پزشکان دوربین سه‌بعدی به اندازه قرص برای تشخیص بیماری سرطان ابداع کردند

سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۱ - ۲۳:۳۲
مطالعه 1 دقیقه
محققان بیمارستان عمومی ماساچوست موفق به تولید دوربین سه بعدی بسیار کوچکی شده‌اند که اندازه قرص و کپسول‌های معمولی است و از آن می‌توان برای تشخیص انواع بیماری‌ها به خصوص سرطان استفاده کرد. این گجت پزشکی قادر به ایجاد تصاویر سه‌بعدی از اندام‌های داخلی بدن است که پزشکان را در تشخیص امراض یاری می‌رساند.
تبلیغات

دوربین‌های پزشکی موجود، پیش از رهسپار شدن در روده‌ی بیمار، تنها قادر به عکسبرداری از مری است. اما در محصول تازه‌ی متخصصان بیمارستان عمومی ماساچوست سیم بسیار نازکی تعبیه شده تا پزشک بنا به نیاز خود دستگاه را در بدن بیمار کنترل کرده و آن را به بالا و پایین هدایت کند.

از این گذشته خروجی این دوربین تنها تصاویر معمولی نیست، بلکه می‌تواند با استفاده از «تصویربرداری دامنه فرکانس نوری» خروجی سه بعدی جالبی را از مری تهیه کند. در این روش بر خلاف تکنیک‌های همیشگی و بهره از امواج فراصوتی، از پرتوهای نوری فرو سرخ (مادون قرمز) استفاده می‌شود که نتیجه‌ی به مراتب بهتری را در بر دارد.

این گجت می‌تواند جایگزین خوبی برای آندوسکوپی‌های معمول باشد، که عموماً در آن دوربین را به کابل منعطفی وصل کرده و کل مجموعه را از طریق مجرای گلو به بدن بیمار وارد می‌کنند. در حالی که این شیوه نه تنها در عمل برای بیمار و پزشک راحت‌تر است، بلکه خروجی کار نیز قابل تامل می‌باشد؛ به گونه‌ای که پزشکان را در تشخیص انواع سرطان‌ها و بیماری‌های مری یاری می‌رساند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات