سامسونگ با مجوز مستقیم آمریکا، تجهیزات تراشه‌سازی به چین منتقل می‌کند

سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
پرچم سفید با لوگو سامسونگ / Samsung درحال اهتزاز جلوی ساختمان
سامسونگ و اس‌کی هاینیکس، بزرگ‌ترین تولیدکنندگان حافظه‌ی DRAM در دنیا، ازاین‌پس می‌توانند تجهیزات پیشرفته‌ی تراشه‌سازی را وارد چین کنند.
تبلیغات

بر اساس گزارش آژانس خبری یونهاپ در کره‌ی جنوبی، سامسونگ و اس‌کی هاینیکس می‌توانند تجهیزات تراشه‌سازی آمریکایی را بدون دریافت مجوز جداگانه از دولت ایالات متحده، به کارخانه‌های خود در خاک چین منتقل کنند.

دولت جو بایدن تصمیم جدیدش را به سامسونگ و اس‌کی هاینیکس اعلام کرده و گفته است که این قانون از همین حالا اجرایی می‌شود. معافیت غیرمنتظره‌ی دولت آمریکا برای سامسونگ و اس‌کی هاینیکس را نخستین‌بار چوی سانگ‌ماک، دبیر ارشد ریاست‌جمهوری کره‌ی جنوبی در امور اقتصادی، اعلام کرد.

تا قبل از تصویب قانون جدید، سامسونگ و اس‌کی هاینیکس مجوز یک ساله از دولت ایالات متحده دریافت کرده بودند تا به واردات تجهیزات پیشرفته برای کارخانه‌های چینی خود ادامه دهند؛ آن مجوز قرار است در پایان ماه جاری میلادی (حدوداً سه هفته‌ی دیگر) به پایان برسد. مجوز جدیدی که به سامسونگ و اس‌کی هاینیکس داده شده است، محدودیت زمانی ندارد.

چوی سانگ‌ماک می‌گوید با همکاری دولت آمریکا، «مهم‌ترین مسئله‌ی تجاری شرکت‌های نیمه‌هادی کره‌ی جنوبی برطرف شده است.» سامسونگ و اس‌کی هاینیکس اخیراً نگرانی خود را درباره‌ی تحریم‌های صنعت تراشه‌ی چین و اثرگذاری بر شرکت‌های متفرقه، ابراز کرده بودند.

چین یکی از بزرگ‌ترین مراکز تولیدی در دنیا است و سامسونگ ۴۰ درصد از تراشه‌های حافظه‌ی NAND خود را در این کشور می‌سازد. چین همچنین ۴۰ تا ۵۰ درصد از حجم تولید تراشه‌ی DRAM و ۲۰ درصد از حجم تولید تراشه‌ی NAND شرکت اس‌کی هاینیکس را به خود اختصاص می‌دهد.

سامسونگ و اس‌کی هاینیکس به‌ترتیب اولین و دومین شرکت بزرگ دنیا در حوزه‌ی ساخت تراشه‌ی رم هستند و سالانه درآمد قا‌بل‌توجهی از بازار این محصولات کسب می‌کنند. شرکت آمریکایی مایکرون، در پشت سر سامسونگ و اس‌کی هاینیکس قرار می‌گیرد.

ایالات متحده سال گذشته تحریم‌هایی سخت برای صنعت تراشه‌ی چین در نظر گرفت. به موجب آن تحریم‌ها، شرکت‌های چینی اجازه ندارند تجهیزات پیشرفته‌ی تراشه‌سازی را تهیه کنند. دولت جو بایدن نگران است که چین از تراشه‌های پیشرفته برای تقویت قدرت نظامی بهره بگیرد.

دولت چین در واکنش به تحریم‌های آمریکا، ده‌ها میلیارد دلار بودجه به صنعت تراشه‌اش اختصاص داد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که با وجود بالابودن هزینه‌ی تولید و قیمت CPU شرکت‌های چینی، صنعت تراشه‌ی این کشور تحت شدیدترین تحریم‌ها به پیشرفت ادامه می‌دهد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات