معرفی ۳۳ ابزار رایگان هوش مصنوعی؛ دستیارهایی همه‌فن‌حریف

شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
مطالعه 10 دقیقه
ربات هوش مصنوعی در گوشی
ابزارهای مختلفی مبتنی‌بر هوش مصنوعی طراحی شده‌اند تا انجام برخی کارها را آسان‌تر کنند. در این مقاله با ۳۳ ابزار رایگان هوش مصنوعی آشنا خواهید شد.
تبلیغات

به‌لطف غوغایی که چت‌بات ChatGPT ایجاد کرد، در‌حال‌حاضر در دنیای جدید و عجیبی قدم گذاشته‌ایم که ابزار هوش مصنوعی مولد هرجایی دیده می‌شوند. بااین‌حال، رونق ناگهانی ابزار هوش مصنوعی باعث شده است تا بازار به‌سرعت با سرویس‌های مشابه و تا حد زیادی کپی‌شده اشباع شود و حتی ابزارهایی طراحی شوند که فقط برای معرفی به کاربر، به پرداخت اولیه نیاز دارند.

دراین‌میان، آزمایش ابزارهای هوش مصنوعی راهی عالی برای درک مزیت‌ها و محدودیت‌های آن‌ها به‌شمار می‌رود. بله، برخلاف تبلیغات گسترده و سروصدایی که شنیده می‌شود، هنوز محدودیت‌های زیادی در‌برابر هوش مصنوعی وجود دارند؛ اما درهرصورت دانستن اینکه برای درک محدودیت‌ها از کجا باید شروع کنیم، شاید کمی سخت به‌نظر برسد.

در این مطلب، فهرستی از تمام ابزارهای هوش مصنوعی مولد تهیه کرده‌ایم که می‌توانید به‌‌رایگان از آن‌ها استفاده کنید. از این ابزارها برای مکاشفه در حوزه‌های جدید دانش استفاده کنید، نوشته‌هایتان را جلا دهید، مقالات طولانی را خلاصه کنید و حتی تصویر و صداهای نو و تازه تولید کنید.

جست‌وجو و چت‌بات هوش مصنوعی

ربات در لپ‌تاپ

چت‌بات ChatGPT: چت‌بات هوش مصنوعی مناسب گفت‌وگو که به‌واسطه‌ی مجموعه‌ی عظیمی از متون از سال ۲۰۲۱ (۱۴۰۰) آموزش داده شده است، به‌‌رایگان دردسترس عموم کاربران قرار دارد؛ اما برای افزایش سرعت پاسخ‌گویی و استفاده در زمان اوج مصرف، ممکن است ماهانه ۲۰ دلار برایتان هزینه دربر داشته باشد.

بینگ جدید: موتور جست‌وجو و چت‌بات گفت‌وگوی مبتنی‌بر هوش مصنوعی ChatGPT در بینگ به‌کار گرفته شده است و می‌توان به‌‌رایگان با نصب مرورگر اج و قراردادن آن به‌عنوان مرورگر پیش‌فرض و سنجاق‌کردن موتور جست‌وجو و تنظیم بینگ به‌عنوان موتور جست‌وجو، در فهرست انتظار قرار بگیرید و به‌‌رایگان از نسخه محدود بتای بینگ جدید آن بهره‌ برد.

وب‌سایت Perplexity.ai: موتور پاسخ‌گویی که هدف آن ارائه‌ی پاسخ‌های دقیق به پرسش‌ها با کمک مدل‌های زبانی بزرگ است. از این هوش مصنوعی می‌توانید سؤال کنید و جواب‌های دقیق با ارائه‌ی منبع دریافت کنید. استفاده از این هوش مصنوعی نیز رایگان است.

پلتفرم YouChat: هوش مصنوعی YouChat پلتفرمی شخصی و خصوصی و بدون تبلیغات است که می‌تواند برای جست‌وجو و پیدا‌کردن پاسخ پرسش‌های مختلف در قالب گفت‌وگو استفاده شود. افزونه‌ی این هوش مصنوعی را می‌توان روی کروم نصب کرد و به‌راحتی از قابلیت‌هایش بهره‌مند شد. استفاده از این هوش مصنوعی کاملاً رایگان است و فقط به ساخت حساب کاربری نیاز دارد.

موتور جست‌وجوی NeevaAI: موتور جست‌وجوی رایگان و بدون تبلیغات و ردیابی‌های مرسوم گوگل محسوب می‌شود که مبتنی‌بر هوش مصنوعی است و در‌دسترس کاربران قرار دارد. در تعامل با این هوش مصنوعی، پاسخ‌های مستقیم با ذکر منبع و نتایج جست‌وجوی استاندارد دریافت می‌کنید. استفاده از این پلتفرم رایگان است و فقط باید در آن حساب کاربری ایجاد کنید.

چت‌بات Poe: پلتفرم پرسش‌و‌پاسخ Quora چت‌بات هوش مصنوعی Poe را راه‌اندازی کرده است که به کاربر امکان می‌دهد با طرح پرش در قالب گفت‌وگو، پاسخ مناسب را از چند چت‌بات ازجمله چت‌بات‌های OpenAI و دیگر شرکت‌ها نظیر Anthropic دریافت کند. این هوش مصنوعی در قالب اپلیکیشن روی گوشی آیفون دردسترس قرار دارد و به‌‌رایگان می‌توان از آن استفاده کرد.

هوش مصنوعی مولد اثر هنری

دو ربات در حال نقشی کشیدن

دسته‌ای دیگر از هوش‌های مصنوعی طراحی شده‌اند که با ارسال دستورهای متنی و توصیفی می‌توانند تصویر و اثر هنری تولید کنند. پیش‌تر بخشی از سرویس‌های رایگان و پولی هوش مصنوعی برای خلق اثر هنری را معرفی کرده‌ایم که در این‌جا فقط به نمونه‌های رایگان خواهیم پرداخت.

هوش مصنوعی Stable Diffusion Online: هوش مصنوعی مولد اثر هنری Stable Diffusion Online رایگان است و به ایجاد حساب کاربری نیز نیاز ندارد. برای کار با این ابزار، فقط باید وب‌سایت را بارگذاری و دستور متنی مدنظرتان را تایپ کنید و منتظر بمانید تا تصاویر را تولید کند.

اپلیکیشن El Pintador: اپلیکیشن هوش مصنوعی برای خلق آثار هنری است که می‌توان روی گوشی آیفون نصب کرد و به‌راحتی به آن دسترسی داشت. همچنین، در بخش Learn این برنامه می‌توان بهترین توصیه‌ها برای ایجاد دستورهای درک‌پذیر برای هوش مصنوعی برای دستیابی به بهترین نتیجه را دریافت کرد.

اپلیکیشن DiffusionBee: اپلیکیشن مبتنی‌بر هوش مصنوعی برای خلق اثر هنری است که می‌توان روی لپ‌تاپ مک‌بوک نصب کرد و به‌صورت آفلاین و رایگان و بدون محدودیت از آن بهره‌ برد.

هوش مصنوعی Craiyon: هوش مصنوعی مولد اثر هنری که قبلاً با نام DALL-E مینی شناخته می‌شد، از مدل زبانی دال‌ای مینی استفاده می‌کند و بدون هزینه دستورهای متنی را به اثر هنری تبدیل می‌کند. حذف واترمارک این هوش مصنوعی از کنار آثار نیازمند خرید اشتراک ماهانه ۵ دلاری است؛ اما استفاده از آن هزینه‌ای ندارد.

هوش مصنوعی DALL-E: پروژه‌ای دیگر از OpenAI است که برای تبدیل متن به تصویر و اثر هنری استفاده می‌شود. در‌حال‌حاضر، می‌توان به‌‌رایگان از این ابزار هوش مصنوعی مولد اثر هنری استفاده کرد؛ البته محدودیت ۱۵ تصویر در ماه برای هر کاربر منظور شده است.

نرم‌افزار NVIDIA Canvas: نرم‌افزار مبتنی‌بر هوش مصنوعی شرکت انویدیا با نام Canvas می‌تواند نقاشی‌های ساده دیجیتالی را به تصویر واقعی تبدیل کند. در‌حال‌حاضر، این نرم‌افزار به‌‌رایگان دردسترس قرار دارد؛ اما برای نصب و استفاده از آن باید کارت گرافیک GeForce RTX یا NVIDIA RTX یا TITAN RTX به‌همراه درایو SSD و ویندوز ۱۰ داشته باشید که روی آن درایورهای نسخه ۴۷۱.۶۸ نصب شده باشد.

اپپلیکیشن Platform: اپلیکیشن آنلاین Playform با اتکا بر هوش مصنوعی طراحی‌های سیاه قلم را به نقاشی‌های رنگی تبدیل می‌کند. استفاده از این پلتفرم رایگان است و فقط باید در آن حساب کاربری ایجاد کنید. البته علاوه‌بر تبدیل سیاه‌قلم به نقاشی، می‌توان با ۷ روش دیگر از‌جمله تبدیل متن به اثر هنری و مخلوط‌کردن چهره‌ها و مخلوط‌کردن سبک‌های دو اثر هنری متفاوت نیز ازطریق این برنامه آنلاین اثر هنری خلق کرد.

هوش مصنوعی برای نگارش متن

ربات در حال نگارش

گروهی دیگر از پلتفرم‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی به‌گونه‌ای طراحی شده‌ و آموزش دیده‌اند تا بتوانند متون تبلیغاتی، علمی، ادبی و حتی شاعرانه خلق کنند. البته هنوز نمی‌توان انتظار چندانی از آن‌ها داشت؛ ولی درمجموع نتیجه‌ی کار شگفت‌انگیز است.

دستیار نگارش PicsArt AI Writer: دستیار نگارش مبتنی‌بر هوش مصنوعی PicArt خیلی سریع می‌تواند متن‌های مختلفی تولید کند که در وب‌سایت یا صفحات شبکه‌های اجتماعی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در بخش معرفی این ابزار، ادعا شده است که می‌تواند محتوای مطابق با استانداردهای سئو تولید کند؛ البته قطعاً بهترین بازدهی این دستیار نگارش مبتنی‌بر هوش مصنوعی در تولید متون انگلیسی به‌دست می‌آید.

هوش مصنوعی NotionAI: با کمک این هوش مصنوعی می‌توان خلاصه‌برداری، ایجاد جدول از روی متن، تغییر لحن پاراگراف، ویرایش غلط‌های گرامری و املایی، ترجمه، بازنویسی متن را به‌راحتی با دستور انجام داد. استفاده از این ابزار برای ۲۰ دستور رایگان است؛ اما برای ادامه باید اشتراک حداقلی ماهانه ۱۰ دلار را خریداری کنید.

در این گروه از ابزارهای هوش مصنوعی برای نگارش متن می‌توان از چت‌بات‌های ChatGPT و YouChat و Poe نیز استفاده کرد.

ابزار هوش مصنوعی برای خلاصه‌برداری

خلاصه‌برداری یکی از شیوه‌های مهم برای یادگیری است که گاه می‌تواند به فرایندی خسته‌کننده تبدیل شود؛ بنابراین، ممکن است با کمک هوش مصنوعی بتوانید فرایند خلاصه‌برداری را خلاصه‌تر و کوتاه کنید. ابزارهایی مبتنی‌بر هوش مصنوعی طراحی شده‌اند که می‌توانند از متن گرفته تا ویدئو یوتیوب را خلاصه‌برداری کنند.

اپلیکیشن Eightify: خلاصه‌برداری متنی از ویدئوهای یوتیوب به‌همراه های‌لایت‌هایی که می‌توان با کلیک روی آن‌ها به همان بخش از ویدئو هدایت شد، Eightify را به یکی از ابزارهای کابردی مبتنی‌بر هوش مصنوعی تبدیل می‌کند. این ابزار امکان سه خلاصه‌برداری رایگان در هفته را فراهم می‌کند؛ البته فقط برای ویدئوهایی که کوتاه‌تر از یک ساعت و بیشتر از ۳۰٬۰۰۰ بازدید داشته باشند. می‌توان افزونه‌ی اپلیکیشن را روی گوگل کروم نصب کرد و به‌راحتی از قابلیت‌های آن بهره‌مند شد.

وب‌سایت Summarize.tech: این وب‌سایت نیز پلتفرم هوش مصنوعی برای خلاصه‌برداری از ویدئوهای طولانی را در‌اختیار کاربران قرار می‌دهد. فقط باید وب‌سایت را بارگذاری کنید و لینک ویدئو مدنظر را از یوتیوب درون وب‌سایت قرار دهید. این ابزار خلاصه‌برداری از پشتیبانی هوش مصنوعی ChatGPT برخوردار است.

افزونه هوش مصنوعی Gimme Summary: افزونه رایگان قابل‌نصب روی گوگل کروم است که برای خلاصه‌برداری از محتوای مقالات وب‌سایت‌ها کاربر دارد. این افزونه با اتکا بر ChatGPT متون را خلاصه‌برداری می‌کند. ظاهراً سازوکار افزونه مذکور به‌گونه‌ای است که با درخواست از ChatGPT برای فشرده‌سازی متن کار می‌کند. می‌توان گفت استفاده از این ابزار میان‌بری برای بهره‌مندی از ChatGPT است. طبق آزمایش‌ها، Gimme Summary سرعت چندان زیادی ندارد.

پلتفرم SkimIt.ai: این ابزار کمک می‌کند خلاصه مقالات را از‌طریق ایمیل دریافت کنید. فقط باید آدرس مقاله را برای ایمیل این پلتفرم ارسال و خلاصه مقاله را بعد از ۱۰ دقیقه از‌طریق ایمیل دریافت کنید. همچنین، با افزودن ایمیل دوستانتان در CC، می‌توانید مقاله را همراه خلاصه برایشان ارسال کنید.

افزونه WordTune Read: افزونه رایگان قابل‌نصب برای گوگل کروم است که می‌تواند با اتکا بر هوش مصنوعی هرچه در اینترنت می‌بینید، از مقاله گرفته تا فایل پی‌دی‌اف و ویدئو خلاصه کند. استفاده از این ابزار برای خلاصه‌برداری از مقالات محدودیت سه‌تایی ماهانه دارد و بعد‌از‌آن برای بهره‌مندی از قابلیت‌های آن باید اشتراک سالانه ۱۲۰ دلاری را تهیه کنید.

اپلیکیشن OtterPilot: ابزار هوش مصنوعی OtterPilot در قالب افزونه گوگل کروم و اپلیکیشن iOS و اندروید ارائه شده است و این امکان را به کاربر می‌دهد تا نسخه‌ی متنی رونویسی‌شده از صدا داشته باشد و بدون نیاز به برداشتن قلم یا تایپ‌کردن، در جلسات آنلاین یادداشت‌برداری کند. بنابراین، کاربر می‌تواند این اپلیکیشن را به گوگل Meet یا Zoom یا مایکروسافت تیمز متصل کند و به‌راحتی خلاصه‌ای متنی از تماس ویدئویی داشته باشد. استفاده از این ابزار برای ۳۰ دقیقه در هر تماس و ۳۰۰ دقیقه تبدیل گفتار به متن در هر ماه رایگان است و سپس اشتراک ماهانه ۱۷ دلاری را باید خرید.

وب‌سایت Sonoteller.ai: وب‌سایتی است که با واردکردن لینک یک آهنگ در آن از یوتیوب، می‌توانید تحلیلی از محتوای متن ترانه، آلات موسیقی به‌کار‌رفته در آهنگ و سبک موسیقی و حس‌وحال آن آهنگ دریافت کنید. استفاده از این ابزار نیز رایگان است.

هوش مصنوعی تبدیل گفتار به نوشتار

ربات در صفحه گوشی بلندگو به‌دست

گروهی از ابزارهای هوش مصنوعی برای تبدیل گفتار به نوشتار طراحی شده‌اند که می‌توانند برای یادداشت‌برداری در جلسات به‌ویژه برای خبرنگاران بسیار کاربردی باشند. البته ضرورت تشخیص صداهای مختلف نیز به‌وجود می‌آید که می‌تواند به‌عنوان قابلیتی خاص توسعه داده شود.

پلتفرم Whisper: هوش مصنوعی‌ای است که به‌صورت آنلاین در‌دسترس قرار دارد و با استفاده از زبان مدل‌های OpenAI، می‌تواند فایل‌های صوتی را به متن نوشتاری تبدیل کند. کار با این ابزار رایگان است.

اپلیکیشن Buzz: نسخه‌ی آفلاین ابزار Whisper برای ویندوز است که مانند نسخه‌ی آنلاین به‌‌رایگان می‌توان از خدماتش بهره‌مند شد.

اپلیکیشن MacWhisper: نسخه‌ی آفلاین Whisper برای مک‌او‌اس است که با پرداخت ۱۴ دلار می‌توان از مدل‌های زبانی بزرگ‌تر و امکان ترجمه نیز در آن بهره‌مند شد.

هوش مصنوعی ویرایشگر محتوای تصویری

در چند سال گذشته، استفاده از هوش مصنوعی در دوربین گوشی هوشمند برای ثبت تصاویر بهتر مرسوم بوده است؛ اما اکنون این ابزارها جداگانه نیز وجود دارند تا کاربران بتوانند تصاویر از عکس گرفته تا ویدئو را با کمک آن‌ها ویرایش کنند.

وب‌سایت Runway: برنامه‌ای کامل برای ویرایش محتوای بصری است که بیش‌ از ۳۰ ابزار مبتنی‌بر هوش مصنوعی در‌اختیارتان قرار می‌دهد. از‌جمله ابزاری که می‌توان با آن عکس یا ویدئو را ویرایش کرد، عبارت‌اند از: پرده سبز، گسترش تصویر، تعویض اشیای درون تصویر و ساخت بافت سه‌بعدی. استفاده از این ابزار رایگان است؛ اما در رزولوشن خروجی و برخی ابزار ارائه‌شده محدودیت دارد و اشتراک آن از ۱۵ دلار ماهانه آغاز می‌شود.

پلتفرم Genmo: هوش مصنوعی ساخت ویدئو و تبدیل عکس‌ها به ویدئو با استفاده از دستورهای متنی است که به‌‌رایگان در‌دسترس قرار دارد؛ البته طرح رایگان آن دارای محدودیت است. با کمک این ابزار می‌توان عکس‌های دو‌بعدی را به ویدئو و انیمیشن تبدیل کرد و محتوای جذابی را به‌تصویر کشید.

ابزار صوتی هوش مصنوعی

ربات دی‌جی

ابزارهای مبتنی‌بر هوش مصنوعی برای تبدیل متن به گفتار و تولید و ساخت موسیقی نیز طراحی شده‌اند که در‌ادامه چند نمونه رایگان از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

نرم‌افزار Eleven Labs: نرم‌افزار گوینده هوش مصنوعی است که می‌تواند به‌راحتی متون را بخواند و نوشته را به قایل صوتی تبدیل کند. طرح رایگان این ابزار برای تبدیل ۱۰ هزار کارکتر متنی در ماه دردسترس است و خرید اشتراک ۵ دلاری ماهانه امکان شبیه‌سازی صدای موجود را نیز برای کاربر فراهم می‌کند.

وب‌سایت Riffusion: پلتفرم مبتنی‌بر هوش مصنوعی برای ساخت آهنگ از دستورهای متنی است که با ورود به وب‌سایت آن و تایپ‌کردن متن توصیفی از آهنگ دلخواهتان می‌تواند آهنگ را با استفاده از هوش مصنوعی Stable Diffusion تولید کند. گفتنی است استفاده از این ابزار رایگان است.

هوش مصنوعی Boomy: هوش مصنوعی مولد آهنگ است که می‌توان با کمک آن آهنگ‌سازی و خروجی آهنگ را در پلتفرم‌های اشتراک‌گذاری آهنگ منتشر کرد. برای آهنگ‌سازی با این ابزار فقط باید سبک و آلات موسیقی و کیفیت آهنگ را مشخص کرد و منتظر آماده‌شدن آهنگ ماند. حتی می‌توان خروجی را در پلتفرم‌های موسیقی‌محور ازجمله اسپاتیفای به‌اشتراک گذاشت.

هوش مصنوعی Beatoven: ابزار هوش مصنوعی ساخت موسیقی است که می‌توان از آن برای ساخت آهنگ متناسب با ویدئوها تولید کرد. با مشخص‌کردن سبک و حس‌وحال موسیقی مدنظر می‌توانید آهنگ منحصر‌به‌فرد خود را تولید کنید و در شبکه‌های اجتماعی خود آن را بدون نگرانی درباره‌ی کپی‌رایت به‌کار بگیرید. استفاده از این ابزار برای دانلود ۱۵ دقیقه آهنگ در ماه رایگان است و بعد‌از‌آن باید اشتراک ماهانه ۲۰ دلاری آن را تهیه کنید.

در‌حال‌حاضر در دوران شکوفایی فناوری هوش مصنوعی به‌سر می‌بریم که در‌کنار تمام غوغا و شگفتی ایجاد‌شده، نگرانی‌های را نیز دامن زده است. ابزارهای متفاوتی که با اتکا بر هوش مصنوعی طراحی شده‌اند، می‌توانند انجام بسیاری از کارها را ساده کنند و در راستای پیشرفت بشر نقش همراه و دستیار توانمند را ایفا کنند.

شما کاربران زومیت تاکنون از ابزار مبتنی‌بر هوش مصنوعی خاصی استفاده کرده‌اید؟ تجربیات خود را با ما و سایر کاربران زومیت به‌اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات