دلایل احتمالی موفقیت یا شکست عینک گوگل و تأثیر آن بر دنیای وسایل همراه

پنج‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۸
مطالعه 4 دقیقه
با پیشرفت تکنولوژی، بشر رفته‌رفته از زندگی عادی روزمره فاصله می‌گیرد و روز به روز بیشتر سرگرم وسایلی مثل تبلت و گوشی می‌شود. گجت‌های جالب و هیجان‌انگیزی که این روزها در این سو و آن سوی دنیا رونمایی می‌شوند، بیشترشان انسان را از توجه کردن به محیط پیرامون دور می‌کنند و او را به دیدن دنیا از یک صفحه‌نمایش کوچک، سوق می‌دهند. به نظر چیز بدی است! اما در این میان، گجت‌هایی هم عرضه شده‌اند که هدف و کاربرد دیگری دارند. گوگل گلس یا عینک گوگل یکی از این گجت‌هاست که می‌خواهیم کاربرد متفاوت آن را موشکافی کنیم.
تبلیغات

همین چند روز پیش بود که سرگی برین از سرمایه‌گذاران گوگل، در مترو دیده شد و مثل دیگر مردان معروف، حضورش را با استفاده از یک گجت پیشرفته، از مردم عادی متمایز کرد. بله، منظورمان همان عینک گوگل است که بارها و بارها در رسانه‌ها از آن صحبت شده است. وقتی این خبر را خواندیم، متوجه یک نکته کلیدی در عینک گوگل شدیم. عینک گوگل با گجت‌های امروزی کمی متفاوت است چراکه از چشم ما تقلید کرده و آنچه ما می‌بینیم را مشاهده می‌کند.

کمپانی گوگل و متخصصان تکنولوژی در مورد بازاریابی و فروش آن چیز خاصی به ذهنشان نرسیده است، گوگل هم این سخن را به‌راحتی تصدیق می‌کند. حتی مردم عادی هم کمی از آن می‌ترسند اما گیک‌ها پتانسیل و نیروی خلاقانه‌ای که در این گجت جدید دیده می‌شود را به خوبی حس می‌کنند.

یک دوربین اول شخص واقعی

مایکروسافت همیشه ادعا کرده است که با ویندوز فون می‌توان به‌راحتی وارد دنیای مجازی شد و سپس به سرعت از آن خارج شده و به دنیای عادی برگشت. اما عینک گوگل بخشی از این ویژگی را ندارد، در واقع نیازی به ورود و خروج نیست. دنیای دیجیتال به‌عنوان بخشی از یک نمایشگر پوشیدنی درست روبروی چشم قرار می‌گیرد. بنابراین نیازی نیست که هنگام راه رفتن یا انجام هر کار دیگری، آن را رها کنید و به صفحه‌نمایش گوشی خود خیره شوید.

وقتی ویدیوی فیلم‌برداری شده توسط عینک گوگل را تماشا می‌کنید، در نگاه اول بیشتر بخش‌ها نکته‌ی خاصی ندارند اما هرچه بیشتر در مورد آن تأمل کنید، چیز بیشتری دستگیرتان می‌شود. دوربین عینک گوگل ساده‌تر و خودمانی‌تر از هر دوربین دیگری که تا به امروز عرضه شده، از دنیای پیرامون ما فیلم‌برداری می‌کند. دوربین‌های دیجیتال شاید بتوانند از فاصله‌ی نزدیک و پس از دقت فراوان عکاس، عکس بگیرند اما این روش استفاده وقت‌گیر است. دوربین‌های فیلم‌برداری هم نسبت به عینک گوگل دست‌وپا گیرتر هستند. عینک گوگل تنها سوژه‌ای که انتخاب می‌کند همان چیزی است که ما می‌بینیم و به همین علت است که فیلم‌های آن جالب‌تر از هر دوربین دیگری به نظر می‌رسد. اصلاً دست‌و‌پا گیر هم نیست، یک عینک معمولی است که به صورت زده‌اید و بس!

رمز موفقیت عینک گوگل

قابلیت عکاسی و فیلم‌برداری عینک گوگل بسیار جالب است و قطعاً یکی از رموز موفقیت احتمالی آن به شمار می‌آید اما مسئله‌ی دیگر در موفقیت یک گجت، داشتن واسط کاربری مناسب است. هنوز واسط کاربری عینک گوگل را ندیده‌ایم و به جز فرامین صوتی، از نحوه‌ی استفاده از قابلیت‌های آن چیزی نمی‌دانیم.

کمپانی گوگل در یادگیری رموز طراحی سریع‌تر از هر کمپانی دیگری بوده مخصوصاً از زمانی که اندی هرتزفلد و ماتیاس دوآرت وارد این کمپانی شده‌اند اما واسط کاربری عینک گوگل هم چیز کاملاً جدیدی است و طراحی آن به‌سادگی طراحی یک واسط یکپارچه برای تمام سرویس‌های تحت وب گوگل یا مثل زیباتر و روان‌تر کردن واسط کاربری اندروید نیست. تیم طراحی گوگل باید دو عامل متضاد را به صورت هم‌زمان در نظر بگیرد: نمایش اطلاعات کافی و در عین حال مزاحم کاربر نبودن، به همین علت است که طراحی واسط کاربری عینک گوگل کار بسیار مشکلی است.

شاید کلید رسیدن به طرحی موفق در این زمینه، قابلیت Talkback اندروید باشد، قابلیتی که برای کمک به کاربرانی که اختلال بینایی دارند مفید است. در واقع استفاده از بهترین ویژگی‌های تاک‌بک و کنار گذاشتن بخش‌های ظاهری که ممکن است صفحه را شلوغ و کاربر را ناراضی کند، کلید موفقیت تیم طراحی است. یکی از ویژگی‌های خوب تاک‌بک explore-by-touch است که ازطریق لمس، آنچه روی صفحه است را می‌خواند. بنابراین می‌توان متن ایمیل‌ها و پیامک‌ها را بدون اینکه روی صفحه‌نمایش داده شوند، ازطریق گوش شنید و همچنین می‌توان بدون دیدن نقشه و بررسی موقعیت، آدرس مقصد را به صورت مرحله به مرحله شنید. تصور کنید که آخرین مورد چقدر برای رانندگان مفید واقع می‌شود.

نتیجه‌گیری

اگر قیمت عینک گوگل خوب باشد و اگر عینک گوگل به این خوبی‌ها که فکر می‌کنیم هم نباشد (که با توجه به روند پیشرفت‌ها و موفقیت‌های گوگل احتمال آن بسیار کم است)، بازهم صنعت عکاسی انقلاب دیگری را تجربه خواهد کرد. بعید است که گوگل از پس طراحی یک واسط کاربری خوب برنیاید. علت این اظهار گوگل که نمی‌داند مردم چگونه از عینک استفاده می‌کنند هم این است که نداشتن اطلاعات کافی برای طراحی واسط کاربری به این معنی است که ممکن است موارد زیادی از گوشی به عینک فرستاده شده و نمایش داده شوند.

واسط کاربری عینک گوگل باید تا جایی که می‌شود جمع و جور باشد و در عین حال اطلاعات کافی دراختیار کاربر قرار دهد به طوریکه نیازی به استفاده از صفحه‌نمایش گوشی نداشته باشد. نیل به این هدف مشکل است اما غیرممکن نیست. در آینده‌ی نزدیک اطلاعات بیشتری در مورد عینک گوگل و واسط کاربری آن به دست خواهیم آورد.

نظر شما در مورد عینک گوگل و طرز استفاده از آن چیست؟ آیا محصولی مفیدتر از گوشی‌ها و تبلت‌های امروزی خواهد بود؟ نقاط ضعف و قوت آن را چطور می‌بینید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات