رابطه اپل و سامسونگ «شوم‌ترین پیوند دنیای فناوری» است

سه‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
دو مرد در سایه با لوگو اپل و سامسونگ در پس زمینه
یک گزارش خواندنی، ابعاد پنهان رابطه‌ی تجاری اپل و سامسونگ را در مرکز توجه قرار داده و این رابطه را «شوم‌ترین پیوند دنیای فناوری» خطاب کرده است.
تبلیغات

اپل در سال‌های اخیر تلاش کرده است تعداد بیشتری از قطعات سخت‌افزاری دستگاه‌هایش را به‌صورت اختصاصی تأمین کند. آن‌طور که گزارش‌های تأییدنشده می‌گویند، این شرکت هم‌اکنون روی نمایشگر متمرکز شده و احتمالاً در دو تا سه سال آینده شاهد عرضه‌ی اولین آیفون‌ها و مک بوک‌ها با نمایشگر اختصاصی اپل خواهیم بود.

در همین حین که اپل روی نمایشگر اختصاصی کار می‌کند، نشریه‌ی اینفورمیشن از رابطه‌ی پرتنش بین اپل و سامسونگ پرده‌ برداشته است. این وب‌سایت رابطه‌ی تجاری بین دو شرکت را «شوم‌ترین پیوند دنیای فناوری» می‌داند.

اپل و سامسونگ دو مورد از سرسخت‌ترین رقبای صنعت فناوری هستند که در حوزه‌های مختلف ازجمله موبایل با یک‌دیگر رقابت می‌کنند. با وجود این، اپل به‌منظور تأمین نمایشگر بسیاری از دستگاه‌هایش همچنان به سامسونگ وابسته است. البته اپل بخشی از نمایشگرهایش را از طریق ال جی و شرکت چینی BOE نیز تأمین می‌کند. اپل و سامسونگ افزون‌بر رقابت مستقیم در بازار، چند بار در دادگاه مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند.

اینفورمیشن به نقل از چند کارمند سابق اپل می‌گوید سامسونگ به‌حدی به این شرکت بی‌اعتماد است که اجازه نمی‌دهد مهندسان اپل وارد کارخانه‌هایش شوند.

سنگ کاغذ قیچی لوگو اپل و سامسونگ

در یک نمونه در سال ۲۰۱۷، مهندسان اپل به کره‌ی جنوبی سفر کردند تا با کارکنان تیم Samsung Display دیدار کنند. در آن زمان به مهندسان اپل گفته شد که اجازه‌ی ورود به جاهایی مثل ساختمان‌های اداری را ندارند. سامسونگ با این کار در تلاش بود از جزئیات فناوری‌های متمرکز بر نمایشگرهای OLED حفاظت کند. مهندسان اپل در حالی که در هتل حضور داشتند، از طریق پلتفرم‌های ارتباطی با مهندسان سامسونگ مذاکره کردند.

در یک نمونه‌ی دیگر، مهندسان اپل پرسش‌نامه‌هایی برای مهندسان سامسونگ ارسال کردند و خواستار ارائه‌ی اطلاعات بیشتر درباره‌ی نمایشگرهای این شرکت شدند. سامسونگ واژه‌ی «محرمانه» را روی تمامی این اسناد نوشت و آن‌ها را بدون ارائه‌ی هیچ توضیح اضافه، به اپل برگرداند.

جایگاه سامسونگ در صنعت نمایشگر باعث می‌شود این شرکت در رابطه‌ی تجاری با اپل، دستِ بالاتر را داشته باشد. بسیاری از شرکت‌هایی که در زنجیره‌ی تأمین اپل حضور دارند، از چنین مزیتی برخوردار نیستند. در یک نمونه، سامسونگ چندین سال پیش اپل را مجبور کرد که صدها هزار پنل اضافه‌ی مک بوک را تحویل بگیرد، آن هم در شرایطی که اپل پیش‌بینی فروش آن مدل به‌خصوص از لپ تاپ خود را کاهش داده بود.

اینفورمیشن می‌گوید سامسونگ میلیون‌ها پنل LCD را برای فاکسکان ارسال کرد تا از آن‌ها برای ساخت اولین مدل رتینای آیپد مینی استفاده شود. اپل به سامسونگ اعلام کرد که پنل‌ها یک‌سری نقص‌های کوچک دارند، بااین‌حال سامسونگ با درخواست اپل برای اصلاح پنل‌ها موافقت نکرد و تولیدکننده‌ی آیپد هیچ چاره‌ای جز استفاده از آن‌ها نداشت. در یک نمونه‌ی مشابه، اپل به‌خاطر ایراد گرفتن به صفحه‌نمایش مک بوک مجبور شد تولید انبوه لپ تاپش را به تأخیر بیندازد.

اپل بارها تلاش کرده است که نقش سامسونگ را در زنجیره‌ی تأمینش کم‌رنگ‌تر کند، اما در بسیاری از مواقع شکست خورده است. منابع آگاه می‌گویند اپل به دنبال استفاده از نمایشگر میکرو LED در گوشی آیفون ۱۰ بوده، اما در نهایت مجبور شده است سراغ نمایشگر OLED سامسونگ برود.

نمایشگرهای OLED در مقایسه‌ با نمایشگرهای LCD کنترل بهتری روی تصویر دارند، با این‌حال شماری از مدیران اپل معتقد بودند که نمایشگرهای OLED به دلیل خوانایی کمتر در زیر نور مستقیم خورشید، چندان مناسب نیستند.

اپل پس از تصاحب LuxVue در سال ۲۰۱۴، نیروهای مستعد را وارد پروژه‌ی میکرو LED این شرکت کرد. بسیاری از این افراد در زمینه‌هایی مثل فیزیک، شیمی و مهندسی برق، مدرک دکترا داشتند. اپل یک سال بعد کارخانه‌ی کوچکی را در تایوان که به خط تولید نمایشگر مجهز بود، از کوالکام خرید.

افشاگران خوش‌سابقه می‌گویند با وجود شکست پروژه‌ی اولیه‌ی اپل، این شرکت همچنان به‌طور جدی روی نمایشگرهای میکرو LED کار می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات