پاسخ سامسونگ به جعلی بودن عکاسی از ماه با دوربین گوشی‌های این شرکت

پنج‌شنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
عکس ماه گرفته شده با گوشی سامسونگ
سامسونگ با انتشار پستی وبلاگی، توضیحات زیادی درمورد روش کارکرد عکاسی از ماه ارائه داده است که البته این توضیحات همه‌ی کاربران را متقاعد نمی‌کند.
تبلیغات

سامسونگ با انتشار پستی وبلاگی به زبان انگلیسی، تکنیک‌های مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند رده‌بالای خود را برای عکاسی از ماه توضیح داده است. محتوای این پست کاملاً جدید نیست و به‌نظر می‌رسد ترجمه‌ای از مقاله‌ای باشد که سال گذشته به زبان کره‌ای منتشر شد و اکنون با کمی ویرایش به زبان انگلیسی برگردانده شده است. به‌هرحال از آن‌جا که این توضیحات در وب‌سایت رسمی غول فناوری کره‌ی جنوبی ارائه شده است می‌توان فناوری پردازش تصویر آن را دقیق‌تر بررسی کرد.

انتشار توضیح تکنیک عکاسی از ماه با گوشی‌های سامسونگ در پاسخ به پستی است که یکی از کاربران ردیت مبنی‌بر جعلی بودن عکاسی از ماه با پرچم‌داران شرکت کره‌ای منتشر کرده بود؛ پستی که با سرعت سرسام‌آور در سرتاسر اینترنت بازنشر شد و بسیاری از وب‌سایت‌های مهم فناوری درمورد آن نوشتند. پیش‌از این نیز شاهد چنین انتقاداتی بودیم اما روشی که ibreakphotos در توضیح جعلی بودن عکاسی از ماه روی گوشی‌های سامسونگ ارائه داد، نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کرد؛ توضیحاتی که نشان می‌دهد شرکت کره‌ای جزئیات زیادی را به تصور محوشده‌ی ماه اضافه می‌کند تا واضح‌تر و واقعی‌تر به‌نٰظر برسد.

مقایسه تصویر گرفته شده از ماه با قابلیت زوم فضایی سامسونگ

سامسونگ توضیح می‌کند که ویژگی Scene Optimizer، از ترکیب چند تکنیک برای ایجاد تصاویر بهتر از ماه بهره می‌برد. قابلیت Super Resolution این شرکت هنگام بزرگ‌نمایی ۲۵ برابر یا بیشتر فعال می‌شود و از پردازش فریم برای ترکیب بیش‌از ۱۰ تصویر استفاده می‌کند تا نویز را کاهش و وضوح را افزایش دهد. علاوه‌براین نوردهی صحنه بهینه‌سازی می‌شود تا ماه در آسمان، تاریک به‌نظر نرسد و از ویژگی Zoom Lock بدین منظور بهره می‌برد؛ تکنیکی که با استفاده از لرزش‌گیر اپتیکال و دیجیتال، تاری تصویر را کاهش می‌دهد.

به گزارش ورج، درواقع شناسایی ماه روی گوشی‌های رده‌بالای سامسونگ در گام اول با مدل یادگیری عمیق هوش مصنوعی انجام می‌شود. این مدل براساس انواع شکل‌ها و جزئیات ماه در حالت‌های مختلف از هلال تا ماه کامل و همچنین براساس تصاویر گرفته شده از دید روی زمین ساخته شده است.

اما به‌نظر می‌رسد مرحله‌ی کلیدی استفاده از موتور بهبود جزئیات هوش مصنوعی، باعث ایجاد جنجال‌های اخیر شده که سامسونگ در پست وبلاگی خود توضیحات زیر را درمورد آن ارائه داده است:

دوربین گوشی‌های گلکسی پس‌از انجام پردازش چند فریمی، از موتور بهبود جزئیات مبتنی‌بر هوش مصنوعی که از یادگیری عمیق Scene Optimizer بهره می‌برد، نویز باقی‌مانده را به‌طور مؤثر حذف می‌کند تا جزئیات تصویر را بهبود دهد.
- سامسونجگ

در ادامه، نمودار فرآیندی که سامسونگ از موتور بهبود جزئیات به‌عنوان شبکه‌ی عصبی کانولوشن(نوعی مدل یادگیری ماشینی که معمولاً برای پردازش تصاویر استفاده می‌شود) استفاده می‌کند آورده شده است. این روند، نتیجه را با جزئیات بهبودیافته در مقابل تصاویر مرجع با وضوح بالا، مقایسه می‌کند.

روند اضافه شدن جزئیات به تصویر ماه روی گوشی سامسونگ

به‌نظر می‌رسد مرحله‌ی فوق همان بخشی است که جزئیات به تصویر ماه اضافه می‌شود؛ جزئیاتی که هنگام عکاسی از ماه، ابتدا در تصویر آن وجود ندارند. اگرچه سامسونگ توضیحات زیادی درمورد تکنیک‌های مورداستفاده در گوشی‌های گلکسی خود برای ثبت عکس از ماه ارائه داده است اما بعید به‌نظر می‌رسد همه را متقاعد کند.

سامسونگ پست وبلاگی خود را با این جمله به پایان می‌رساند: «ما به بهبود Scene Optimizer ادامه می‌دهیم تا هرگونه سردرگمی احتمالی که امکان دارد بین عکس گرفتن از ماه واقعی و تصویر آن رخ دهد، از بین برود.»

سامسونگ می‌گوید بهینه‌سازی‌های الگوریتم‌های خود را ادامه خواهد داد تا مثل روش کاربر ردیت، فریب یک عکس روی نمایشگر کامپیوتر را نخورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات