تعمیر آیفون در خانه؛ اپل علیه تغییرات بیشتر موضع گرفت

شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
زوم‌لب کالبدشکافی آیفون ۱۳ پرو مکس
اپل از حق تعمیر خانگی محصولاتش حمایت می‌کند، اما مخالفت خود را با قانون جدیدی که به «جفت‌سازی قطعات» ارتباط دارد، ابراز کرده است.
تبلیغات

اپل قبلاً با یکی از لایحه‌های حق تعمیر خانگی محصولاتش در کالیفرنیا موافقت کرده اما درحال مقابله با لایحه‌ی جدیدی در ایالت اورگن است که با هدف ممنوعیت فرایند جفت‌سازی قطعات تدوین شده است.

تارا ویلر، کارشناس امنیت سایبری، می‌گوید که اپل قصد ندارد کنترل کامل فرایند تعمیر محصولاتش را از دست بدهد. جان پری، مدیر ارشد تیم طراحی ایمن اپل، می‌گوید این شرکت از جفت‌ شدن قطعات برای تعمیر آسان‌تر استفاده می‌کند و راهکار یادشده به حفظ امنیت داده‌های ذخیره‌شده روی دستگاه کمک خواهد کرد.

لایحه‌ی SB 1596 شرکت‌ها را ملزم می‌کند اسناد، ابزار و قطعاتی را که مشتریان و تعمیرکاران مستقل برای تعمیر محصولات نیاز دارند، به آن‌ها ارائه دهند. این لایحه همچنین جفت‌سازی قطعات را هدف قرار می‌دهد؛ محدودیتی که شرکت‌هایی مثل اپل اعمال کرده‌اند تا مشتریان نتوانند از قطعات غیراصل برای تعمیر دستگاه خود استفاده کنند.

اپل در برخی موارد از کاربران می‌خواهد با استفاده از ابزار پیکربندی سیستم این شرکت، قطعات جایگزین مثل باتری و نمایشگر را با دستگاه خود جفت کنند. اگر این قطعه از طرف اپل تأیید نشده باشد، کاربران اعلان‌هایی دریافت خواهند کرد که نشان می‌دهد قطعه‌ی جدید اصلی نیست و امکان دارد در عملکرد ویژگی‌هایی مثل Face ID مشکل ایجاد کند. اپل و بسیاری از تولیدکنندگان دیگر در حال گسترش استفاده از جفت‌سازی قطعات هستند.

آی فیکس

پری شهادت داد لایحه‌ی جدید اورگن درمورد جفت‌سازی قطعات، امنیت و حریم خصوصی کاربران این ایالت را تضعیف خواهد کرد؛ زیرا به آن‌ها اجازه می‌دهد از قطعات غیراصل برای تعمیر دستگاه خود استفاده کنند.

پری همچنین اشاره کرد اپل فرایند جفت‌سازی قطعات را به‌روزرسانی کرده است تا مشتریانش مجبور نباشند هنگام نصب قطعات جدید با پشتیبانی این شرکت تماس بگیرند.

پری می‌گوید: «مصرف‌کنندگان این حق را دارند که خودشان انتخاب کنند از چه قطعه‌ای برای تعمیر بهره بگیرند و دستگاه باید تاریخچه‌ی تعمیر را به‌طور شفاف ارائه دهد و از طرفی استفاده از قطعه نباید برای امنیت یا حریم شخصی مصرف‌کننده خطری داشته باشد.»

اپل پس‌ از سال‌ها مبارزه با قانون حق تعمیر، در سال ۲۰۲۳ راهکاری برای تعمیر خانگی محصولاتی مثل گوشی آیفون ارائه داد. این شرکت همچنین Self Service Repair را راه‌اندازی کرده است و به توسعه‌ی آن ادامه می‌دهد؛‌ سرویس تعمیر خانگی اپل که شامل طیف وسیعی از آیفون‌ها و مک بوک ها می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات