینی برای هر دوی فیس‌بوک و گوگل باشد. هر چند این اتفاق ممکن است همه‌ی کاربران را راضی نکند، اما این شرکت اینترنتی را به آینده‌ی خود امیدوار خواهد کرد و در اوج نگاه خواهد داشت.

آرناب باتاچارجی یکی از بنیان‌گذاران شرکت JYBE معتقد است که، «اساساً آموخته‌های بسیاری پیرامون چگونگی استفاده از تکنیک‌های جستجو آموخته‌ایم، چه در زمینه‌ی علوم داده‌ها یا مهندسی انبوه اطلاعات و ارائه و غنی‌سازی آن به تک‌تک کاربران » او که پیش‌تر معاون شرکت و رئیس بخش فناوری جستجوی یاهو بوده در ادامه به TECH CRUNCH گفت، «ما در حقیقت قصد داریم این فناوری‌ها را در اغلب بخش‌های سایت یاهو اضافه کنیم». این در حالی است که سخنگویان یاهو هیچ اشاره‌ای به خریداری JYBE یا سایر برنامه‌های آتی شرکت در این رابطه یا طرح‌های آینده یاهو نکرده‌اند.

در اکتبر گذشته، یاهو استارتاپ دیگری با نام STAMPED را خریداری کرده بود که موجب شد مایر و رابی استین، یکی از کارمندان سابق گوگل در یک جایگاه واحد و در کنار هم قرار گیرند. در چند ماه گذشته، یاهو همچنین SNIP.IT را خریداری کرده که در زمینه‌ی ارائه‌ی سرویس‌هایی مشابه سایت PINTERSET برای پیوندها فعالیت داشت.

از این گذشته، یاهو ALIKE را از آن خود کرده که یک برنامه مبتنی بر موبایل است و به کاربران اجازه می‌دهد تا اقدام به ارائه پیشنهاد و اشتراک بازارهای نزدیک خود به دوستانشان کنند. تمامی این شرکت‌ها ارائه خدمات خود را متوقف کرده‌اند و پرسنل خود را به تیم موبایل و شبکه اجتماعی یاهو اضافه کرده‌اند.

حال پس از حدود یک ماه از رونمایی قالب جدید صفحه اصلی یاهو، آن‌ها در تکاپو برای تهیه‌ی بخش‌های تازه‌تری هستند که خود آن را «خلاقانه و شخصی‌تر» می‌دانند. از سوی دیگر لحاظ کردن خدمات مسکن که یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های یاهو است در کنار سرویس پست الکترونیکی، اخبار، سرویس‌های مالی و ورزشی، یاهو را برای بسیاری از کاربران جذاب کرده است.

آن‌ها همچنین در حال آماده‌سازی سرویس اجتماعی توئیتر مانندی هستند که کاربران محتوای مورد علاقه خود را با دوستان خود در فیس‌بوک به سادگی به اشتراک بگذارند. در حالی که این شرکت پیش‌تر توجه ویژه‌ای به کاربران رایانه‌های رومیزی داشت، حال صفحه خانگی خود را به نحوی تهیه کرده است که در نسخه‌های واحد و مناسب برای تبلت و موبایل نیز باشد.

مشکل بزرگ‌تری که یاهو در ارائه سرویس‌‌های مبتنی بر موبایل خود با آن دست به گریبان است اینکه، گوشی‌های هوشمند تلفن همراه دارای صفحه خانگی نیستند؛ و کاربران تنها برای بهره از سرویس‌های پرکاربرد آن، ابزارک‌ها و نشانه‌های برنامه‌های گوناگون را در صفحه‌ی اصلی گوشی خود قرار می‌دهند که اغلب این برنامه‌ها نیز توسط شرکت‌های تولید کننده‌ی سخت‌افزار یا سیستم‌عامل ارائه شده و یاهو در این بین سهمی ندارد.

به همین خاطر یاهو می‌کوشد برنامه‌هایی چون فلیکر (FLICKR) خود را به گونه‌ای آماده کند که سرویس‌هایی نظیر جستجو، نشان‌گذاری صفحات و پیشنهادات محلی را ارائه نماید – درست مشابه همان سرویس‌هایی که در خود یاهو وجود دارد. به هر حال هر اقدامی که بتواند درآمد سالانه‌ی 125 میلیون دلاری یاهو را از بازار گوشی‌های هوشمند افزایش دهد برای آن‌ها مغتنم است. در عین حال، این کمپانی باید مشکلات بنیادینی نظیر ممانعت از نفوذ به حساب کاربری پست الکترونیکی را از این بستر نیز مد نظر داشته باشد.

مایر در فوریه گذشته اعلام کرده بود که بازطراحی صفحه آغازین سایت «نخستین گام در ارائه‌ی خدمات تازه» است، اما با در نظر گرفتن تغییرات صورت گرفته و خریدهایی که آن‌ها به تازگی انجام داده‌اند، می‌توان آینده‌ی خوب و روشنی را برای یاهو متصور بود. در کنار سرویس‌های سنتی چون ایمیل، اخبار و تبلیغات، آن‌ها به دنبال افزایش خدمات ثالث از سوی بینگ، فیس‌بوک و گوگل هستند.

همچنین می‌کوشند با اعمال تغییراتی مشابه آنچه که در فلیکر انجام داده‌اند، امور شخصی، اشتراک‌گذاری محرمانه، بازاریابی هدف در شبکه‌های اجتماعی و ترکیب اطلاعات و چندرسانه‌ای را در محیط وب فراهم آورند. در همین حال، یاهو در تدارک و مدیریت نحوه‌ی نمایش اطلاعات است. و از آنجا که نیازی ندارد کلیه محتوای نمایش داده شده را خود تهیه کند، تنها کافی است نحوه‌ی به نمایش درآمدن این اطلاعات را به خوبی سر و سامان دهد.

آینده‌ی یاهو در طراحی و تغییر صفحه اصلی آن نهفته است، محملی که کاربران خواهند توانست صفحه‌ی شخصی خود را داشته باشند و همان‌طور که گوگل و فیس‌بوک می‌کوشند پلتفرم خود را تا حد ممکن کنترل نمایند و با شناسایی سلایق و علایق کاربران خود، محیط وب جهان گستر را از دریچه‌ی خاص شرکت مطبوعشان ارائه نمایند. پس چه می‌شود اگر یاهو نیز به این بازی وارد شود و معادلات را کمی به نفع خود به هم بریزد!؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات