با عجیب ترین گجت های دنیا آشنا شوید

یک‌شنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
مطالعه 11 دقیقه
فردی با Hushme
از دستگاهی برای کنترل نرم‌افزارهای کامپیوتری با افکار گرفته تا دستگاه تخم‌مرغ شمار؛ در این مقاله، با عجیب ترین گجت های دنیای فناوری آشنا می‌شویم.
تبلیغات

هر گجتی وقتی برای اولین‌بار رونمایی می‌شود، ممکن است کمی عجیب‌وغریب به‌نظر برسد. بسیاری از لوازم هوشمند، حتی همین تلفنی که در دست داریم، احتمالا در روز‌های اول از دید بسیاری از افراد تکنولوژی عجیبی به‌نظر آمده باشد؛ اما به‌مرور این نگاه جان می‌بازد و آنقدر آن وسیله پیش‌پا افتاده می‌شود، که حالا شاید در دست داشتن گوشی‌های ساده‌ی قدیمی از دید دیگران عجیب باشد.

بااین‌حال، چنین دیدگاهی اگرچه تاحدودی درست است، نمی‌تواند در همه‌ی زمینه‌ها و درمورد تمام گجت‌های معرفی‌شده حقیقت داشته باشد. نمونه‌هایی از گجت‌های معرفی شده وجود دارند که هنوز نتوانسته‌اند از آن مرحله‌ی عجیب‌وغریب بودن عبور کنند. در ادامه‌ی مقاله، با تعدادی از عجیب ترین گجت های دنیای فناوری آشنا می‌شویم.

۱. HushMe؛ بدون اینکه کسی صدایتان را بشنود، مکالمه کنید!

مردی درحال استفاده از گجت Hushme

HushMe در سال ۲۰۱۷ و به‌عنوان راهکاری برای حفاظت از حریم خصوصی افراد طراحی شد. در نگاه اول، ایده‌ی جالبی به‌نظر می‌رسد؛ دستگاهی که باعث می‌شود وقتی در فضای عمومی تماس تلفنی برقرار می‌کنید، دیگران نتوانند به صدایتان گوش دهند و صحبت‌ها کاملا خصوصی باقی بمانند.

HushMe از طریق بلوتوث به تلفن هوشمند متصل می‌شود و باید آن را مانند ماسک در اطراف دهان خود قرار داده و به‌واسطه‌ی هدفون‌های متصل، مکالمه کنید. درواقع تمام کاری که HushMe باید انجام دهد، همین است؛ اما متاسفانه گفته می‌شود که این دستگاه، نتوانسته رسالت خود را آن‌گونه که باید به جا بیاورد.

ازسوی دیگر، این گجت پوشیدنی، در عین عجیب بودن، کمی هم خنده‌دار به‌نظر می‌رسد. طبیعتا کسی حاضر نمی‌شود صرفا برای شنیده نشدن صدایش، چنین دستگاهی را با خود حمل کند. آن هم زمانی که هرچه می‌گذرد، مردم به‌دنبال راحتی بیشتری هستند و سعی می‌کنند با استفاده از هدفون‌های بی‌سیم و ساعت‌های هوشمند، درحد امکان حتی گوشی را از جیبشان در نیاورند.

۲. Nabaztag؛‌ خرگوشی حرف گوش کن!

خرگوش‌های Nabaztag

Nabaztag به بیان ساده، خرگوشی است که به اینترنت متصل و گوش به فرمان صاحبش می‌شود. این گجت، نوعی دستیار دیجیتال ابتدایی بود که سال‌ها پیش از دستیارهای هوشمند دیگری از جمله الکسای آمازون ساخته شد.

Nabaztag قادر است وضعیت آب‌وهوا، ایمیل‌ها، پیام‌ها و اخبار را به‌صورت صوتی پخش کند. باید اعتراف کرد که این خرگوش الکترونیکی، می‌تواند جذاب و سرگرم‌کننده باشد و ازطرفی، بسیار زیباست. بااین‌حال، به‌دلایلی چندان موفق نبود و نتوانست سروصدای چندانی به پا کند.

سرویس اصلی مرتبط با Nabaztag از سال ۲۰۱۵ به دلیل مشکلات مالی تعطیل شده است. این بدان معناست که دیگر امکان آپدیت و پشتیبانی نابازتگ وجود ندارد؛‌ درنتیجه برخی از ویژگی‌های اصلی این دستگاه، مانند خدمات اخبار و هواشناسی، پخش موسیقی، به‌روزرسانی ترافیک و ... دیگر در دسترس نیستند.

۳. The Quirky Egg Minder؛‌ دستگاه تخم‌مرغ شمار!

دستگاه تخم‌مرغ شمار Quirly Egg Minder

The Quirky Egg Minder شاید نسبت به گجت‌های دیگر، کمی عجیب‌تر به‌نظر برسد؛ یک سینی تخم‌مرغ که به تلفن شما متصل می‌شود و زمانی‌که تخم‌مرغ در حال تمام شدن یا در شرف خراب‌شدن باشد، شما را مطلع می‌کند.

روش کار دستگاه به این صورت است که باید تخم‌مرغ‌ها را درون سینی مخصوص قرار دهید تا از طریق حسگرهای موجود، اطلاعاتی مانند تاریخ قرارگیری تخم‌مرغ، تاریخ انقضا، وضعیت تازگی و موارد دیگر را جمع‌آوری کند و درنهایت با استفاده از اتصال به اینترنت و اپلیکیشن مربوطه، این اطلاعات را به‌صورت بی‌سیم به شما نمایش دهد.

The Quirky Egg Minder نظارت بر وضعیت تخم‌مرغ‌های موجود را به‌عهده دارد و یکی از عجیب ترین گجت های دنیا به‌شمار می‌رود.

۴. Selfie Toaster؛ چاپ عکس دلخواه روی نان!

دستگاه چاپگر Selfie Toaster

Selfie Toaster ابتکاری جالب و خلاقانه است که قابلیت چاپ تصاویر چهره یا لوگوی دلخواه روی نان تست را دارد. با استفاده از این دستگاه، کاربران می‌توانند تصاویر چهره‌ی خود یا دوستانشان را روی نان چاپ کرده و صبحانه‌ را از حالت یکنواختی خارج کنند.

بااینکه این دستگاه Toaster سلفی نامیده می‌شود، برای استفاده از آن، باید کمی سختی بکشید. نحوه کار دستگاه بدین صورت است که پس از خرید توستر، تصویر خود را در سایت سازنده آپلود می‌کنید و حدود دو هفته بعد، قطعه‌ای حرارتی از جنس استنلس استیل را از طریق پست دریافت خواهید کرد. قطعه‌ی مذکور را داخل شیار توستر قرار می‌دهید و سپس می‌توانید نان توست را با تصویر حک‌شده‌ی خود میل کنید.

۵. MindWave EEG؛‌ کنترل نرم‌افزارهای کامپیوتری با افکار!

تصویری از Mindwave EEg

فکرش را بکنید؛ اگر می‌توانستید با افکارتان نرم‌افزارهای کامپیوتری را کنترل کنید و دیگر به ماوس و کیبورد نیازی نداشتید، چه اتفاقی می‌افتاد؟ این فلسفه‌ی پشت دستگاهی موسوم به MindWave EEG است. گجتی پوشیدنی برای خواندن امواج مغزی که همراه با بازی‌ها و سایر برنامه‌های طراحی شده برای کنترل حالت‌های ذهنی کاربر ارائه شده است.

MindWave EEG از سربندی قابل‌تنظیم بهره می‌برد و با بهره‌گیری ازالکترودهایی که به پوست سر کاربر متصل می‌شوند، اطلاعات دریافتی را به پردازشگر ارسال می‌کند. شرکت سازنده می‌گوید، از این دستگاه می‌توان برای ردیابی عملکرد مغز نیز بهره برد.

۶. Thync Vibe؛ جایگزینی برای قهوه و الکل

دختری با گجت Thync Vibe

دستگاه کوچکی را تصور کنید که می‌تواند در عرض چنددقیقه به شما احساس انرژی و آرامش بدهد. شرکت نوپای Thync با معرفی محصول Vibe وعده می‌دهد که این محصول، با فرستادن القای الکتریکی با توان پایین به مغز شخص از طریق تحریک اعصاب سر و گردن، می‌تواند در مدت‌زمانی کوتاه حالت کاربر را تغییر دهد.

کاربر این القاها را که Thync آن‌ها را «وایب» می‌نامد، از طریق برنامه‌ای جانبی کنترل می‌کند. شرکت Thync محصول خود را به‌عنوان جایگزینی برای قهوه و الکل تبلیغ کرده است؛ اما به گفته‌ی برخی از منتقدان، دستگاه موردبحث توقعات را برآورده نمی‌کند. بااین‌حال، اگر بتواند عملکرد درستی داشته باشد، ابتکار جالبی است و ارزش امتحان کردن را دارد.

۷. Bone Fone؛ تلفنی که تلفن نبود!

تصویر زنی با گجت Bone Fone روی روزنامه

Bone Fone، برخلاف نامش، تلفن نبود. درواقع بلندگویی رادیویی محسوب می‌شد که دور گردن شخص قرار می‌گرفت. این وسیله، نوعی هدفون بی‌سیم است که به‌طور مستقیم با استفاده از ارتعاشات موجود در استخوان‌های کاربر، صداها را به گوش کاربر منتقل می‌کند. این گجت در سال ۱۹۷۹ و به‌عنوان جایگزینی به‌جای هدفون، برای دوندگان روانه‌ی بازار شد.

Bone Fone در ابتدا به عنوان دستگاهی شنیداری برای ورزشکاران و علاقمندان به فعالیت‌های خارج از منزل معرفی شد و برای شنیدن موسیقی در طول دویدن، دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و گوش دادن به کتاب‌های صوتی، استفاده می‌شد. براساس تبلیغی که در یکی از شماره‌های مجله Popular Science در آن سال یافت شد، JS&A، شرکت پشتیبان Bone Fone، ادعا کرده که تا سال ۱۹۸۱، چیزی حدود ۱۰ هزار دستگاه را فروخته است. بااین‌حال، در سال ۲۰۲۳، این محصول، یکی از دستگاه های قدیمی و منسوخ شده به شمار می‌آید.

۸. Xybernaut Poma؛ کامپیوتری قابل‌حمل برای مدیریت عملیات

مردی با کامپیوتر Xybernaut Poma

Xybernaut Poma کامپیوتری قابل‌حمل و پوشیدنی بود که در دهه ۱۹۹۰ معرفی شد. این دستگاه، اجازه می‌داد تا کاربران از طریق نمایشگری کوچک و کیبورد بی‌سیم به اطلاعات موجود در رایانه دسترسی داشته باشند.

Xybernaut Poma از طریق یک سری پوشش قابل تعویض، برای استفاده در محیط‌های صنعتی و پزشکی مناسب بود. همچنین، این محصول، امکان اتصال به شبکه‌های بی‌سیم را داشت و کاربران می‌توانستند در طول حرکت و در محیط‌هایی که به کامپیوترهای شخصی معمولی دسترسی نداشتند، به اطلاعات لازم دست پیدا کنند.

در آن زمان، استفاده از Xybernaut Poma در صنایع مختلف، از جمله خودروسازی، هواپیماسازی، حمل‌ونقل، مراقبت‌های پزشکی و نظامی، محبوبیت داشت. بااین‌حال، به‌دلیل محدودیت‌های عملکرد، قابلیت‌های محدود در پردازش و پذیرفته‌ نشدن در میان مردم، در سال‌های بعد به‌طور کامل از بازار کنار گذاشته شد.

۹. U-Scan؛‌ بررسی وضعیت سلامتی از طریق ادرار

گجت U-Scan

گجت U-Scan که در نمایشگاه CES 2023 معرفی شد، به شما کمک می‌کند به‌صورت روزانه، وضعیت سلامتی خود را از طریق آنالیز ادرار بررسی کنید.

کافی است کارتریج را درون محفظه‌ی کاسه‌ی توالت قرار دهید و دستگاه را روی لبه‌ی محافظه آویزان کنید. پس از هربار ادرار کردن، حسگر دمای داخلی دست به کار شده و ادرار برای مواردی مانند وزن مخصوص، کتون‌ها و هورمون‌ها آزمایش می‌شود. درنهایت گزارشی از وضعیت سلامتی به برنامه Health Mate گوشی ارسال می‌شود و می‌توانید سلامتی خود را به‌طور مرتب تحت‌نظر داشته باشید.

از سوی دیگر، این دستگاه برای افرادی که می‌خواهند کنترل بیشتری روی چرخه‌ی قاعدگی خود داشته باشند، مناسب به‌نظر می‌رسد.

۱۰. Pavlok؛ دستگاهی برای ترک عادات بد

گجت Pavlok روی مچ دست

Pavlok دستگاهی پوشیدنی است که به‌طور خاص برای کمک به کاربران در ایجاد عادات جدید و تغییر عادات نامطلوب طراحی شده است. این دستگاه از سنسور شوک الکتریکی بهره می‌برد و با استفاده از بلوتوث به اپلیکیشن مربوطه متصل می‌‌شود. در اپلیکیشن Pavlok، کاربران می‌توانند الگوهای عادتی خود را تعریف و با استفاده از دستگاه، خود را به انجام تغییرات موردنظر تشویق کنند.

در صورتی که کاربران درحال تکرار عادتی نامطلوب باشند، می‌توانند با استفاده از دکمه‌های موجود در دستگاه، شوک الکتریکی را اعمال کنند. این شوک الکتریکی به شما تلنگر می‌زدند که درحال انجام عادت بدی هستید و باید آن را ترک کنید. همچنین، Pavlok از طریق ارسال هشدارهای صوتی، لرزشی و نوری به کاربران، آن‌ها را تشویق می‌کند که عادت جدیدشان را ادامه دهند.

Pavlok که اغلب برای کاهش وزن، ترک سیگار و ترک سایر عادات بد رایج استفاده می‌شود، دستگاهی عجیب و درعین حال هوشمندانه است.

۱۱. Quoobo؛ ربات بازیگوش

دختری در حال نوازش Goobo

اگرچه ممکن است برای برخی از افراد ناخوشایند به‌نظر برسد، Quoobo برای راحتی کاربران و به تقلید از حیوانات خانگی طراحی شده است. این بالش کرکی با استفاده از حسگرهای لمسی و حرکتی، با کاربران ارتباط برقرار می‌کند و به آن‌ها احساس دوستی و آرامش می‌دهد.

البته تنها کاری که این ربات کوچک انجام می‌دهد، این است که وقتی آن را نوازش می‌کنید، دم خود را تکان داده و تلاش می‌کند حس یک حیوان خانگی را به شما منتقل کند. سایت رسمی Quoobo، اصطلاح عجیب «دم‌درمانی» را برای عملکرد این ربات کوچک و کرکی درنظر گرفته است. بااین‌حال، Quoobo احتمالا تنها برای کودکان ابزاری سرگرم‌کننده و خوشایند خواهد بود؛ نه برای افراد بزرگسال!

۱۲. L'Oreal makeup printer

 دختری درحال آرایش ابرو با Makeup Printer

L’Oreal Brow Magic چاپگری است که به‌جای چاپ اسناد خسته‌کننه اَبروی شما را چاپ می‌کند. درواقع این دستگاه هوشمند، با بهره‌گیری از واقعیت افزوده، اطمینان حاصل می‌کند که دقیقا چه ابروهایی برای صورت شما مناسب‌تر هستند. تا اینجا همه‌چیز جالب به‌نظر می‌رسد.

این دستگاه، برای فرم دادن سریع، آسان و دقیق بدون استفاده از برس یا ریمل ابرو استفاده می‌شود. البته باید این نکته را بدانید که Brow Magic خطوط ابرو را از بین نمی‌برد. درواقع، آرایش ابرو را از طریق ۲۴۰۰ نازل کوچک روی دستگاه چاپ می‌کند. درحالی که شکل، ضخامت و جلوه‌های ابرو را از طریق برنامه Brow Magic در تلفن خود انتخاب می‌کنید.

درنهایت، L’Oreal با استفاده از دوربین گوشی، به فناوری آرایش مجازی مبتنی بر ModiFace A.I تکیه می‌کند تا توصیه‌های شخصی‌سازی شده در مورد جلوه‌هایی مانند micro-blading و micro-shading ارائه دهد. پس از تنظیم دقیق استایل، با دست ثابت دستگاه را روی ابروی خود می‌کشید تا نازل‌ها، شکل ابرو را مانند جوهر روی ابروی شما چاپ کنند. پاک‌کردن آن نیز ساده است و می‌توانید با استفاده از پاک‌کننده‌های معمولی آرایش این کار را انجام دهید.

۱۳. MoodMetric؛‌ چه احساسی دارید؟

حلقه‌های Moodmetric

MoodMetric حلقه‌ای هوشمند است که وضعیت خلق‌وخوی کاربر را شناسایی و اندازه‌گیری می‌کند. این گجت نیز به برنامه‌ای در تلفن هوشمند متصل می‌شود و با کمک حسگرهای فیزیولوژیکی تجزیه‌وتحلیلی از احساسات لحظه‌ای ارائه می‌دهد.

بااین‌حال، ابتکار شناسایی احساسات، در عین عجیب‌بودن، کمی هم غیرمنطقی به‌نظر می‌رسد. چه کسی از احساسات خود آگاه نیست؟ وقتی همه می‌دانیم چه احساسی داریم چرا باید به چنین دستگاهی برای شناسایی آن متوسل شویم؟ با این همه، شاید برای برخی از کاربران بتواند به راهکاری موثر برای مدیریت استرس، اضطراب و افزایش آگاهی از وضعیت عاطفی تبدیل شود.

۱۴. Clocky Alarm Clock؛ ساعتی ماجراجو

حلقه‌های Moodmetric

هر روز صبح، چندبار آلارم گوشی خود را خاموش می‌کنید تا بتوانید دقایق بیشتری بخوابید؟ ساعت زنگ‌دار Rolling به شما اجازه‌ی انجام این کار را نمی‌دهد و از دستتان فرار می‌کند. تصور کنید صبح درحالی که با ناراحتی از خواب بیدار شده‌اید و می‌خواهید ساعت زنگ‌دار خود را خاموش کنید، متوجه می‌شوید که ساعت زنگ‌دار روی میز نیست و درحال دورشدن است.

این ساعت برای افرادی طراحی شده است که هرروز به سختی از خواب بیدار می‌شوند و آلارم گوشی یا ساعت زنگ‌دار نیز تاثیر چندانی روی آن‌ها ندارد. این دستگاه طوری طراحی شده که هنگام زنگ‌زدن غلت می‌زد و شما را مجبور می‌کند برای خاموش کردن به دنبال آن بدوید. همین امر می‌تواند موجب شود که دیگر به تخت خواب برنگردید و روزتان را آغاز کنید؛ هرچند، کلافه‌کننده بودن آن را نمی‌توان نادیده گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات