ظاهراً کارمندان گوگل از سوندار پیچای و Bard بسیار ناراضی هستند

شنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
هوش مصنوعی گوگل بارد
به‌نظر می‌رسد در پشت درهای شرکت گوگل اوضاع بسیار آشفته و فضای نارضایتی بر این شرکت حاکم شده است.
تبلیغات

دوشنبه ۱۷ بهمن، گوگل رقیب ChatGPT را پیش از بینگ جدید مایکروسافت معرفی کرد. بارد (Bard) اولین نسخه از چت‌بات مبتنی‌بر هوش مصنوعی برای مصرف‌کنندگان محسوب می‌شود که گوگل آن را توسعه داده است و هنوز نیامده، رسوایی زیادی به‌بار آورد و مرتکب خطای علمی شد. به‌هر‌حال، معرفی این ربات فقط چند هفته پس‌ از انتشار گزارش‌هایی درباره‌ی آشفتگی شدید در این شرکت اتفاق افتاد که حتی مدیرعامل آن، سوندار پیچای را مجبور کرد برای برگزاری جلسات «کد قرمز» فراخوان دهد. همچنین، چندی پیش گوگل دور گسترده‌ای از اخراج نیروها را آغاز کرد.

اکنون، گزارشی از CNBC منتشر شده است که نشان می‌دهد کارمندان گوگل از زمان‌بندی برای رونمایی Bard ناراضی بودند. ظاهراً پلتفرم پیام‌رسانی داخلی که کارمندان گوگل استفاده می‌کنند، بعد از این جریان‌ها مملو از شوخی‌های تصویری (MEME) شده است که از پیچای، گوگل، رونمایی چت‌بات بارد، اخراج انبوه کارکنان و... انتقاد می‌کنند.

برای مثال، یکی از این میم‌ها چنین محتوایی دارد: «سوندار عزیز! راه‌اندازی بارد و اخراج انبوه کارکنان عجولانه و غیرمسئولانه و با کوته‌نظری بود. لطفاً چشم‌انداز درازمدت تصمیماتت را درنظر بگیر.» در این میم که ظاهراً با تصویر سوندار پیچای مزیّن شده است، به Outlook اشاره می‌شود که نام سرویس ایمیل مایکروسافت است و معنی چشم‌انداز نیز دارد. به‌عبارت‌دیگر، به‌ دستپاچگی گوگل برای رقابت در هوش‌ مصنوعی پیش‌ از رونمایی بینگ جدید مایکروسافت اشاره می‌کند.

البته نارضایتی‌ها فقط درباره‌ی اخراج انبوه کارکنان نیست و به چت‌بات بارد نیز بازمی‌گردد. درواقع، چت‌بات هوش مصنوعی گامی مهم برای گوگل به‌شمار می‌رفت که می‌توانست و البته هنوز‌هم می‌تواند نمایانگر آینده‌ی کسب‌وکار موتور جست‌وجوی آن باشد و به‌نظر می‌رسد کارمندان برای عرضه‌ی عمومی آن احساس آمادگی نمی‌کردند و معتقدند پیچای عجولانه تصمیم گرفته است.

علاوه‌براین، گوگل برای نمایش قدرت چت‌بات خود در رویدادش چند سؤال علمی از این چت‌بات کرد که به یکی از آن‌ها پاسخ اشتباه داد و بلافاصله پس‌ از آن ضرر ۱۰۰ میلیارد دلاری برای گوگل به‌همراه داشت. میم دیگری نیز دست‌به‌دست می‌شود که در آن، دوباره عجله در معرفی بارد را مطرح و به ضرر مالی پس‌ از اشتباه علمی آن اشاره می‌کند.

دستپاچگی گوگل در رونمایی عمومی از بارد بدون دلیل نبود؛ زیرا این شرکت از هر سو در تنگنا قرار گرفت. برای مثال، ChatGPT به‌تنهایی درحال‌حاضر بیش‌ از ۱۰۰ میلیون کاربر دارد که روند رشد آن در حال تبدیل‌شدن به رکوردی در تاریخ فناوری است.

درمقابل، مایکروسافت هوش مصنوعی شبیه ChatGPT را در موتور جست‌وجوی بینگ جدید و مرورگر Edge گنجانده و همچنین قول داده است که به‌زودی از هوش مصنوعی در مجموعه نرم‌افزار‌های آفیس نیز استفاده کند. همه‌ی این فشارها دست‌ به دست هم دادند تا گوگل خود را در بن‌بست حس کند و سوندار پیچای تصمیم بگیرد که راه رهایی از این فشارها معرفی و رونمایی محصول جدید برای مقابله با رقبان است.

با‌این‌همه، با وجود تمام فشاری که بر شرکت بود، ظاهراً کارکنان گوگل با هیچ‌یک از تصمیمات اتخاذ‌شده‌ی گوگل موافق نبودند و حالا نارضایتی خود را با طنز در محیط کاری نشان می‌دهند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات