خداحافظی با بازار موبایل؛ نوکیا حالا ایده جدید و بسیار هیجان‌انگیزی دارد

شنبه ۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۹
مطالعه 2 دقیقه
لوگو جدید ۲۰۲۳ نوکیا Nokia روی ساختمان مرکزی شرکت آسمان ابری
نوکیا پس از شکست در بازار موبایل به‌دنبال سرمایه‌گذاری روی نیروگاه‌های مجازی است.
تبلیغات

نوکیا روی محصولات و سرویس‌های جدیدی کار می‌کند که برای بهبود بهره‌وری، ذخیره‌سازی و مصرف انرژی طراحی شده‌اند. برج‌های مخابراتی می‌توانند با نرم‌افزاری جدید به منابع انرژی تبدیل شوند و مزایای مالی و زیست‌محیطی برای اپراتورها فراهم کنند.

جدیدترین پیشنهاد نوکیا برای اپراتورهای تلفن همراه، نرم‌افزار کنترل‌کننده‌ی نیروگاه مجازی (VPP) است؛ پلتفرمی که برای بهره‌برداری از باتری‌های نصب‌شده در برج‌های مخابراتی و کسب درآمد از آن‌ها طراحی شده است.

نوکیا اعلام کرد که چندین طرح آزمایشی VPP را با موفقیت به پایان رسانده است و این شرکت اکنون آماده‌ی فروش ایده‌ی جدیدش به اپراتورهایی است که صاحب برج‌های مخابراتی هستند.

نوکیا می‌گوید باتری‌های پشتیبان در برج‌های مخابراتی معمولاً بدون استفاده هستند؛ چرا که قطع برق، دیگر آن چنان زیاد نیست. به لطف VPP، می‌توان به‌طور یکپارچه منبع برق برج‌های مخابراتی را از شبکه‌ی اصلی برق شهر به باتری‌های پشتیبان تغییر داد که در کاهش هزینه‌های مصرف برق کمک می‌کند.

VPP می‌تواند باتری‌ها را به منبع انرژی برای شبکه‌ی اصلی برق تبدیل کند و برق مورد نیاز را تأمین کند. به‌ گفته‌ی نوکیا برج‌های مخابراتی می‌توانند به بخشی از نیروی ذخیره‌ی شبکه‌ی برق تبدیل شوند و به کاهش قطعی برق و دی‌اکسیدکربن کمک کنند.

نرم‌افزار کنترل کننده‌ی VPP با تخمین ظرفیت اضافی موجود در باتری‌ها بررسی می‌کند که آیا می‌توان از آن برای ارائه به شبکه‌ی برق استفاده کرد یا خیر؛ این کار با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین برای ایجاد پیشنهادهای هوشمند براساس میزان مصرف برق انجام می‌شود.

پلتفرم VPP مورد بحث ظاهراً شامل یک نرم‌افزار محلی است و به سرورهای ابری هم تکیه می‌کند. یکی از مدیران ارشد نوکیا می‌گوید VPP نوآوری هیجان‌انگیزی برای کمک به مشتریان این شرکت (نظیر اپراتورهای زیرساخت موبایل) محسوب می‌شود تا از انرژی ذخیره‌شده در باتری‌های پشتیبان کسب درآمد کنند و همزمان حجم انتشار کربن را پایین بیاورند.

نوکیا به‌دنبال این است که بهره‌وری انرژی را به بالاترین حد ممکن برساند و با ترکیب سخت‌افزار و نرم‌افزار، هزینه‌های شبکه را کاهش دهد.

نوکیا افزون‌بر پلتفرم نرم‌افزاری جدید VPP ابزارهای جدیدی معرفی کرده است تا به هدفش برای به‌حداکثر‌رساندن بهره‌وری انرژی دست یابد. سخت‌افزار رادیویی نوکیا حالا قابلیت ویژه‌ای دارد که می‌تواند مصرف انرژی را در مواقعی که ترافیک پایین است، تا ۹۷ درصد پایین بیاورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات