تاندربولت ۵ رونمایی شد؛ اتصال لپ‌تاپ به چند مانیتور 8K و سرعت انتقال ۱۲۰ گیگابیت‌برثانیه

سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۵
مطالعه 2 دقیقه
کابل استاندارد تاندربولت ۵ اینتل / Thunderbolt 5
جدیدترین نسخه‌ی استاندارد تاندربولت که ساخت شرکت اینتل است، اتصال هم‌زمان چند مانیتور 8K به لپ‌تاپ را امکان‌پذیر می‌کند.
تبلیغات

اینتل در بیانیه‌ای مطبوعاتی استاندارد تاندربولت ۵ را با وعده‌ی سرعت ۱۲۰ گیگابیت‌برثانیه‌ای رونمایی کرد. به‌ادعای اینتل، تاندربولت ۵ از مانیتور گیمینگ ۵۴۰ هرتزی و توان شارژ ۲۴۰ وات پشتیبانی می‌کند. با وجود رونمایی Thunderbolt 5، لوازم جانبی و لپ‌تاپ‌های مجهز به این استاندارد تا سال ۲۰۲۴ از راه نمی‌رسند.

اینتل می‌گوید استاندارد تاندربولت ۵ بر‌پایه‌ی مشخصه‌ی USB4 v2 تولید شده است؛ اما با نسخه‌های پیشین تاندربولت و USB کاملاً سازگاری دارد. تاندربولت ۴ از سرعت حداکثر ۴۰ گیگابیت‌برثانیه پشتیبانی می‌کرد؛ اما تاندربولت ۵ می‌تواند داده‌ها را با سرعت ۸۰ گیگابیت‌برثانیه یا حداکثر ۱۲۰ گیگابیت‌برثانیه (در حالت Bandwidth Boost) انتقال دهد.

سرعت انتقال استاندارد تاندربولت ۵ اینتل / Thunderbolt 5

تاندربولت ۵ استانداردی ایدئال برای متصل‌کردن لپ‌تاپ به چندین مانیتور است؛ چون هم‌زمان از چند مانیتور 8K یا سه مانیتور ۱۴۴ هرتز 4K پشتیبانی می‌کند. تاندربولت ۴ می‌توانست هم‌زمان از دو مانیتور 4K با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز پشتیبانی کند. حداقل و حداکثر توان شارژ درگاه تاندربولت ۵ به‌ترتیب ۱۴۰ و ۲۴۰ وات است.

تاندربولت ۵ به‌لطف سازگاری با مانیتورهای ۵۴۰ هرتز، جذابیت بسیار زیادی برای گیمرها دارد. این استاندارد جدید از PCI Gen 4 و DisplayPort 2.1 هم پشتیبانی می‌کند. اینتل معتقد است که عملکرد تاندربولت ۵ در انتقال داده، این استاندارد را به رهبر بازار تبدیل می‌کند.

تفاوت کابل استاندارد تاندربولت ۵ اینتل / Thunderbolt 5 با نسخه ۴

مایکروسافت به‌طور تنگاتنگ با اینتل همکاری کرده است تا پشتیبانی از USB4 را به ویندوز اضافه کند. حالت ۸۰ گیگابیت‌برثانیه‌ای تاندربولت ۵ نیز با سیستم‌عامل محبوب مایکروسافت سازگار است. اینتل می‌گوید افزایش پهنای باند ازطریق فناوری جدیدی به نام PAM-3 به‌دست آمده است.

فعلاً مشخص نیست که در ابتدا کدام لوازم جانبی با تاندربولت ۵ روانه‌ی بازار می‌شوند. بعید نیست که تاندربولت ۵ قیمت مانیتور و قیمت حافظه ذخیره سازی و قیمت لپ تاپ را در سال ۲۰۲۴ افزایش دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات