دردسر برای بزرگان فناوری؛ اروپا تحقیقات گسترده علیه اپل، گوگل و متا به راه می‌اندازد

دوشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
ناراحتی تیم کوک / Tim Cook مدیرعامل اپل Apple نگاه به سمت پایین پس زمینه درخت
اتحادیه‌ی اروپا تحقیقات جدیدی علیه اپل، گوگل و متا به راه می‌اندازد تا بفهمد که آیا این سه شرکت قانون DMA را نقض کرده‌اند یا نه.
تبلیغات

کمیسیون اروپا (بازوی اجرایی اتحادیه‌ی اروپا) از آغاز پنج پروژه‌ی تحقیقاتی جدید علیه اپل، گوگل و متا خبر داده است تا بفهمد که آیا این شرکت‌ها با قانون بازارهای دیجیتال (DMA) سازگار شده‌اند یا نه.

مارگارت وستاگر، رئیس واحد ضدانحصار اتحادیه‌ی اروپا، در بیانیه‌ای مطبوعاتی می‌گوید که برآورد اولیه‌ی آن‌ها نشان می‌دهد سه شرکت اپل، گوگل و متا به‌طور کامل با DMA سازگار نشده‌اند: «ما روی سازگاری این شرکت‌ها با DMA تحقیق می‌کنیم تا از وجود بازارهای دیجیتالی باز و قابل رقابت در اروپا مطمئن شویم.»

کمیسیون اروپا می‌خواهد به‌طور دقیق روی سیاست‌های دو فروشگاه بزرگ اپ استور و گوگل پلی تحقیق کند. این کمیسیون همچنین می‌خواهد بفهمد که آیا گوگل در داخل موتور جست‌و‌جو خود، سرویس‌های نرم‌افزاری‌اش را به سرویس‌های رقیب ترجیح می‌دهد یا نه.

کمیسیون اروپا روی صفحه‌ی جدید سیستم‌عامل iOS که مخصوص انتخاب مرورگر پیش‌فرض است، تحقیق خواهد کرد. ازطرفی، این کمیسیون قصد دارد تحقیقاتی ویژه علیه سرویس اشتراکی متا به راه بیندازد؛ سرویسی که با خرید آن می‌توانید نمایش تبلیغات را در اینستاگرام و فیسبوک متوقف کنید. بر اساس گفته‌ی اروپا، به‌نتیجه‌رسیدن تحقیقات نهایتا ۱۲ ماه طول خواهد کشید.

اروپا افزون‌بر این موارد در حال بررسی کارمزد جدیدی است که اپل برای توسعه‌دهندگان خارج از اپ استور معرفی کرده است و همچنین قصد دارد که بفهمد آیا آمازون در فروشگاه خود، محصولات اختصاصی‌اش را در جایگاه بالاتری نسبت‌به محصولات شرکت‌های رقیب قرار می‌دهد یا نه.

به گفته‌ی اروپا، متا حالا ۶ ماه فرصت اضافی برای «تعامل‌پذیرکردن» واتساپ با سایر پلتفر‌م‌های پیام‌رسان دارد.

تیری برتون، کمیسر اتحادیه‌ی اروپا، می‌گوید چنانچه عدم سازگاری شرکت‌ها با قانون DMA مشخص شود، جریمه‌ای سنگین در انتظار آن‌ها خواهد بود.

اروپا طبق قانون می‌تواند جریمه‌ای معادل ۱۰ درصد از گردش مالی سالانه برای هر شرکت در نظر بگیرد. درصورت تکرار نقض قانون، این جریمه به ۲۰ درصد از گردش مالی خواهد رسید.

اتحادیه‌ی اروپا شرکت‌های بزرگ صنعت فناوری مثل اپل و متا را «دربان» می‌نامد و آن‌ها را به رعایت یک‌سری قوانین جدید ملزم می‌کند؛ ازجمله امکان تغییر اپلیکیشن‌های پیش‌فرض و حذف اپلیکیشن‌های ازپیش‌نصب‌شده. این قانون همچنین می‌گوید که شرکت‌ها نباید در سرویس‌هایشان، اپلیکیشن‌های اختصاصی خود را به رقبا ترجیح دهند.

بیانیه‌ی اروپا در حالی منتشر می‌شود که بسیاری از شرکت‌ها علیه تغییرات اکوسیستم گوشی آیفون موضع گرفته‌اند. طبق تغییرات، توسعه‌دهندگان باید در یک چارچوب مشخص، به ازای هر بار نصب اپلیکیشن به اپل پول بدهند. کارشناسان معتقدند که این کارمزد می‌تواند شرکت‌های کوچک را به سادگی ورشکست کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات