تکنولوژی TressFX حاصل همکاری AMD و Square Enix برای شبیه‌سازی طبیعی حرکات مو و لباس

جمعه ۱۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۱:۵۲
مطالعه 3 دقیقه
یکی از مراحل مشکل در طراحی شخصیت‌ها در بازی‌های رایانه‌ای، طراحی مو و حرکات آنها است. اگر به حرکت مو در بازی‌های پیشرفته‌ی امروزی توجه کرده باشید حتماً متوجه حرکت غیرطبیعی و یا حرکت نکردن آن شده‌اید. ای‌ام‌دی برای حل مشکل پیشقدم شده و با کمپانی اسکوئر انیکس همکاری کرده تا تکنولوژی جدیدی به نام TressFX را معرفی کند. در ادامه می‌خواهیم این دستاورد را مورد بررسی قرار دهیم و نتیجه‌ی استفاده از آن را با هم ببینیم.
تبلیغات

کمپانی Square Enix در زمینه‌ی بازی‌های نقش‌آفرینی همواره بهترین بوده و هست. مجموعه‌ی Final Fantasy، Kindom Hearts، Dragon Quest و چند عنوان دیگر این سازنده همواره جزء بهترین بازی‌های نقش‌آفرینی بوده است. معمولاً یکی از نقاط قوت بازی‌های اسکوئر انیکس طراحی خلاقانه‌ی شخصیت‌هاست و در طراحی ظاهر آنها و همچنین مو و حرکات آن تلاش زیادی می‌کند.

از طرف دیگر ای‌ام‌دی یکی از دو سازنده‌ی بزرگ تراشه‌ی گرافیکی است و برای طبیعی‌تر کردن حرکات مو در جریان باد یا آب با اسکوئر انیکس همکاری نزدیکی را شروع کرده و به تازگی نتیجه آن معرفی شده است. در واقع تکنولوژی ترس‌اف‌ایکس محصول همکاری استودیوی کریستال داینامیک و ای‌ام‌دی است.

اما اولین بازی که از این قابلیت استفاده می‌کند کدام است؟ شخصیت لاراکرافت در تومب‌رایدر اولین شخصیت مجازی است که می‌خواهد از شامپوی مخصوص ای‌ام‌دی استفاده کند! در نسخه‌ی جدید این بازی که در سال 2013 عرضه می‌شود، شاهد کارایی این تکنولوژی خواهیم بود.

اما برای استفاده از این تکنولوژی به چه سخت‌افزاری نیاز داریم و اصلاً چگونه کار می‌کند؟

محاسبات مربوط به حرکات مو توسط زبان دایرکت‌کامپیوت صورت می‌گیرد. البته این زبان در تمام تراشه‌های گرافیکی پیشرفته پشتیبانی می‌شود اما برای استفاده از این تکنولوژی به تراشه‌ای با معماری GCN یا Graphics Core Next که محصولی از ای‌ام‌دی است نیاز داریم تا پردازش موازی دستورات مشابه به خوبی صورت گیرد. کارت گرافیک‌های سری HD 7000 ای‌ام‌دی دارای چنین معماری هستند.

ای‌ام‌دی تکنولوژی جدیدش را بر اساس کارهایی که قبلاً روی شفافیت مستقل از ترتیب یا OIT انجام داده بود استوار کرده و بدین ترتیب برای مدیریت پیچیدگی پردازش و حافظه‌ی مورد نیاز از ساختمان PPLL (لیست‌ پیوندی برای هر پیکسل) استفاده می‌کند.

TRESSFX-HAIR-1

در این روش از دایرکت‌کامپیوت برای شبیه‌سازی واقعی حرکات مو استفاده می‌شود. در واقع هر یک از رشته‌های مو به صورت یک زنجیر فرض می‌شود، بدون اینکه نیازی به هزاران لینک جداگانه باشد. لذا نیروهایی مثل جاذبه، باد و حرکات سر روی حرکات مو و علاوه بر آن روی حرکات لباس و بدن تأثیری به مراتب واقعی‌تر از بازی‌های فعلی می‌گذارند.

در نهایت به مدل مو می‌رسیم. در شبیه‌سازی مو همواره حرکت تدریجی رشته‌های مو به سمت موقعیت اصلی آن است، بنابراین بعد از اینکه تأثیر نیروهای خارجی کم شود، موها به تدریج به جای خود برمی‌گردند و مدل موی شخصیت حفظ می‌شود.

در محیط بادی حرکت رشته‌های مو از سویی به سوی دیگر به شکلی واقعی صورت می‌گیرد.

TRESSFX-HAIR-2

در محیط بارانی هم حرکت مو به خاطر باد و هم سنگینی رشته‌های مو به خاطر خیسی و رطوبت در نظر گرفته می‌شود و موها به شکل طبیعی‌تری آویزان می‌شوند.

TRESSFX-HAIR-4

در محیط خشک و بدون باد فقط حرکت سر است که روی حرکات مو اثر می‌گذارد. با به کارگیری ترس‌اف‌ایکس حرکات مو در چنین محیط‌هایی نیز به بهترین شکل شبیه‌سازی می‌شود.

TRESSFX-HAIR-3
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات