شیائومی بیش‌از ۱٬۰۰۰ فروشگاه را تعطیل می‌کند؛ چرا؟

چهارشنبه 19 آذر 1404 - 19:20
مطالعه 2 دقیقه
فروشگاه شیائومی
استراتژی جدید شیائومی همه را غافلگیر کرد؛ تغییری که می‌تواند آینده‌ی فروشگاه‌های این برند را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار دهد.
تبلیغات

شیائومی از تغییر بزرگ در سیاست‌های خرده‌فروشی خود خبر داد. این شرکت قصد دارد از برنامه‌ی گسترش فروشگاه‌هایش فاصله بگیرد و تمرکز خود را بر کیفیت، بهره‌وری و سودآوری قرار دهد. براساس گزارش‌ها، شیائومی از سال ۲۰۲۶ بیش‌از ۱۰۰۰ فروشگاه کم‌بازده و زیان‌ده Xiaomi Home را در سرتاسر چین تعطیل کند.

وانگ شیاویان، معاون ارشد گروه شیائومی و رئیس شیائومی چین تصمیم به تعطیلی فروشگاه‌ها را در اطلاعیه‌ای رسمی خطاب به نمایندگان فروش تأیید کرد. طبق این اطلاعیه، تمام فروشگاه‌هایی که قبل از اول ژانویه‌ی ۲۰۲۵ افتتاح شده‌اند تحت ارزیابی قرار می‌گیرند و هر شعبه‌ای که هم بهره‌وری پایینی داشته باشد و هم زیان‌ده باشد، تعطیل خواهد شد. شیائومی همچنین برای پشتیبانی از این فرایند، ۲۷٫۲۶ میلیون یوان (۳٫۸ میلیون دلار) هزینه‌ی تعدیل را متقبل می‌شود.

به‌نوشته‌ی MyDrivers، هدف شیائومی از بازنگری در فروشگاه‌هاش، کاهش ضرر نمایندگان و تثبیت وضعیت شبکه‌ی فروش است. بنا بر اعلام شرکت، اجرای این طرح می‌تواند سالانه تا ۷۲٫۴۶ میلیون یوان (۱۰ میلیون دلار) از ضرر شرکای تجاری بکاهد؛ اقدامی که نشان می‌دهد شیائومی درحال ایجاد توازن میان فشار مالی کوتاه‌مدت و پایداری بلندمدت است.

براساس تصمیم شیائومی، از اول ژانویه‌ی ۲۰۲۶ فروشندگانی که بخواهند فروشگاه‌های علامت‌گذاری‌شده را همچنان فعال نگه دارند، دیگر به مدیران فروشگاهی منصوب‌شده ازطرف شیائومی دسترسی نخواهند داشت. به بیان دیگر، شرکت چینی مسئولیت‌های مدیریتی و نیروی انسانی این فروشگاه‌ها را بر عهده نمی‌گیرد و ریسک کامل عملیات به عهده‌ی نمایندگان خواهد بود.

شیائومی قصد دارد هزینه‌ها را در بخش فروش محصولات خودرویی نیز کاهش دهد. این شرکت ساختار پرسنلی فروشگاه‌های خودرو را از مدل فعلی ۱+۲+۱۱ به ساختار چابک‌تر ۱+۱+۵ تغییر می‌دهد؛ مدلی که هدف آن کاهش هزینه‌های نیروی انسانی و افزایش بهره‌وری است.

تبلیغات
تبلیغات

نظرات