گوگل استفاده از هوش مصنوعی را در موتور جستجو، نقشه‌ها و مترجم متن خود گسترش می‌دهد

پنج‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲
مطالعه 3 دقیقه
هوش مصنوعی گوگل
با افزایش تمرکز مایکروسافت به ارائه قابلیت‌‌های هوش مصنوعی در اج و بینگ، گوگل سعی دارد استفاده از این فناوری را در خدمات خود افزایش دهد.
تبلیغات

گوگل در رویداد اخیر خود، مجموعه‌ای از به‌روزرسانی‌های جدید مبتنی‌بر هوش مصنوعی را برای موتور جستجو، نقشه‌ها و سرویس مترجم متن خود معرفی کرده است.

غول جستجوی اینترنت نسخه‌ی مختصری از چت‌بات هوش مصنوعی بارد (Bard) را به‌نمایش گذاشت. این ابزار به‌عنوان رقیب ChatGPT توسعه یافته است و از فناوری LaMDA بهره می‌برد. به‌نوشته‌ی ورج، گوگل بیشتر روی ارائه‌ی ویژگی‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی تمرکز دارد که نمونه‌ی آن را قبلاً در ابزار جستجوی بصری Google Lens، نسخه‌ی فراگیر Google Maps و همچنین سرویس ترجمه‌ی متن این شرکت مشاهده کرده‌ایم.

بینگ جدید مایکروسافت با هوش مصنوعی ChatGPT ادغام شده است اما عموم کاربران هنوز نمی‌توانند از آن استفاده کنند. البته شما می‌توانید ازطرق پلتفرم OpenAI به‌طور مستقیم با این چت‌بات تعامل برقرار کنید؛ پروژه‌ای که گوگل به‌دلیل راه‌اندازی عمومی آن، کد قرمز اعلام کرد.

در ادامه برخی از قابلیت‌هایی که به‌زودی دردسترس کاربران گوگل قرار خواهند گرفت را مرور می‌کنیم.

  • یکی از بزرگ‌ترین تغییرات مبتنی‌بر هوش مصنوعی گوگل، جستجوی چندگانه است. این ابزار به شما اجازه می‌دهد جستجوی خود را با استفاده از یک تصویر و چند کلمه‌ی متنی آغاز کنید. به‌عنوان مثال فرض کنید به‌دنبال پیراهن خاصی هستید که تصویری از آن دراختیار دارید اما می‌خواهید رنگ دیگری داشته باشد. در این شرایط جستجوی چندگانه‌ی گوگل به شما کمک می‌کند عکسی از پیراهن را ارائه داده و رنگ موردنظرتان را به‌صورت متنی وارد کنید. این ویژگی اولین‌بار برای کاربران ایالات‌متحده راه‌اندازی شد اما اکنون ازطریق Google Lens در سرتاسر جهان دردسترس است.
  • نمای همه‌جانبه در نقشه‌های گوگل، نمایی سه‌بعدی از منطقه‌ای خاص را با اطلاعاتی مثل ترافیک و آب‌وهوا ترکیب می‌کند. این ویژگی اکنون در شهرهایی مثل لندن، لس‌آنجلس، نیویورک، سانفرانسیسکو و توکیو دردسترس است.
  • ویژگی‌های جدیدی که به‌ رانندگان خودروهای برقی کمک می‌کند راحت‌تر به ایستگاه‌های شارژ دسترسی داشته باشند و علاوه‌براین اطلاعاتی درمورد فروشگاه‌های مواد غذایی یا هتل‌های موجود در مسیر حرکت آن‌ها ارائه می‌دهد.
  • قابلیت جدید واقعیت افزوده‌ در Google Lens نیز متن ترجمه شده را با تصویری اصلی آن ترکیب می‌کند. این ویژگی به‌مرور دردسترس همه‌ی کاربران سرتاسر جهان قرار خواهد گرفت.

البته گوگل در رویداد اخیر خود قابلیت‌های جدید دیگری را هم معرفی کرده است که احتمالاً طی هفته‌ها و ماه‌های آینده دردسترس قرار خواهند گرفت.

  • امکان جستجو با استفاده از کلمات یا تصاویر روی نمایشگر، بدون نیاز به خروج از اپلیکیشن‌هایی که درحال اجرا هستند.
  • اگر از نقشه‌های گوگل روی گوشی هوشمند خود استفاده می‌کنید، اکنون گوگل می‌تواند مکان‌های بعدی را روی صفحه‌ی قفل دستگاه نیز به شما نشان دهند.
  • جستجوی چندگانه‌ی محیط اطراف به شما اجازه می‌دهد مواردی مثل مکان‌های خرید محصولات خاص را در اطراف خود پیدا کنید. این ویژگی فعلاً در ایالات‌متحده دردسترس است اما به‌زودی در سرتاسر جهان نیز ارائه خواهد شد.
  • جستجوی چندگانه‌ی روی گوشی‌های هوشمند طی چند ماه آینده به‌طور سرتاسری برای همه‌ی کاربران جهان دردسترس قرار خواهد گرفت.
  • نمایه‌ی همه‌جانبه در نقشه‌های گوگل در شهرهای فلورانس، ونیز، آمستردام، دوبلین و غیره نیز ارائه خواهد شد.
  • نمای زنده‌ی داخلی که جهت‌یابی را با فناوری واقعیت افزوده ارائه می‌دهد. این ویژگی به کاربران کمک می‌کند داخل ساختمان‌ها و مکان‌هایی که مسیریابی در آن‌ها دشوار است، راحت‌تر به مقصد برسند. این ویژگی به‌زودی بیش‌از هزار فرودگاه، ایستگاه قطار و مرکز خرید جدید را نیز پوشش خواهد داد.
  • جستجو با نمای زنده به شما اجازه می‌دهد با مشاهده‌ی مکان‌های خاص ازطریق دوربین گوشی‌ هوشمند، اطلاعات بیشتری درمورد آن به‌دست آورید. این ویژگی به‌زودی در بارسلونا، دوبلین و مادرید دردسترس قرار خواهد گرفت.
  • سرویس ترجمه‌ی متن گوگل می‌تواند زمینه‌های بیشتری را درمورد برخی کلمه‌ها و عبارت‌ها ارائه دهد. این قابلیت در هفته‌های آینده برای زبان‌‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، ژاپنی و اسپانیایی دردسترس قرار خواهد گرفت.
  • بازطراحی رابط‌کاربری مترجم متن گوگل که قبلاً در نسخه‌ی اندروید آن اعمال شده بود، به‌زودی برای نسخه‌ی iOS نیز ارائه خواهد شد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات