تحلیلگران معتقدند فروش تبلت سرفیس مایکروسافت بسیار کمتر از تعداد عرضه شده آن است

جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۶
مطالعه 3 دقیقه
فروش سرفیس RT مایکروسافت اوضاع و احوال خوب و خوشی ندارد، حداقل با توجه به نتایجی که شرکت‌های تحقیقاتی بازار اعلام کرده‌اند این شرکت در این زمینه هنوز موفق نشده به نتیجه‌ی مطلوب نائل آید. با توجه به آمار و ارقام موسسه HIS iSuppli و به نقل از CNET فروش نخستین تبلت تولیدی مایکروسافت بسیار کمتر از یک میلیون دستگاه بوده است این در حالی است که نرخ مرجوعی‌ها بسیار بیش از انتضار آنها بوده است.
تبلیغات

به اعتقاد رودآ الکساندر، یکی از تحلیلگران موسسه iSuppli، تولید تبلت‌های RT مایکروسافت در خلال سه ماهه گذشته بیش از 1.25 میلیون دستگاه بوده است، در حالی که فروش خارج از شبکه فروش احتمالاً چیزی در حدود 55 تا 60 درصد بوده است. با توجه به این درصدها و به اعتقاد این موسسه‌ی تحقیقاتی میزان فروش تبلت RT مایکروسافت باید رقمی بین 680،000 تا 750،000 دستگاه باشد. هر چند این میزان از فروش معمول نیست، خانم الکساندر اذعان می‌کند که ابزارهای اندرویدی در ابتدای ورود به بازار نیز دارای نرخ فروش مشابهی هستند.

لازم به ذکر نیست که آمار و ارقام فروش اغلب شرکت‌ها به استاندارد طلایی اپل نمی‌رسد، که در بیشتر موارد چیزی بیش از 90 و حتی گاه 100 درصد است. با استناد به تازه‌ترین گزارش سه ماهه، اپل موفق شده 22.9 میلیون تبلت آی‌پد را در سراسر جهان به فروش برساند، که رقم قابل تاملی به خصوص برای مایکروسافت است.

خانم الکساندر معتقد است که شواهد بسیار کمی از ادامه‌ی تولید تبلت‌های RT مایکروسافت ، در سه ماهه نخست سال دیده می‌شود. و این موضوع به دلیل «آن است که آنها هنوز موفق نشده‌اند موجودی انبارهای خود را به فروش برسانند».

اما این انباشت محصول در انبارها تنها مختص مایکروسافت نیست و تبلت کیندل فایر آمازون نیز در ابتدای عرضه با مشکل مشابهی روبرو شده بود که همچنان در سه ماهه متوالی این موضوع نیز منتقل شده است. در نتیجه به اعتقاد خانم الکساندر، آمازون به ناچار تولید خود را متوقف ساخته.

الکساندر می‌گوید، تبلت سرفیس RT با چالش‌های دیگری نیز مواجه است از آن جمله می‌توان به میزان مرجوعی «بسیار بالا»ی این ابزارها اشاره کرد. وی می‌افزاید، «اگر نرخ بالای مرجوعی‌ها را در کنار فروش کم آنها بیاوریم، تازه به میزان بزرگی مشکل آنها پی خواهیم برد. وی همچنین تاکید می‌کند که تبلت کیندل فایر آمازون نیز با مشکل مشابهی دست و پنجه نرم می‌کند».

اما علت این نرخ بالای مرجوعی چیست؟ به اعتقاد الکساندر، «به نظر می‌رسد که این مشکل با عوامل بسیار زیادی عجین شده است، از آن جمله می‌توان به منحنی بسیار تند آموزش سیستم‌عامل [ویندوز 8] اشاره کرد – که برای بسیاری از کاربران ساده نیست». وی معتقد است، مشکل دیگری که امسال برای مایکروسافت بوجود آمده استقبال کم از سوی تولیدکنندگان سخت‌افزاری برای دنبال کردن ابزارهای RT بوده است. وی معتقد است پرسشی که در ذهن شرکای مایکروسافت شکل گرفته آن است که «سود ما از این همکاری چگونه خواهد بود؟».

در طول کنفرانس هفته گذشته که پیرامون میزان درآمدهای مایکروسافت برگزار گردید، پیتر کلین، مدیر ارشد مالی شرکت گزارشی پیرامون تعداد دفعاتی که تبلت سرفیس برای آنها درآمدزایی داشته است پرداخت. وی در این رابطه گفت، «مسلماً در سه ماهه گذشته سرفیس نقش بسزایی در رشد درآمدهای شرکت مایکروسافت داشته است». در این نشست، مایکروسافت از سرفیس به عنوان یکی از بخش‌های درآمدی غیر OEMی خود نامید که این بخش دارای رشد 40 درصدی بوده است. گرچه مایکروسافت هنوز هیچ آمار و ارقام دقیقی از میزان فروش سرفیس ارائه نکرده است.

از سویی دیگر مایکروسافت اعلام کرده که قصد دارد تبلت‌های تازه‌ی خود، سرفیس پرو را به زودی ارائه کند که مجهز به نسخه‌ی کامل ویندوز 8 است و از پردازنده‌های برتر کمپانی اینتل بهره می برد. به اعتقاد خانم الکساندر برای این دسته از گجت‌ها پویایی بیشتری را می‌توان در این صنعت متصور بود.

نظر شما چیست، آیا مایکروسافت موفق می‌شود در نخستین تجربه‌ی حضور دربازار سخت‌افزاری و گجت‌ها به نتیجه‌ی مطلوب نائل آید یا همچنان به گرد اپل نمی‌رسد؟ شما کدام یک از تولیدات این دو کمپانی را ترجیح می‌دهید، تبلت‌های اپل یا سرفیس مایکروسافت؟ سیستم عامل ویندوز 8 یا iOS برادران استیو جابز!؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات