عملکرد انسانی ربات‌های هوش مصنوعی به‌سطح بسیار باورپذیری رسیده است

پنج‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶
مطالعه 2 دقیقه
ربات هوش مصنوعی |‌ Ai Robot
آزمایش محققان روی هوش مصنوعی چیزی شبیه بازی The Sims است با این تفاوت که کاراکترهای حاضر در شهر نیاز به مداخله‌ی کاربر ندارند.
تبلیغات

تیمی از محققان دانشگاه استنفورد و گوگل ۲۵ ربات مبتنی‌بر هوش مصنوعی را در شهری قرار دادند و رفتار آن‌ها بیش‌از آنچه تصور می‌شد شبیه انسان‌ها بود.

تیم تحقیقاتی دانشگاه استنفورد و گوگل برای شبیه‌سازی رفتارهای انسانی باورپذیر، ۲۵ عامل مولد مختلف را با استفاده از مدل زبان بزرگ GPT-3.5 شرکت OpenAI آموزش دادند تا کارهایی مثل پختن صبحانه، کارکردن یا وظایف خاصی مثل نقاشی و نویسندگی را انجام دهند.

شهر مجازی که اسمالویل (Smallville) نام دارد به عوامل هوش مصنوعی اجازه داد از مدرسه به کافه بروند یا بعد از پایان کار برای رفع خستگی به جمع دیگران در بار بپیوندند.

به‌عبارت دیگر، آزمایش محققان دانشگاه استنفورد و گوگل شبیه بازی The Sims است، با این تفاوت که عامل انسانی در آن دخالت ندارد. درواقع آزمایش مذکور از محیط بازی الهام گرفته است تا کاربران بتوانند با شهری کوچک متشکل از ۲۵ عامل هوش مصنوعی ارتباط برقرار کنند.

محققان دریافتند عوامل هوش مصنوعی می‌توانند رفتارهای اجتماعی باورپذیر و فردی ارائه دهند. به‌عنوان مثال یکی از مأموران با ارسال دعوتنامه و تعیین زمان و مکان برای برگزاری مهمانی سعی کرد جشنی برای روز ولنتاین برگزار کند.

به گزارش فیوچریسم، در شهر اسمالویل از مأموری به‌نام تام سؤال شد نظرش درمورد نامزد شهرداری چیست و این ربات پاسخ داد: «صادقانه بگویم، من سام مور را دوست ندارم و به‌نظر من او با جامعه ارتباط ندارد و بدین‌ترتیب نیازهای ما را نمی‌داند.»

به‌طور خلاصه می‌توان گفت تحقیق مذکور نگاه اجمالی جذابی به قابلیت‌های هوش مصنوعی مولد ارائه می‌دهد.

مایکل وولدریج، استاد علوم کامپیوتر دانشگاه آکسفورد که روی هوش مصنوعی مطالعه می‌کند در گفت‌وگو با اینسایدر اعلام کرد یافته‌های مربوط به آزمایش محققان استنفورد و گوگل گام‌های کوچکی برای دستیابی به هوش عمومی مصنوعی (AGI) است؛ جایی‌که ابزارهای مبتنی‌بر این فناوری می‌توانند وظایف فکری را درسطح انسانی تکمیل کنند. البته وولدریج به این نکته هم اشاره کرده است که هنوز راهی طولانی برای رسیدن به هوش عمومی درپیش داریم.

مطالعه‌ی نتایج محققان استنفورد و گوگل روی هوش مصنوعی، باعث شد برخی افرارد تصور کنند ما درحال زندگی در محیطی شبیه‌سازی شده هستیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات