سرفیس لپ‌تاپ استودیو ۲ در برابر مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی اپل

پنج‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
حالت تبلت سرفیس لپ تاپ استودیو ۲ مایکروسافت
سرفیس لپ‌تاپ استودیو ۲ قوی‌ترین کامپیوتر قابل حمل مایکروسافت تا به امروز است، اما آیا در برابر رقبای اپلی، حرفی برای گفتن دارد؟
تبلیغات

سرفیس لپ‌تاپ استودیو ۲ نسل جدید لپ‌تاپ‌های قدرتمند و تبدیل‌پذیر مایکروسافت است که در جریان کنفرانس ویژه‌ی مایکروسافت و در تاریخ ۲۱ سپتامبر به‌صورت رسمی معرفی شد. بنابر ادعای مایکروسافت، سرفیس لپ‌تاپ استودیو ۲ قدرتمندترین سرفیس تاریخ این شرکت به‌حساب می‌آید. این ادعا، تنور رقابت بین لپ‌تاپ ردموندی‌ها با همتاهای قدرتمندش یعنی مک‌بوک‌ پرو ۱۴ اینچی M2 Pro و مک بوک پرو ۱۴ اینچی M2 Max را داغ‌تر از همیشه می‌کند.

با توجه به مشخصات فنی لپ‌تاپ سرفیس جدید، خالی از لطف نیست که رقبای دیرینه از کمپ مایکروسافت و اپل را رو‌به‌روی هم قرار دهیم تا ببینیم هرکدام روی کاغذ، چه چیزی برای ارائه دارند.

طراحی و فرم‌فکتور

از نظر طراحی و مشخصات ظاهری، سرفیس لپ‌تاپ استودیو ۲ تفاوت خاصی نسبت به نسل قبل نکرده است و از همان سیستم تبدیل‌شونده و هیبریدی لپ‌تاپ-تبلت استفاده می‌کند.

مایکروسافت با زبان طراحی سرفیس لپ‌تاپ استودیو ۲، تا حد زیادی روی لبه‌ی تیغ حرکت می‌کند و با فاصله گرفتن از فرم فکتور متداول لپ‌تاپ‌ها، ریسک از دست دادن تمایل کاربران زیادی را به جان می‌خرد. این مسأله زمانی اهمیت پیدا می‌کند که در نظر داشته باشیم آن‌سو و در کمپ رقیب، خبری از شکستن نُرم‌های طراحی نیست و دو لپ‌ تاپ‌ مک‌ بوک پرو M2 Pro و M2 Max از همان طراحی متداول لپ‌تاپ پیروی می‌کنند.

سرفیس لپ‌تاپ استودیوی ۲ در کاربری هیبریدی

اگر بحث سلیقه در طراحی را کنار بگذاریم و از زاویه‌ی کاربری به سرفیس لپ‌تاپ استودیو ۲ نگاه کنیم، به این نتیجه خواهیم رسید که لپ‌تاپ هیبریدی مایکروسافت، در راستای نیازهای جامعه‌ی کاربری بزرگ‌تری گام برمی‌دارد و این امکان را به کاربر می‌دهد که با خرید یک دستگاه، دو دستگاه در اختیار داشته باشد: لپ‌تاپی که در مواقع نیاز، به شکل تبلت درمی‌آید تا کاربر بتواند با نمایشگر لمسی و قلم همراه آن کار کند.

نمایشگر

سرفیس لپ‌تاپ استودیو ۲ با صفحه‌نمایش ۱۴٫۴ اینچی، فضای اندک‌بیشتری نسبت به مک‌بوک‌ پروهای ۱۴ اینچی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این برتری هرچند کوچک، با لمسی بودن نمایشگر سرفیس کمی پررنگ‌تر می‌شود.

سرفیس لپ‌تاپ استودیوی ۲ در حالت تبلت

از نظر مشخصات فنی، مک‌بوک‌پرو‌های اپل از نمایشگر Liquid Retina XDR استفاده می‌کنند. سرفیس لپ‌تاپ استودیو ۲ به نمایشگر لمسی پیکسل سنس HDR مجهز شده که از نوع IPS LCD است و متأسفانه باز خبری از به‌کارگیری تکنولوژی mini-LED نیست. نرخ نوسازی نمایشگر نیز به ۱۲۰ هرتز می‌رسد.

سخت‌افزار

رقابت اصلی سرفیس لپ‌تاپ استودیو ۲ با مک‌بوک پروهای ۱۴ اینچی، در بخش سخت‌افزار جریان دارد. مایکروسافت امسال با پردازنده‌ی نسل سیزدهمی i7-13700H به‌همراه گرافیک‌های RTX 4050 یا RTX 4060 انویدیا عرضه می‌شود. در حالی که مدل قبلی سرفیس لپ‌تاپ استودیو که دو سال پیش معرفی شده بود از پردازنده‌های نسل یازده استفاده می‌کرد، تغییر به تراشه‌ی نسل سیزده، تغییر بین نسلی مهمی به‌حساب می‌آید.

به پردازنده‌های یک نسل قبل‌تر در محصولات جدید مایکروسافت عادت کرده‌ایم

چند روز پیش، اینتل از تراشه‌های سری میتیور لیک با معماری مبتنی بر کاشی‌ها (چیپلت) برای دستگاه‌های قابل حمل رونمایی کرد و باوجود ادعاهای این شرکت در مورد بهبود قابل توجه بهینگی و عملکرد به ازای توان، ناامیدکننده است که قدرتمندترین سرفیس مایکروسافت را با تراشه‌ی نسل سیزدهمی رپتور لیک ببینیم.

مایکروسافت در مراسم معرفی سرفیس لپ‌تاپ استودیو ۲ ادعا کرد که قدرت گرافیکی لپ‌تاپ-تبلت جدیدش، تا دوبرابر بیشتر از مک‌پرو M2 Max اپل است و برای اثبات این ادعا نیز از نرم‌افزار Blender کمک گرفت.

سرفیس لپ‌تاپ استودیوی ۲ در حالت لپ‌تاپ

در حالی که مک‌بوک پروهای M2 Max از گرافیک ۳۰ یا ۳۸ هسته‌ای استفاده می‌کنند، به‌نظر می‌رسد حضور ماژول گرافیکی غیر مجتمع و قدرتمند انویدیا، برای برتری محصول مایکروسافت کاملاً کافی باشد. البته مثل همیشه، بحث مصرف توان و به‌تبع، شارژدهی پیش می‌آید و بعید است محصول ردموندی‌ها (با در نظر داشتن ماژول گرافیک مجزا) بتواند به گردپای بهینگی مک‌بوک پروها برسد.

نکته‌ی دیگری که در بخش گرافیک باید به آن اشاره کنیم، نبود گرافیک مجزا در مدل پایه و ۲۰۰۰ دلاری سرفیس است. با پرداخت چنین هزینه‌ای، می‌توانید مدل پایه‌ی مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی با M2 Max و گرافیک آن‌برد ۱۶ هسته‌ای را خریداری کنید که از نظر قدرت پردازش گرافیکی، GPU آن‌برد در پردازنده‌های نسل سیزده اینتل را درهم می‌شکند.

قدرت گرافیکی دوبرابر نسبت به مک بوک پرو M2 Max؛ اما به چه قیمتی؟

مایکروسافت لپ‌تاپ جدیدش را به تراشه‌ی عصبی (NPU) اینتل مجهز کرده است. تراشه‌ی مذکور برای پردازش‌های عصبی بهینه شده است و اولین‌بار است که در کامپیوترهای ویندوزی شاهد استفاده از آن هستیم. بااین‌حساب، ردموندی‌ها امیدوار هستند که بتوانند در پردازش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، با موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای در تراشه‌های M2 Pro و M2 Max رقابت کنند.

امسال، سرفیس لپ‌تاپ استودیو ۲ برای اولین بار در تاریخ سرفیس‌ها، به ۶۴ گیگابایت رم DDR5X مجهز می‌شود. درواقع مایکروسافت، دستگاه هیبریدی‌اش را با سه ظرفیت رم ۱۶ و ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی عرضه خواهد کرد. فضای ذخیره‌سازی سرفیس جدید نیز به دو ترابایت می‌رسد.

در بخش کانفیگ، مک‌بوک پروهای ۱۴ اینچی اپل، برگ برنده را در اختیار دارند و با مدل‌های متعدد، آزادی عمل بیشتری به کاربرها می‌دهند؛ البته برای کسانی که حاضرند هزینه‌ی قابل‌توجهی برای در اختیار داشتن کانفیگ‌های بالاتر بپردازند.

درگاه‌ها

سرفیس لپ‌تاپ استودیو ۲ به لطف پردازنده‌ی اینتل و گرافیک انویدیا، تا دوبرابر نسبت به نسل قبل قدرتمندتر شده است. دو درگاه USB-C با پشتیبانی از استاندارد USB 4 یا تاندربولت ۴ (با پاور دلیوری و دیسپلی پورت)، یک درگاه 3.1 USB-A، یک کارت‌خوان میکرو اس‌دی، جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون و درگاه سرفیس کانکت، مجموعه‌ی درگاه‌های سرفیس جدید مایکروسافت را تشکیل می‌دهند.

در سوی دیگر، مک‌بوک پروهای ۱۴ اینچی اپل از ۳ درگاه تاندربولت ۴، درگاه HDMI، اسلات SDXC، جک هدفون و پورت مگ‌سیف استفاده می‌کنند.

قیمت و ارزش خرید

همان‌طور که در بطن این مقاله نیز اشاره کردیم، کانفیگ پایه‌ی سرفیس لپ‌تاپ استودیو ۲ با ۱۶ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی، بدون گرافیک مجزا (یعنی با تکیه بر گرافیک مجتمع در پردازنده‌ی i7-13800H) قیمتی برابر ۲۰۰۰ دلار دارد. این درحالی است که قیمت لپ تاپ ۱۴ اینچی مک‌بوک‌ پرو مجهز به پردازنده‌ی M2 Pro با ۱۶ گیگابایت رم و فضای ذخیره‌سازی ۵۱۲ گیگابایتی نیز ۲۰۰۰ دلار است.

با در نظر داشتن قدرت پردازشی و گرافیکی M2 Pro در برابر پردازنده‌ی نسل سیزدهمی اینتل، به‌نظر نمی‌رسد پرداخت هزینه‌ی ۲۰۰۰ دلاری برای سرفیس لپ‌تاپ استودیو ۲ چندان عاقلانه باشد، مگر اینکه بخواهیم هزینه‌ی پرداخت شده را با مزایایی همچون هیبریدی بودن دستگاه، نمایشگر لمسی، پشتیبانی از قلم سرفیس اسلیم پن ۲ و البته، ویندوزی بودن محصول مایکروسافت توجیه کنیم. ضمناً قیمت لپ تاپ مایکروسافت با بالاترین کانفیگ یعنی با ۶۴ گیگابایت رم و ۲ ترابایت فضای ذخیره‌سازی، ۳۷۰۰ دلار اعلام شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات