اعتصاب نویسندگان هالیوودی به‌دلیل مشکلات مرتبط با هوش مصنوعی

سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اعتصاب انجمن نویسندگان هالیوود به دلیل استفاده شرکت ها از هوش مصنوعی
صنعت سرگرمی با اختلافاتی مواجه شده است که بخش مهمی از آن به فناوری‌های جدید مثل هوش مصنوعی ارتباط دارد.
تبلیغات

پس‌ از اینکه مذاکرات اتحادیه‌ی نویسندگان آمریکا (WGA)، نماینده‌ی فیلم‌نامه‌‌نویسان هالیوود‌، با استودیوهای بزرگ در هفته‌ی جاری به نتیجه‌ی دلخواه نرسید، این نهاد اعتصاب کرد. دلیل این اقدام که اولین اعتصاب WGA در ۱۵ سال اخیر است، این بود که شرکت‌ها را برای بسیاری از مسائل ازجمله دستمزد بیشتر و شرایط کاری بهتر به میز مذاکره بکشاند.

برخی از مسائل در تاریخچه‌ی اختلافات کارگری مدرن کاملاً منحصر‌به‌فرد هستند و به تغییرات تکنولوژیکی مثل نقش هوش مصنوعی در پروژه‌های فیلم‌نامه‌نویسی آینده ارتباط دارند که درحال‌حاضر صنعت سرگرمی را با مشکل مواجه کرده‌اند.

WGA اواخر روز دوشنبه با انتشار توییتی اعلام کرد: «اگرچه تیم مذاکره‌‌‌کننده‌ی ما این روند را با هدف دستیابی به تفاهم منصفانه آغاز کرد، پاسخ استودیوها با‌توجه‌به بحران وجودی که نویسندگان با آن مواجه شده‌اند، کافی نبود.»

مذاکرت بین WGA با Alliance of Motion Picture and Television Producers (AMPTP) در ماه گذشته ادامه یافته است؛ اما آخرین مهلت قرارداد جدید نیمه‌شب صبح سه‌شنبه‌ بود. AMPTP مدعی شد پیشنهاد بسته‌ای جامع را به انجمن ارائه کرده است و تمایل دارد آن را بهبود دهد؛ اما ادعا می‌کند پیشنهادهای ارائه‌شده‌ی اتحادیه‌ی نویسندگان دفاع‌نکردنی است. گفتنی است AMPTP به‌عنوان نماینده‌ی استودیوهای فیلم‌ و استریم در این مذاکرات حضور داشت.

AMPTP که نماینده‌ی شرکت‌هایی مثل نتفلیکس، دیزنی، اپل، آمازون و سونی است اعلام کرد: «شرکت‌های عضو AMPTP در تمایل خود برای دستیابی به توافقی متحد هستند که برای نویسندگان و سلامت و طول عمر صنعت مفید باشد.»

به‌گزارش گیزمودو، مشخص نیست روند کنونی میان WGA و AMPTP چگونه ادامه خواهد یافت؛ اما تا پایان‌یافتن آن، فعالیت بخش‌های بزرگی از هالیوود متوقف خواهد شد. نزدیک به ۱۲ هزار نویسنده‌ می‌توانند در روزهای آینده به خط اعتراض‌ها بپیوندند و این یعنی اختلالات عمده‌ای در پخش برنامه‌های تلویزیونی و فیلم ایجاد خواهد شد؛ زیرا کارگردان و مدیران آن را کنار می‌گذارند. موضوعات مختلفی در این مذاکرات اهمیت دارند که ازجمله می‌توان به هوش مصنوعی و فشارهای صنعت استریم بر WGA اشاره کرد که با عنوان «اقتصاد گیگ» شناخته می‌شود.

نقش هوش مصنوعی در مذاکرات

یکی از زمینه‌های جالب‌ اختلاف در مذاکرات کنونی، نقشی است که هوش مصنوعی باید یا نباید در اتاق‌های نویسندگان هالیوود ایفا کند. اکنون اَشکال جدیدی از اتوماسیون در صنعت سرگرمی در حال گسترش است و همین موضوع نگرانی‌هایی برای نویسندگان ایجاد کرده است.

از فناوری دیپ‌فیک گرفته تا صداهای تولید‌شده با هوش مصنوعی و چت‌بات‌های فیلم‌نامه‌نویس، همگی ابزارهایی هستند که با استفاده از روش‌های جدید مشکلاتی در کسب‌وکارهای مرتبط با هالیوود ایجاد می‌کنند.

برخی از چهره‌های مشهور صنعت فیلم‌سازی اعلام کرده‌اند تلویزیون و فیلم‌ها به‌زودی بیشتر به نرم‌افزارها متکی خواهند بود. WGA برای محافظت از اعضای خود به‌دنبال ایجاد راهکارهایی برای استفاده از هوش مصنوعی است تا نتواند به‌عنوان تهدیدی برای معیشت نویسندگان انسانی در نظر گرفته شود.

پیشنهاد انجمن نویسندگان این است که هوش مصنوعی نباید در قراردادها به‌عنوان منبع نوشتن استفاده شود و نمی‌توان از فناوری مذکور برای بازنویسی کارهای زیرپوشش قرارداد نیز بهره گرفت. WGA می‌گوید متن تولیدشده با هوش مصنوعی نباید در تعیین اعتبار نوشتاری مدنظر قرار گرفته شود و این یعنی اساساً نمی‌توان فناوری مذکور را برای نویسنده‌ی فیلم‌نامه‌ای خاص در نظر گرفت.

علاوه‌براین، WGA می‌گوید هوش مصنوعی نباید برای تولید مطالب ادبی و خلاقانه ازجمله فیلم‌نامه و طرح‌های کلی و تله‌شو استفاده شود. به‌طور‌خلاصه، WGA نمی‌خواهد محصولات هوش مصنوعی به‌عنوان نویسنده در نظر گرفته شوند و این فناوری برای تولید محتوای اصلی برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌ها استفاده شود.

هالیوود از ظهور هوش مصنوعی مولد وحشت‌زده است
هالیوود از ظهور هوش مصنوعی مولد وحشت‌زده است
مطالعه '2

WGA ماه گذشته اعلام کرد الزاماً خواستار ممنوعیت استفاده از هوش مصنوعی نیست و همین موضوع بسیاری از مردم را شگفت‌زده کرد. این اتحادیه می‌گوید قوانین ذکرشده برای محافظت از نویسندگان دربرابر شرکت‌هایی طراحی شده است که از هوش مصنوعی به‌عنوان استانداردهای کاری نویسندگان برای پرداخت غرامت‌ها و حقوق و اعتبارات دیگر استفاده می‌کنند.

WGA پیشنهاد داده است که هوش مصنوعی می‌تواند به‌عنوان ابزاری در اتاق نویسندگان به‌کار برده شود و نویسندگان می‌توانند از آن برای ارائه‌ی خلاقیت بیشتر در آثار خود بهره ببرند. به‌هرحال، این اتحادیه نمی‌خواهد هوش مصنوعی نقش مهمی در اتاق‌های نویسندگان هالیوود ایفا کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات