علی‌بابا رقیب ChatGPT را با پشتیبانی از زبان چینی و انگلیسی معرفی کرد

سه‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
علی بابا چین
مدل هوش مصنوعی علی‌بابا Tongyi Qianwen نام دارد و با محصولات مختلف این شرکت ادغام شده است.
تبلیغات

رقابت در حوزه‌ی هوش مصنوعی همچنان با شدت بالا ادامه دارد. علی‌بابا کلاد از چت‌بات Tongyi Qianwen به‌عنوان رقیب ChatGPT رونمایی کرد. این هوش مصنوعی درحال‌حاضر از زبان چینی و انگلیسی پشتیبانی می‌کند و در آینده‌ی نزدیک با محصولات مختلف غول تجارت الکترونیک چین ادغام خواهد شد.

علی‌بابا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد مدل هوش مصنوعی این شرکت دردسترس مشتریان و توسعه‌دهندگان نیز قرار خواهد گرفت؛ این ابزار امکان ساخت مدل‌های زبان بزرگ سفارشی‌ را برای رفع نیازهای مختلف فراهم می‌کند.

دنیل ژانگ، مدیرعامل علی‌بابا می‌گوید: «ما در زمانی به‌سر می‌بریم که هوش مصنوعی مولد و محاسبات ابری نقش مهمی در حوزه‌های مختلف ایفا می‌کنند و پذیرش این فناوری در کسب‌وکارها در همه‌ی بخش‌ها آغاز شده است.»

معرفی ChatGPT در نوامبر، باعث شد توجه عموم به هوش مصنوعی مولد جلب شود. این چت‌بات براساس موتور قدرتمند هوش مصنوعی OpenAI ساخته شده است و ازجمله قابلیت‌های آن می‌توان به ارائه‌ی پاسخ به سؤالات مختلف، سرودن شعر، کدنویسی و غیره اشاره کرد. مایکروسافت نیز از فناوری بنیادی GPT-4 در بینگ جدید استفاده کرده و این ابزار با بسیاری از محصولات مختلف غول فناوری اهل ردموند ادغام شده است.

هجوم شرکت‌های بزرگ فناوری و سرمایه‌گذاری‌های هنگفت در هوش مصنوعی همچنان ادامه دارد. به‌عنوان مثال مایکروسافت از سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در OpenAI خبر داده و از طرفی گوگل نیز رقیب ChatGPT خود را با نام Bard معرفی کرده است.

بااین‌حال، همه‌ی چت‌بات‌های هوش مصنوعی به‌طور یکسان ساخته نشده‌اند. CNET مدل‌های اولیه‌ی هوش مصنوعی را مورد آزمایش قرار داد و پاسخ‌های آن‌ها را مقایسه کرد تا مشخص شود کدام‌یک مفید‌تر هستند. عماد خان از CNET متوجه شد ChatGPT پاسخ‌های بهتری ارائه می‌دهد که شباهت بیشتری به پاسخ‌های انسانی دارند.

علی‌بابا می‌گوید مدل هوش مصنوعی این شرکت ابتدا با DingTalk ادغام خواهد شد؛ نرم‌افزار همکاری محلی سازمانی که با بلندگوی هوشمند و دستیار شخصی آن ارائه می‌شود.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات