خالق ChatGPT آب پاکی را روی دست کاربران ریخت: هوش مصنوعی بسیاری از شغل‌ها را نابود می‌کند

دوشنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
سم آلتمن / Sam Altman مدیرعامل OpenAI از نیم رخ با میکروفون
سم آلتمن، مدیرعامل شرکت OpenAI، می‌گوید هوش مصنوعی باعث می‌شود بسیاری از مردم شغل خود را از دست بدهند.
تبلیغات

سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، در مصاحبه‌ی جدیدی می‌گوید از هوش مصنوعی و نحوه‌ی اثرگذاری این فناوری بر نیروی کار و انتخابات و دروغ‌پراکنی کمی می‌ترسد. OpenAI همان شرکتی است که چت‌بات پرحاشیه‌ی ChatGPT را توسعه داده است. این چت‌بات پاسخ‌هایی شبیه انسان می‌نویسد و در ماه‌های اخیر رشد انفجاری تجربه کرده است.

آلتمن در مصاحبه‌ی جدیدش گفت که به‌نظرش مردم با ChatGPT خوش می‌گذرانند؛ اما هوش مصنوعی در‌کنار تمامی مزایایش ممکن است معایبی نیز داشته باشد. مدیرعامل OpenAI می‌گوید فناوری هوش مصنوعی منعکس‌کننده‌ی قدرت جمعی و خلاقیت و اراده‌ی بشر است؛ اما توسعه‌ی سیستم‌های مبتنی‌بر این فناوری به‌دست «رژیم‌های استبدادی» او را نگران می‌کند.

نگرانی سم آلتمن مربوط‌ به توسعه‌ی فناوری هوش مصنوعی به‌وسیله‌ی کشورهای رقیب آمریکا نظیر چین و روسیه است. بایدو، غول چینی صنعت موتور جست‌و‌جو، اخیرا چت‌باتی اختصاصی معرفی کرده است که می‌تواند از روی متن، عکس، ویدئو و صدا بسازد. این چت‌بات رقیبی برای ChatGPT است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، سال‌ها قبل از آغاز جنگ اوکراین گفته بود هر کشوری که بتواند به رهبر حوزه‌ی هوش مصنوعی تبدیل شود، حاکم دنیا خواهد بود. سم آلتمن در مصاحبه‌ی جدیدش، این اظهارنظر پوتین را دلسرد‌کننده دانست.

گوگل و مایکروسافت، دو غول بزرگ فناوری، سرمایه‌گذاری سنگینی روی هوش مصنوعی انجام داده‌اند. مایکروسافت تصمیم گرفت برای فعالیت بیشتر در این صنعت سراغ همکاری گسترده با OpenAI برود و میلیاردها دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کند. به‌لطف این سرمایه‌گذاری، هوش مصنوعی شرکت OpenAI به موتور جست‌و‌جوی بینگ و نرم‌افزارهای آفیس اضافه شد. درمقابل، گوگل نیز مشغول توسعه‌ی چت‌باتی اختصاصی به نام «بارد» است.

ابزارهای هوش مصنوعی هنوز به‌طور‌گسترده در دوران انتخابات ریاست‌جمهوری کشورهای بزرگ آزموده نشده‌اند. سم آلتمن می‌گوید او و اعضای تیمش هنگام توسعه‌ی ابزارهای هوش مصنوعی، توجه ویژه‌ای به انتخابات سال ۲۰۲۴ آمریکا کرده‌اند: «به‌طور‌ویژه نگرانم که این مدل‌های هوش مصنوعی برای انتشار اطلاعات نادرست در مقیاس بزرگ استفاده شوند.» آلتمن می‌گوید حالا که چت‌بات‌ها توانایی کدنویسی پیدا کرده‌اند، ازلحاظ تئوری می‌توان از آن‌ها برای حمله‌های سایبری استفاده کرد.

سم آلتمن می‌گوید کاربردهای چت جی‌پی‌تی در حوزه‌هایی مثل کدنویسی باعث می‌شود بسیاری از مردم شغل خود را از دست بدهند؛ اما هوش مصنوعی هم‌زمان این فرصت را فراهم می‌کند که بتوان نمونه‌های بهتری از شغل را ایجاد کرد.

به‌عقیده‌ی مدیرعامل OpenAI، هوش مصنوعی می‌تواند کیفیت و استانداردهای زندگی را ارتقا دهد. او می‌گوید: «مردم برای به‌روزشدن و واکنش‌ نشان‌دادن و عادت کردن به این فناوری، به زمان نیاز دارند.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات