مایکروسافت از چت‌بات‌های هوش مصنوعی خواست از داده‌های جست‌وجوی بینگ استفاده نکنند

یک‌شنبه ۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
گوشی هوشمند با طرح موتورجستجو بینگ کنار کیبورد
ظاهراً مایکروسافت تمایلی به دسترسی سایر چت‌بات‌های هوش مصنوعی به داده‌های جست‌وجوی بینگ ندارد.
تبلیغات

براساس اعلام بلومبرگ، مایکروسافت تمایل ندارد رقبای آن در حوزه‌ی موتورهای جست‌وجو از فهرست‌های بینگ برای تقویت عملکرد چت‌بات‌های هوش منصوعی خود استفاده کنند. گفته می‌شود غول فناوری اهل ردموند به دو موتور جست‌وجوی مبتنی‌بر بینگ هشدار داده است درصورت استفاده از داده‌های موتور جست‌وجوی این شرکت در ابزارهای هوش مصنوعی، دسترسی آن‌ها به‌داده‌های جست‌وجوی بینگ را به‌طور کامل مسدود خواهد کرد.

ورج می‌گوید مایکروسافت مجوز استفاده از داده‌های جست‌وجوی بینگ را به چندین موتور جست‌وجو ازجمله یاهو، DuckDuckGo و موتو جست‌وجوی هوش مصنوعی You.com ارائه می‌دهد. به‌عنوان مثال DuckDuckGo از ترکیب نتایج جست‌وجوی بینگ و خزنده‌ی وب اختصاصی خود استفاده می‌کند و You.com و Neeva نیز برخی از نتایج جست‌وجوهای خود را از دل بینگ استخراج می‌کنند.

به‌هرحال به‌نظر می‌رسد مایکروسافت تصمیم گرفته است استفاده از فهرست جست‌وجوی بینگ را به‌عنوان منبع ورودی سایر موتورهای جست‌وجو، محدود کند. برخی منابع نزدیک به بلومبرگ اعلام کرده‌اند سازنده‌ی ویندوز باور دارد استفاده از داده‌های بینگ با روش کنونی، نقض قرارداد آن است و شاید تصمیم بگیرد به توافق‌های خود با موتورهای جست‌وجوی متهم به سوءاستفاده از این اطلاعات، پایان دهد.

البته هنوز مشخص نیست بلومبرگ در گزارش خود به کدام موتورهای جست‌وجو اشاره کرده است. You.com و DuckDuckGo ابزارهای هوش مصنوعی خود را معرفی کرده‌اند. به‌عنوان مثال DuckDuck Go از دستیار هوش مصنوعی DuckAssist رونمایی کرد؛ ابزاری که خلاصه‌ای از محتوای ایجادشده با هوش مصنوعی را براساس داده‌های ویکی‌پدیا و سایر منابع ارائه می‌دهد. You.com نیز ویژگی‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی جدیدی ارائه می‌دهد که هدف آن پاسخ به سؤالات کاربران با روشی مشابه بینگ جدید مبتنی‌بر ChatGPT است. Neeva نیز با استفاده از هوش مصنوعی، خلاصه‌هایی از محتوای موجود در وب را به کاربران خود نمایش می‌دهد.

مایکروسافت به بلومبرگ گفت: «ما با برخی شرکای تجاری خود در ارتباط بوده‌ایم و به اجرای مداوم شرایط خود ادامه خواهیم داد. ما به‌طور مستقیم به همکاری به آن‌ها ادامه می‌دهیم و هرگونه اطلاعات موردنیاز برای دستیابی به مسیری جدید را ارائه خواهیم کرد.»

با روی کار آمدن ChatGPT و محبوبیت چشمگیر این هوش مصنوعی، شرکت‌های مختلف ازجمله گوگل سعی دارند چت‌بات‌های مخصوص خود را راه‌اندازی کنند. مایکروسافت نیز احتمالاً سعی دارد داده‌های جست‌وجوی خود را به‌طور انحصاری ازطریق چت‌بات بینگ ارائه دهد. این ابزار درحال‌حاضر از مدل GPT-4 شرکت OpenAI برای ارائه‌ی پاسخ به درخواست‌ها و سؤالات کاربران بهره می‌برد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات