محققان با استفاده از انعکاس نور روی چشم انسان، صحنه‌های سه‌بعدی می‌سازند

یک‌شنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳
مطالعه 1 دقیقه
بازتاب نور روی چشم انسان
استفاده از بازتاب نور روی سطح چشم برای ساخت صحنه‌های سه‌بعدی بسیار جذاب به‌نظر می‌رسد.
تبلیغات

محققان دانشگاه مریلند، سیستمی ساخته‌اند که اساساً چشم انسان‌ را به آینه تبدیل می‌کند. تیم تحقیقاتی موفق شدند با ثبت متوالی تصاویر منعکس‌شده روی چشم انسان از طریق دوبین، آنچه را که فرد به آن نگاه می‌کند به صحنه‌ی سه‌بعدی تبدیل کنند.

عنصر کلیدی تکنیک محققان این است که انسان‌ها ساکن نیستند. حرکت سر حتی اگر بسیار کم باشد، چشم‌انداز‌های متفاوتی از صحنه‌ی مقابل روی چشم‌ها ایجاد می‌کند و بدین‌ترتیب فرایند بازسازی مجازی صحنه، آسان‌تر می‌شود.

محققان هنگام آموزش شبکه‌ی عصبی خود برای مقابله با پیچیدگی بافت‌های عنبیه و رفع مشکل انعکاس نور با وضوح پایین، از بهینه‌سازی وضعیت قرنیه و تجزیه‌ی بافت عنبیه‌ استفاده کردند.

به‌نوشته‌ی تِک‌اسپات، محققان موفق شدند صحنه‌های سه‌بعدی را با استفاده از داده‌های به‌دست‌آمده از چشم انسان با رنگ‌های مختلف بازسازی کنند. این تیم تحقیقاتی ویدئویی از نمونه‌ی اولیه‌ی سیستم خود به‌اشتراک گذاشته که بسیار جذاب و البته ترسناک به‌نظر می‌رسد.

شایان‌ ذکر است نتایج اولیه‌ی سیستم ایجاد صحنه‌ی سه‌بعدی براساس بازتاب نور روی چشم انسان، در شرایط آزمایشگاهی و با شرایط نوری ایدئال و حرکت عمدی سر به‌دست آمده است. علاوه‌براین نتایج ثبت‌شده از چشم مصنوعی بهتر بود.

محققان همچنین به‌درستی تأکید کردند چشم انسان منبع اطلاعاتی است که در دنیای اطراف ما موردتوجه قرار نمی‌گیرد. تصور اینکه فناوری مذکور چه نقشی در پرونده‌های جنایی بدون شواهد ایفا خواهد کرد، بسیار جذاب به‌نظر می‌رسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات