وقتی خیال رنگ واقعیت به خود می گیرد، هر آنچه در مورد پروژه جذاب و منحصر به بفرد "عینک گوگل" باید بدانید

دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۴
مطالعه 7 دقیقه
تصور کنید در حالیکه رانندگی می‌کنید و یک عینک به چشم دارید، بدون گوشی موبایل، با همکار خود صحبت می‌کنید و راهنما و اطلاعات مربوط به آدرس مکان مورد نظر شما نیز که ازطریق اینترنت دریافت شده، روی عینک‌تان نقش می‌بندد.
تبلیغات

اگر به یاد فیلم‌های تخیلی مانند ترمیناتور و ابزارهای پیچیده افتادید، بی‌راه نرفته‌اید. این همان پروژه‌ای است که گوگل قصد دارد به‌زودی به بازار عرضه کند. پروژه عینک اندرویدی گوگل هم‌اکنون در مرحله تست و انجام آزمایش‌های مختلف توسط یک تیم اختصاصی سه نفره از طرف گوگل است. مفتخریم اعلام کنیم یکی از اعضای این تیم ایرانی است. ما نیز در این مقاله تصمیم داریم علاوه بر معرفی این محصول حیرت‌انگیز از کاربردهای تجاری آن بیشتر برایتان بگوییم. شرکت گوگل اعلام کرد که به‌زودی عینک خاصی را به بازار عرضه خواهد کرد که به کمک آن، کاربران می‏‌توانند در تمامی لحظات زندگی خود به شبکۀ اینترنت متصل باشند و ازطریق این عینک، در کنار آن‏چه با چشم خود در دنیای حقیقی می‏‌بینند، اطلاعات و نیازهای اینترنتی خود را نیز در حوزۀ مجازی مشاهده کنند.

google-glass-project-1

جیمز کامرون، کارگردان نامدار امریکایی در سال ۱۹۸۵، با ساختن فیلم "ترمینیتور"، ربات‏ هایی را معرفی کرد که دربرابر چشمانشان اطلاعات کامپیوتری نقش می‌بست. حالا یعنی ۲۷ سال بعد، گوگل تصورات کارگردان سرشناس "تایتانیک" و "آواتار" را به حقیقت رسانده است. بنابر پیش‏بینی‌های گوگل، هر یک از ما می‏‌توانیم از سال آینده با استفاده از عینک‏های گوگل که قرار است حدود ۶۰۰ دلار به فروش برسند، مانند ربات‏های "ترمینیتور"، بدون استفاده از کامپیوتر یا تلفن‌همراه هوشمند، در دنیای اینترنت سفر کنیم و در کنار کارهای روزمره‏ی خود، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل‌ها و اطلاعات دیگر را مشاهده کنیم.

مدت‌ها است که صحبت از پروژه عینک گوگل می‌شود و اخباری در مورد طراحی و ساخت آن به گوش می‌رسد. اما گوگل جدیدا اطلاعات بیشتری از پروژه عینک هوشمند خود دراختیار طرفدارانش قرار داده است. گوگل تلاش دارد به انسان‌ها علاوه بر صحنه‌های بصری که با چشمانشان نظاره می‌کنند، اطلاعاتی درمقابل دیدگانشان به پرواز درآورد. با استفاده از این تکنولوژی، انسان‌ها حتی در زمان نگاه کردن به هم علاوه بر اطلاعات تصویری که به مغز می‌فرستند، داده‌های ارزشمند دیگری نیز دریافت کنند.

واقعیت افزوده چیست:

وقتی به صورت هم‌زمان و آنی در حال دیدن محیط پیرامونمان هستیم و اطلاعاتی در مورد آن‌ها به صورت تکمیلی، جلوی چشممان بیاید، از واقعیت «افزوده» استفاده می‌کنیم.

یکی از شیوه‌های دسترسی به واقعیت افزوده، استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل است. اگر این اپلیکیشن‌ها را نصب کنید، می‌توانید در حالیکه دوربین گوشی خود را به سمت یک رستوران نشانه گرفته‌اید، در نمایشگر تلفن هوشمندتان، نام این رستوران را به همراه منو و قیمت غذاهای آن مشاهده کنید. اما این شیوه دسترسی به واقعیت افزوده، خیلی راحت و آسان نیست چون مجبورید موبایلتان را به دست گرفته و برنامه‌ای را اجرا کنید، تا به واقعیت افزوده برسید. عینک گوگل یک شیوه آسان برای رسیدن به واقعیت افزوده است.

google-glass-project-2

عینک گوگل در آزمایشگاه اسرار آمیزی به نام Google X که تمام تحقیقات عجیب و غریب گوگل در آن انجام می‌شود، راه اندازی شده و سه دانشمند گوگل به نام‌های بابک پرویز ، استیو لی و سباستین ترن، به‌طور مستمر روی آن کار می‌کنند.

bits-projectglass-articleInline

گوگل در انتخاب این سه دانشمند نیز وسواس خاصی به خرج داده است. یکی از افرادی که روی این مسئله کار کرده است، دکتر بابک پرویز، تحصیل‌کرده دانشگاه شریف و میشیگان و نفر اول جشنواره خوارزمی است . ایشان روی ایده دستیابی به واقعیت افزوده با لنزهای تماسی کار کرده‌اند. استیو لی نیز یکی از تولیدکنندگان سرویس Latitude گوگل است. سباستین ترن نیز مدیر آزمایشگاه هوش‌مصنوعی دانشگاه استنفورد است.

اگر هنوز عملکرد این عینک را باور نکرده‌اید می‌توانید ویدئوی گوگل را مشاهده کنید. این ویدئو در واقع فردی را نشان می‏‌دهد که صبح از خواب بیدار می‏‌شود، عینک گوگل خود را به چشم می‏زند و در حین صرف صبحانه برنامه‏ کاری روزانه و قرارهایش درمقابل چشمانش نمایان می‏‌شوند، قبل از بیرون رفتن از خانه، از پنجره خیابان را نگاه می‏‌کند و فورا گزارش آب و هوای روز درمقابل چشمانش ظاهر می‌شود، اطلاعات مسیر همانند یک مسیریاب GPS در جلوی چشمانش به روز می‌شوند و در عین حال، با دوستان خود نیز به وسیله‏ پیام‏های الکترونیکی گفت‏وگو می‏‌کند. «بریجیت کاری» یکی از مدیران ارشد Cnet می‌گوید:

ویدئوی گوگل درباره تمامی چیزهای جذابی حرف می‌زند که شما می‌توانید در زندگی روزمره خود و برای ارتباط با دوستانتان به کار گیرید اما چیزی که درباره‌اش حرف زده نشده، علاقه‌ای است که شرکت‌ها به تبلیغات توسط آن دارند. مثلا اگر در جستجوی خرید یک لباس باشید، دوربین بتواند به شما بگوید که این محصول کجا به فروش می‌رسد.

گوگل یک صفحه در گوگل پلاس نیز برای عینک واقعیت افزوده‌اش ایجاد کرده و می‌گوید تعدادی از کارمندانش مشغول تست این کامپیوتر پوشیدنی هستند.

از جمله کارهایی که با این عینک می‌توانید انجام دهید:

  • در ابتدای روز می‌توانید کارهایی را که در طول روز باید انجام بدهید، در برابرتان ببینید.
  • با نگاهی به بیرون قادرید، گزارش وضعیت آب‌و‌هوا را مشاهده کنید.
  • به‌راحتی با دوستانتان قرار ملاقات بگذارید.
  • به صورت صوتی دستور صادر کنید، یا پیام بگذارید تا به صورت متن ارسال شود.
  • راه رسیدن به مقصدتان را در جلوی چشمانتان روی یک نقشه تماشا کنید.
  • با محیط پیرامون تعامل کنید و مثلا بعد از دیدن پوستر یک فیلم یا کنسرت، بلیط آن را به صورت آنلاین بخرید.
  • با دوستانتان در شبکه‌های اجتماعی در تماس باشید.
  • عکس و ویدئو بگیرید و به اشتراک بگذارید یا با دوستانتان ویدئو چت کنید.
google-glass-project-4

در کل شما می‌توانید به وسیله عینک گوگل کارهایی را انجام دهید که شاید قبلا برای انجام هر‌کدام، از سرویس یا دستگاه خاصی استفاده می‌کردید. برای این کارها تنها کافی است به اطراف نگاه کنید و اطلاعات جلوی چشمان شما ظاهر خواهند شد، سپس به وسیله صوت یا نگاه کردن، انتخاب‌ها صورت می‌گیرند.

البته کمی درباره این مورد شک دارم که این عینک بخواهد تبلیغات را درست در جلوی چشمان شما نمایش دهد ولی به هر حال بهتر است لحظاتی را در مورد مأموریت‌های تجاری این عینک به تأمل بپردازیم. در ذیل مواردی از استفاده های تجاری این عینک آورده شده که تعدادی از آن‌ها بسیار واضح و قابل بحث هستند.

صنعت توریسم: در یک نگاه خوش‌بینانه این وسیله می‌تواند به یک راهنمای جامع و کامل برای یک تور لذت بخش تبدیل شود. از نگاه دیگر این وسیله می‌تواند اطلاعات توریستی خوبی از محل‌هایی که در حال بازدید از آن‌ها هستیم دراختیار‌مان قرار دهد.

خرید و خرده‌فروشی: اگر لباسی چشمان شما را گرفت و به داشتن آن خیلی مشتاق شدید اینجا است که امکانات گوگل به خدمت شما می‌آیند. با امکانات گوگل می‌توانید از رنگ‌های متفاوت آن اطلاع پیدا کنید و حتی آن را سفارش دهید و جالب آن که تمام این اتفاقات درست در جلوی چشمان شما انجام می‌پذیرد. یک دیدگاه سطح پایین‌تر اینکه گوگل حرکت چشمان شما را در نظر بگیرد و براساس آن پیشنهادهای تبلیغاتی خود را به شما ارایه کند. این محصول به کاربران امکان خواهد داد تا ضمن خرید اینترنتی، تمامی خدماتی را که از تلفن‌های هوشمند دریافت می‌کنند با استفاده از این عینک نیز داشته باشند.

بازاریابی تجاری محلی: فرض کنید که قدم زنان به رستورانی نزدیک می‌شوید و اعلامیه تخفیف این رستوران در جلوی عینک گوگلی شما ظاهر می‌شود. اینجا است که به خود می‌گویید: بد نیست کمی خود را خجالت دهم و از تخفیف رستوران نیز استفاده کنم.

خرید و فروش املاک: اگر قصد خرید خانه‌ جدید را دارید، فقط لازم است از بنگاه املاک بخواهید دستی به سر و روی عینک شما بکشد. حالا دیگر نیازی به بنگاه دار نیست. خانه در جلوی چشمانتان ظاهر می‌شود. حتی می‌توانید به خانه مورد نظر مراجعه کنید و با ورود به هر اتاق ، ابعاد، امکانات و موارد دیگر آن را توسط عینک مرور کنید. همان‌جا در خانه مورد نظر تصمیم خود را بگیرید و خرید را انجام دهید.

google-glass-project-3

جلسات ملاقات تجاری: اگر شما از آن دسته آدم‌هایی هستید که مثل من گاهی اوقات حتی نام خود را هم فراموش می‌کنید، گوگل با این وسیله شگفت انگیزش به شما کمک می‌کند تا با یک پردازش تصویری کوچک، به سرعت چهره فرد روبروی خود را بدون هیچ آبروریزی بر زبان آورید و علنا به او نشان دهید که او را می‌شناسید. درنتیجه احتیاجی نیست کسانی را که نمی‌شناسید با القابی مثل رفیق، رئیس، مهندس و از این موارد صدا کنید. یکی دیگر از کاربردهای این وسیله در جلسات خسته‌کننده و کسل‌آور است. زمانی که شما می‌توانید با این عینک وانمود کنید که به دقت درگیر مسایل جلسه هستید ولی در حقیقت شما در حال گشت‌و‌گذار در اینترنت و وب‌گردی هستید و کسی هم از این قضیه خبردار نمی‌شود.

بی شک این عینک موارد استفاده زیادی خواهد داشت که با ورود آن بیشتر از قبل نمایان خواهد شد. ولی به راستی اگر به کمک این عینک مجبور نباشیم، گوشی‌مان را بیرون بیاوریم تا ازطریق آن مسیرمان را پیدا کنیم، به دوستان‌مان پیام بفرستیم یا عکس بگیریم، واقعا چه نیازی به آیفون یا اندروید خواهد بود؟

منابع: Mashable | USAtoday | Bits.Blogs.NYtims | Cnet

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات