پاسخ کوبنده‌ی بلک‌بری به قابلیت تازه‌ی Knox در گوشی‌های سامسونگ

سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
سامسونگ با ارائه‌ی قابلیت تازه‌ی Knox و جداسازی محیط کاری و شخصی در گوشی‌های اندرویدی خود، رسماً پا روی دم بلک‌بری و حوزه‌ی کاری چندین و چند ساله‌ی این شرکت کانادایی گذاشته‌ است! خب چه می‌توان از بلک‌بری انتظار داشت؟ آن‌ها در اولین فرصت پاسخی کوبنده به این حرکت ایذایی آسیایی‌ها داده‌اند و به شدیدترین لحن حرفه‌ای ممکن موجودیت Knox و توانمندی‌هایش را زیر سئول برده‌اند!
تبلیغات

این روزها شهر بارسلونای اسپانیا میزبان کنفرانس جهانی موبایل 2013 MWC است، محفلی که می‌توان تازه‌ترین نوآوری‌های تولید‌کنندگان و فعالان در حوزه‌ی گوشی‌های تلفن همراه و گجت‌ها را از نزدیک رصد کرد. همان‌طور که پیش‌تر در زومیت مطلع شدید، سامسونگ از نرم افزار Knox خود پرده‌برداری نمود؛ که تلاشی است برای جداسازی محیط‌های کاری از شخصی در گوشی‌های اندرویدی، حوزه‌ای که سال‌ها است به‌طور سنتی در ید قدرت بلک‌بری بوده است.

دیوید جی. اسمیت، معاون اجرایی بلک‌بری در اظهار نظری در این رابطه رویکرد سامسونگ را غیر قابل قبول دانسته و می‌افزاید، که بلک بری سال‌ها است «از 1999 [میلادی]» در زمینه‌ی تأمین نیازهای امنیتی شرکت‌های بزرگ مشغول به ارائه خدمات بوده و این تلاش کره‌ای‌ها نمی‌تواند به بازار آن‌ها خللی وارد کند. وی معتقد است که «هیچ ابزاری ایمن‌تر» از گوشی‌های هوشمند بلک‌بری 10 و برنامه Balance نیست؛ گفتنی است این برنامه قابلیت جداسازی محیط شرکتی از شخصی را در گوشی‌های بلک‌بری ارائه می‌کند.

هر چند که در حال حاضر Balance از اندروید و iOS نیز پشتیبانی می‌کند، اما به اعتقاد اسمیت، مشکل اصلی سامسونگ در محیط اندروید نهفته است، چراکه ساختار آن (اندروید) دارای حفره‌های امنیتی زیادی است و نمی‌تواند آن طور که باید و شاید از منافع شرکت‌های بزرگ به خوبی حفاظت کند. اسمیت همچنین می‌افزاید که برنامه‌ی Balance آن‌ها از سال 2011 تاکنون با موفقیت در این زمینه ارائه خدمات کرده؛ و به ادعای وی تنها راهکار پیش رو برای «حفظ اطلاعات و اسرار حساس شرکت‌ها در کنار اطلاعات شخصی کارکنانشان به‌طور مؤثر است».

اسمیت همچنین اذعان کرده که مشکل اصلی «آسیب‌پذیری» اندروید به دلیل ماهیت باز متن (Open Source) بودن آن است؛ درحالی‌که سازوکار سیستم‌عامل بلک‌بری بسته است و هسته‌ی آن تنها دراختیار مهندسان معتمد شرکت مذبور قرار دارد. همچنین گروه بزرگی از پرسنل متبحر در این کمپانی دائماً در حال بررسی و رفع هرگونه مشکل در این بستر امن هستند. درحالی‌که سیستم‌عامل جدید اندروید و iOS دارای نقاط ضعف و مخاطرات امنیتی بسیاری هستند که نمی‌تواند به‌طور کامل منافع شرکت‌های بزرگ را پاسداری کند.

وی در پایان ابراز می‌دارد، هر چند که ممکن است زرق و برق گوشی‌های آن‌ها (سامسونگ) برخی را ترغیب به استفاده کند، اما واقعیت آن است که چتر حمایتی بلک‌بری 10 ایمن‌ترین زیرساخت ممکن برای کمپانی‌هاست که حال حاضر هیچ رقیبی برای آن وجود ندارد!

نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا سیستم‌عامل‌های باز متن آسیب‌پذیرتر از سیستم‌های بسته هستند؟ و آیا این رویکرد تازه‌ی سامسونگ می‌تواند شرکت‌های بزرگ و کوچک در اقصی نقاط جهان را مجاب کند تا برای امور روزمره‌ی کارکنان خود دل از بلک‌بری بکنند و رو به سوی آفتاب تابان شرق بیاورند؟

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات