دستیار مجازی هوش مصنوعی GPT-4 به کمک افراد کم‌ بینا می‌آید

چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
مدل هوش مصنوعی GPT-4
دستیار مجازی هوش مصنوعی GPT-4 اکنون می‌تواند در انجام بسیار از کارهای روزانه به افراد کم‌بینا و نابینا کمک کند.
تبلیغات

OpenAI جدیدترین مدل هوش مصنوعی قدرتمند خود موسوم‌به GPT-4 را معرفی کرد و یکی از قابلیت‌های آن، کمک به افرادی است که اختلالات بینایی دارند. Be My Eyes یکی از ویژگی‌های جذاب این مدل جدید است که با هدف کمک به افراد نابینا و کم‌بینا طراحی شده است و به‌عنوان مثال محتویات روی نمایشگر گوشی را توصیف می‌کند.

از زمان تأسیس OpenAI در سال ۲۰۱۵، گزارش‌های مختلفی درمورد ویژگی Be My Eyes هوش مصنوعی این شرکت منتشر شده است. البته ظهور فناوری‌هایی مثل دید رایانه‌ای (Computer Vision) و سایر ابزارها به افراد کم‌بینا کمک می‌کنند مسیر حرکت خود را بهتر پیدا کنند. Be My Eyes قابلیت‌های متعددی دارد که یکی از آن‌ها، دستیار مجازی است؛ ویژگی جالبی که با استفاده از دوربین گوشی هوشمند، توضیحات یا دستورالعمل‌های دقیقی ارائه می‌دهد.

GPT-4 با بهره گرفتن از قابلیت‌های چندوجهی، اکنون علاوه‌بر متن، می‌تواند تصاویر را هم درک کند. در بخشی از توضیحات این مدل هوش مصنوعی جدید آمده است:

کاربران می‌توانند تصاویر را ازطریق برنامه به دستیار مجازی هوش مصنوعی ارائه دهند و سپس پاسخ سؤالات خود را درمورد آن دریافت کنند. به‌عنوان مثال اگر کاربر، تصویری از فضای داخلی یخچال خود به GPT-4 ارائه دهد، دستیار مجازی علاوه بر شناسایی مواد غذایی موجود در یخچال، دستور پخت تهیه‌ی غذا را براساس آنچه دراختیار دارد پیشنهاد خواهد داد. این ابزار همچنین می‌تواند دستورالعمل‌های مرحله‌به‌مرحله را برای روش درست کردن غذا به کاربر نمایش دهد.

OpenAI با انتشار ویدیویی سعی دارد برخی قابلیت‌های Be My Eyes را به‌نمایش بگذارد. به‌عنوان مثال این دستیار صوتی می‌تواند ویژگی‌های ظاهری یک لباس را توصیف یا گیاه موردنظر شما را شناسایی کند. از دیگر قابلیت‌های این دستیار می‌توان به نقشه‌خوانی، ترجمه‌‌ی متن، راهنمایی درمورد روش کار با دستگاه‌های مختلف و موارد دیگر اشاره کرد.

ویدیوی OpenAI نشان می‌دهد بسیاری از زیرساخت‌های شهری و تجاری امروزی، افرادی که مشکل بینایی دارند را مدنظر قرار نداده‌اند. علاوه‌براین کلیپ مذکور نشان می‌دهد هوش مصنوعی چندوجهی GPT-4 در شرایط مختلف تا چه‌حد می‌تواند مفید باشد.

بی‌شک، Be My Eyes می‌تواند ابزار بسیار مفیدی برای افراد کم‌بینا و نابینا باشد و درحال‌حاضر هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد. تیم سازنده‌ی این ابزار با OpenAI همکاری نزدیکی دارد و به توسعه‌ی آن ادامه خواهد داد.

به گزارش تک‌کرانچ، Be My Eyes درحال‌ حاضر به‌عنوان نسخه‌ی آزمایشی ارائه شده است و طی هفته‌های آینده کامل‌تر خواهد شد. تیم سازنده‌ی دستیار هوش مصنوعی می‌گوید طی ماه‌های آینده آن را دردسترس عموم قرار خواهد داد. علاوه‌براین استفاده از ابزار مورداشاره رایگان خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات