تزریق مایع به پنل OLED؛ راهکاری خلاقانه برای ارائه بازخورد طبیعی‌تر روی نمایشگرهای لمسی

پنج‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
فناوری FIG Flat Panel Taptic
آیا دکمه‌های حبابی روی نمایشگرهای OLED، آینده‌ی گوشی‌های هوشمند را رقم خواهد زد؟
تبلیغات

ژست‌های حرکتی لمسی مثل کشیدن انگشت یا ضربه زدن روی صفحه‌نمایش، اصلی‌ترین روش تعامل ما با گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و سایر ابزارهای مجهز به نمایشگر لمسی است. به‌هر حال این روش‌ها مثل تایپ روی کیبوردهای سخت‌افزاری یا انجام بازی با کنترلر راحت و لذت‌بخش نیست. دو محقق به‌نام کریگ شولتز و کریس هریسون با همکاری متخصصان دانشگاه کارنگی ملون، برای رفع این مشکل نمایشگری را توسعه داده‌اند که می‌توان نواحی خاصی از آن را برجسته کرد تا حس بهتری از تایپ کردن و فشردن کلیدهای لمسی ارائه دهد.

می‌توان با قرار دادن فناوری FIG Flat Panel Haptics زیر نمایشگرهای OLED، برجستگی‌هایی در برخی نواحی آن ایجاد کرد. تصور کنید بخش‌هایی از نمایشگر درصورت نیاز با مایع پُر شود و برجستگی ایجاد کند و درحالت عادی با تخلیه‌شدن مجدد مایع، صفحه‌ای کاملاً استاندارد و تخت دردسترس شما باشد. این فناوری می‌تواند هنگام تایپ با صفحه‌کلید مجازی یا گیم‌پد مجازی در بازی‌ها، تجربه‌ای لذت‌بخش‌تر و بهتر ارائه دهد. به گزارش انگجت، فناوری مذکور بازخوردهای لمسی مشابه Taptic Engine ایجاد می‌کند که هنگام اجرای بازی‌ها و کار با صفحه‌کلید و سایر المان‌های رابط‌کاربری، روش تعامل کاربر را بهبود می‌دهد.

فناوری FIG Flat Panel Taptic

پمپ‌های الکترواسموتیک تعبیه‌شده در فناوری Flat Panel Haptics موسوم‌به EEOP، مجموعه‌ای از پمپ‌های سیال روی لایه‌ی تحریک‌پذیر نازک هستند که در دستگاه‌های مجهز به نمایشگرهای لمسی مثل گوشی‌های هوشمند، نمایشگر خودرو و غیره قرار می‌گیرند. هنگامی‌که دکمه‌ای در رابط‌کاربری نمایش یابد، بخشی از لایه‌ی EEOP با مایع پُر می‌شود و سطح صاف نمایشگر ۱٫۵ میلی‌متر بیرون می‌آید. با پنهان شدن دکمه‌ی مذکور در رابط‌کاربری، مایع از لایه‌ی EEOP خارج شده و سطح آن دوباره صاف خواهد شد. تیم تحقیقاتی می‌گوید پُرکردن هر ناحیه از نمایشگر با این راهکار حدود یک ثانیه طول می‌کشد.

اگر مفهوم کلی Flat Panel Taptics برای شما آشنا به‌نظر می‌رسد چندان جای تعجب نیست زیرا طرح اصلی آن ما را به یاد صفحه‌کلید Tactus می‌اندازد. نمونه‌ی اولیه‌ی فناوری FIG می‌تواند اشکال و ابعاد مختلفی روی سطح نمایشگر ایجاد کند. تیم تحقیقاتی می‌گوید میزان نازک بودن Flat Panel Taptics، آن را از سایر فناوری‌های مشابه متمایز می‌کند. تیم FIG برای ارائه‌ی دید بهتر درمورد عملکرد فناوری خود، ویدیویی به‌اشتراک گذاشته که در آن اعلام می‌کند مزیت اصلی راهکار جدید، فشردگی و نازک بودن آن است. ضخامت صفحه‌نمایش این تیم تحقیقاتی، کم‌تر از ۵ میلی‌متر است وزن بسیار کمی دارد.

محققان می‌گویند فناوری FIG Flat Panel Taptic، معادل لمسی نحوه‌ی عملکرد پیکسل‌ها روی صفحه‌نمایش‌ها است. EEOPها در این راهکار مثل پیکسل‌های نمایشگرهای LCD که نور زمینه را تعدیل می‌کنند، از مخزن سیال برای تزریق مایع در برخی نواحی صفحه نمایش بهره می‌برند.

دکمه‌های رابط‌کاربری دستگاه‌های مجهز به نمایشگر لمسی، شکل‌ها و ابعاد متفاوتی دارند که باعث می‌شود تطبیق‌پذیری آن‌ها با فناوری FIG کاهش یابد. به‌هر حال اگر این فناوری به تکامل برسد، تغییر بسیار مهمی در روش تعامل کاربران با نمایشگرهای لمسی ایجاد خواهد شد و تجربه‌ای لذت‌بخش‌تر از کار با پنل‌های لمسی ارائه خواهد داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات