موسس ایکس باکس: اپاستور در تلویزیون اپل، ممکن است کنسولهای بازی را محو کند
زنگ خطر برای صنعت کنسولسازی به صدا در آمده است! در همین راستا نت براون (Nat Brown) موسس و بنیانگذار بخش Xbox در کمپانی مایکروسافت در وبلاگ شخصی خود ابراز داشته که اگر اپل اقدام به بازگشایی اپ استور خود بر بستر تلویزیون هوشمندش کند، این پلتفرم میتواند «بهراحتی» کنسولهای بازی نظیر پلی استیشن، ایکس باکس و وییوی (Wii U) نینتندو را محو و نابود کند.
او در این مطلب اشارهی زیادی به رویدادها و اخبار چند روز گذشته داشته و تحلیل جامعی ارائه کرده است، به همین خاطر اگر به موضوع علاقمند هستید، پیشنهاد میکنیم به وبلاگ او سری بزنید. اما بهطور مختصر و مفید، در مهمترین بخش نوشتهی وی آمده است:
اگر اپل چنین کاری انجام دهد، بهسادگی میتواند پلیاستیشن، ایکس باکس و وییو را محو کند و رقمی در حدود 30 درصد از بازار بازی/برنامهها را به اکوسیستم تلویزیون هوشمند خود بکشاند. به شخصه پول زیادی از قبل سیستمعامل iOS کسب کردهام و اگر شرایط نوشتن برنامه برای تلویزیون اپل میسر گردد مطمئنا از آن هم میتوانم پول پارو کنم.
خب او در این باره درست فکر میکند. چرا که تیم کوک نیز که روز گذشته در کنفرانس فناوری گلدن ساکس (Goldman Sachs) شرکت کرده بود اذعان کرد که اپل از سال 2008 تاکنون بیش از 80 میلیارد دلار به توسعهدهندگان پرداخت کرده است. نهتنها این رقم بالایی برای این منظور است، بلکه نسبت به آماری که آنها در ژانویه گذشته اعلام کرده بودند نیز یک میلیارد دلار بیشتر شده است، که رشد قابلتوجه و چشمگیری را نشان میدهد.
بدین ترتیب میتوان استنباط کرد که توسعهدهندگانی چون EA، سگا، اکتیویژن و در کل تمامی نامهای بزرگ میتوانند به این بستر جدید مهاجرت کنند، شرکتهایی که در حقیقت نوع کنسولی که برایش بازی مینویسند اهمیت زیادی نمیکند. اما پرسش اینجا است که تولیدکنندگان سختافزاری چه حال و روزی خواهند داشت؟ این موضوع را هم در نظر داشته باشید که اپل ست-تاپ باکس جذابی دارد که فروش خوبی دارد و از این گذشته به قابلیتهایی نظیر بلوتوث و ایرپلی (AirPaly) نیز مجهز است که بهسادگی با سایر تجهیزات و کنترلرها متصل میشود.
اما پرسش اینجا است که منظور کدام کنترلرهاست؟ خب حدس زدنش ساده است. عنایت داشته باشید که بیش از 500 میلیون ابزار iOSی در دست کاربران اپلدوست در اقصی نقاط جهان وجود دارد که این بازار طلایی میتواند هر توسعهدهندهای را اغوا کند. ابزارهایی که همگی مجهز به حسگرهای ویژهی شتابسنج هستند و شباهت زیادی به کنترلر حرکتی وایی (Wii) شرکت نینتندو دارند. به همین خاطر اپل توانایی کافی برای تولید دستهبازی و بستر فیزیکی آن را دارد.
نکته دیگر اینکه، اپل همکنون قدرت لازم برای تبدیل دستگاه 99 دلاری خود به یک کنسول تمام عیار بازی را دارد. تنها کاری که باید کند این است که کیت توسعهی نرمافزاری لازم را به کدنویسان بدهد، همان کاری که احتمالا تا یک ماه دیگر محقق شود. پس حالا میتوانیم به خوبی دغدغهی آقای براون را درک کنیم.
جالب اینکه او تنها فردی نیست که از بدنهی فعال تولیدکنندگان بازی به این خطر مهم پی برده است. ماه گذشته، گیبل نویل، مدیرعامل شرکت Valve ابراز داشته بود که اپل همچنان بزرگترین خطر برای موفقیت کنسول آیندهی آنها، استیم باکس (Steam Box) است، و اذعان کرده بود که «تصور میکنم اپل بهسادگی میتواند همه فعالان این حوزه را کنار بزند»!
منطقی است که اپل میکوشد در این حوزه نیز اول شود و گوی رقابت را از همه، قدیمیها و تازهکارها، برباید. این ماهیت زننده و صورت زشت رقابتهای این روزهای دنیاست، که فعل «رحم» در آن محلی از اعراب ندارد. گاهی که چنین اخباری به گوشم میخورد یاد حرف بیل گیتس میافتم که میگفت: «دنیا، دنیای بیرحمی است»
نظر شما در این باره چیست؟ آیا استراتژیهای پشت پردهی اپل این بار صنعت بازیهای ویدئویی را نشانه گرفته است؟ آیا آنها با تجهیز تلویزیون هوشمند خود فعالان صنعت بازی را خانهخراب خواهند کرد یا خیر؟
نظرات