مدیرعامل OpenAI قبلا هوش مصنوعی را عامل آخرالزمان دانسته بود

پنج‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
سم آلتمن / Sam Altman مدیرعامل OpenAI با میکروفون
سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، در یکی از مصاحبه‌هایش گفته بود که ممکن است هوش مصنوعی عامل فروپاشی تمدن انسان باشد.
تبلیغات

سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI (خالق ChatGPT)، پیش‌تر گفته است که او و اعضای تیمش در تلاشند به هوش جامع مصنوعی (AGI) دست پیدا کنند. AGI یا هوش مصنوعی انسان‌گونه می‌تواند همچون ما استدلال کند و تصمیم بگیرد. بسیاری از علاقه‌مندان به حوزه‌ی هوش مصنوعی نگران تهدیدهایی هستند که AGI برای بشریت به‌همراه می‌آورد.

آلتمن به‌عنوان مدیرعامل یکی از پیشروترین شرکت‌های حوزه‌ی هوش مصنوعی، چهره‌ای سرشناس است. او پیش‌تر بارها درباره‌ی مزایایی که هوش مصنوعی ارائه می‌دهد صحبت کرده، اما گفته است که به خطرات این فناوری نیز واقف است. OpenAI توانسته است ازطریق چت‌بات ChatGPT سروصدای زیادی به پا کند.

عده‌ای از تندروها می‌گویند برای جلوگیری از پیشرفت‌های AGI باید دیتاسنتر هوش‌های مصنوعی انسان‌گونه را با حملات هوایی نابود کرد

بیش‌از ۱٬۱۰۰ متخصص حوزه‌ی هوش مصنوعی، مدیران عامل و پژوهشگران ازجمله ایلان ماسک و یکی از بنیان‌گذاران اپل، در یادداشتی خواستار توقف ۶ ماهه‌ی هوش مصنوعی پیشرفته‌تر از GPT-4 شده‌اند. شماری از فعالان صنعت فناوری نظیر بیل گیتس معتقدند که به‌جای توقف هوش مصنوعی بهتر است به فکر روش‌هایی برای بهره‌مندی حداکثری از مزایای این فناوری باشیم.

شماری از منتقدان می‌گویند که هوش مصنوعی باید هرچه‌سریع‌تر به یک فناوری غیرقانونی تبدیل شود. عده‌ای از تندروها گفته‌اند که برای جلوگیری از پیشرفت‌های AGI باید دیتاسنتر هوش‌های مصنوعی انسان‌گونه را با حملات هوایی نابود کرد.

از نگاه سم آلتمن نگرانی درباره‌ی تهدیدهای هوش جامع مصنوعی، همزمان هم منطقی است و هم اغراق‌آمیز. آلتمن در مصاحبه‌هایش بسته به شرایط، جملات متفاوتی به زبان می‌آورد؛ در زمانی که نیاز به هیجان باشد، آلتمن روی خطرات هوش مصنوعی تمرکز می‌کند و در مواقعی که لازم است نگرانی کاهش یابد، سراغ تمرکز روی ایمنی هوش مصنوعی می‌رود.

سمن آلتمن سال ۲۰۱۹ در مصاحبه با نیویورک تایمز گفته بود: «سعی می‌کنم رک باشم. آیا در حال انجام کاری درست هستم؟ یا کاری واقعا بد؟» ظاهرا آلتمن پس از چند سال هنوز نتوانسته است به پاسخ دقیقی برای این سؤال دست پیدا کند.

آلتمن در سال ۲۰۱۹ فعالیت‌های OpenAI را به پروژه‌ی منهتن تشبیه کرد. پروژه‌ی منهتن تلاش همه‌جانبه‌ی ایالات متحده برای تولید بمب اتم در جریان جنگ جهانی دوم بود. آلتمن گفت که هوش جامع مصنوعی می‌تواند ثروت عظیمی برای مردم به ارمغان بیاورد، اما در همان زمان اعتراف کرد که همین فناوری ممکن است عامل فروپاشی تمدن انسان و فرا رسیدن آخرالزمان باشد.

از نگاه سم آلتمن نگرانی درباره‌ی تهدیدهای هوش جامع مصنوعی، همزمان هم منطقی است و هم اغراق‌آمیز

حال‌که ChatGPT در دسترس عموم مردم قرار گرفته و بحث درباره‌ی ایمنی هوش مصنوعی روزبه‌روز داغ‌تر می‌شود، آلتمن تا حد زیادی تغییر موضع داده است. مدیرعامل OpenAI می‌گوید نگرانی‌های مطرح‌شده در یادداشتی که ایلان ماسک و بقیه‌ی چهره‌های سرشناس امضا کردند، اغراق‌آمیز است.

سم آلتمن در مصاحبه‌ی جدیدی می‌گوید هیجان برای سیستم‌های هوش مصنوعی در کوتاه‌مدت کاملا خارج از کنترل است، «حتی اگر همه‌ی آن‌چیزی که برایش امیدوار هستیم در بلندمدت درست از آب دربیاید.» به عقیده‌ی مدیرعامل OpenAI، هم‌اکنون زمان کافی برای مقابله‌با مشکلات داریم.

گفتن این جملات برای فردی که شرکتش ازطریق تمرکز بر هوش مصنوعی به ثروت قابل‌توجهی دست یافته، ساده‌ است. OpenAI قبلا شرکتی غیرانتفاعی بود، اما از چند سال قبل به‌طور کامل تغییر موضع داده است.

آن‌طور که فیوچریزم می‌نویسد، سم آلتمن سهم مستقیمی در موفقیت مالی OpenAI ندارد، اما قطعا تغییر دیدگاه مردم به هوش جامع مصنوعی برای آلتمن بسیار مزیت‌بخش است.

سؤال مهمی که ذهن ما را درگیر می‌کند این است که آیا موفقیت مالی OpenAI انگیزه‌ی اصلی آلتمن محسوب می‌شود؟ او مدت‌ها قبل از تبدیل شدن به مدیرعامل OpenAI توانسته بود ازطریق سرمایه‌گذاری به ثروت قابل‌توجهی دست پیدا کند.

یک تحلیلگر می‌گوید که احتمالا رفتارهای آلتمن به این دلیل است که «او از قدرت خوشش می‌آید» و «مشغول کار روی چیزی است که او را ثروتمندتر نمی‌کند». به بیانی دیگر، به‌نظر می‌رسد آلتمن در تلاش است دنیا را بازسازی کند، حتی در شرایطی که مطمئن نیست شرکت تحت مدیریتش چگونه قرار است به این هدف دست یابد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات