گوگل کسب‌و‌کار تبلیغاتی‌اش را به فروش مواد مخدر تشبیه کرد!

یک‌شنبه ۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۹
مطالعه 1 دقیقه
لوگو گوگل / Google روی صورت یک پسر در محیط تاریک
یکی از مدیران گوگل در سال ۲۰۱۷ گفته است که کسب‌و‌کار تبلیغاتی گوگل به فروش سیگار و مواد مخدر شباهت دارد.
تبلیغات

یکی از مدیران ارشد گوگل، کسب‌و‌کار تبلیغات موتور جست‌و‌جوی این شرکت را به فروش مواد مخدر تشبیه کرده و آن را «یکی از بهترین مدل‌های کسب‌و‌کار ساخته‌شده در تاریخ» دانسته است. او گفت گوگل به‌لطف کسب‌و‌کار تبلیغات جست‌و‌جو می‌تواند کاربران را «نادیده» بگیرد و روی درآمدزایی ازطریق تبلیغات تمرکز کند.

مایکل روزاک، قائم‌مقام بخش مالی در آلفابت (شرکت مادر گوگل)، یادداشت موردبحث را در سال ۲۰۱۷ نوشت. او گفت: «تبلیغات جست‌و‌جو یکی از بهترین مدل‌های کسب‌و‌کار ساخته‌شده در دنیا است و صرفاً کسب‌و‌کارهای غیرقانونی مثل سیگار و مواد مخدر می‌توانند با کسب‌و‌کار تبلیغات رقابت کنند.»

روزاک در یادداشت‌هایش گفته بود کسب‌و‌کار تبلیغاتی گوگل می‌تواند به‌طور مؤثر «یکی از قوانین اساسی اقتصاد، یعنی عرضه و تقاضا را نادیده بگیرد.» گوگل به‌لطف سبک کاری‌اش می‌تواند «بخش تقاضا شامل کاربران و درخواست‌های جست‌وجو را در معادله نادیده بگیرد و صرفاً روی عرضه به تبلیغ‌دهندگان تمرکز کند.»

مایکل روزاک همچنین گفته که گوگل توانسته است با سرمایه‌گذاری‌های هوشمندانه‌ در حوزه‌ی بازاریابی و توزیع، محصولش را به دست کل دنیا برساند و بر همین اساس می‌تواند درس اقتصاد به بقیه بدهد.

سند مربوط‌ به گفته‌های مایکل روزاک، بخشی از پرونده‌ای محسوب می‌شود که وزارت دادگستری ایالات متحده علیه گوگل تشکیل داد. این پرونده روی قراردادهایی تمرکز دارد که گوگل با شرکت‌های دیگر امضا کرده تا موتور جست‌و‌جوی خودش را به موتور پیش‌فرض محصولات مختلف تبدیل کند. دولت آمریکا تلاش می‌کند که رفتارهای ضدرقابتی گوگل را ثابت کند و کسب‌و‌کار این شرکت را در هم بشکند. گوگل تمامی ادعاها را رد کرده است.

روزاک هفته‌ی گذشته در دادگاه شهادت داد، اما دولت آمریکا ایمیل‌های مربوط‌ به گفته‌های سال ۲۰۱۷ را از وب‌سایتش حذف کرد تا برای عموم مردم قابل دسترس نباشد.

فردی به نمایندگی از گوگل در گفت‌و‌گو با بلومبرگ اعلام کرده که گفته‌های روزاک بیانگر دیدگاه کل شرکت نیست و یادداشت‌های موردبحث، نسخه‌ی پیش‌نویس سخنرانی روزاک برای تدریس به دانشجویان بوده؛ همچنین وکیل گوگل می‌گوید روزاک در آن ایمیل، خودش را در نقش گوردون جکو (شخصیت نامحبوب فیلم Wall Street 1987) قرار داده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات