اولین توافق‌نامه هوش مصنوعی در بین آمریکا و اروپا امضا شد

دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
دست دادن زن و مرد با پس زمینه پرچم آمریکا
آمریکا و اروپا توافق‌نامه‌ی جدیدی امضا کرده‌اند که روی هوش مصنوعی تمرکز دارد. این نخستین‌باری است که چنین توافق‌نامه‌ای امضا می‌شود.
تبلیغات

ایالات متحده و اتحادیه‌ی اروپا توافق‌نامه‌‌ای امضا کرده‌اند تا با تعیین چهارچوب‌هایی جدید، استفاده از هوش مصنوعی را برای بهبود کشاورزی، مراقبت‌های بهداشتی، سیستم‌های اضطراری، پیش‌بینی آب‌و‌هوا و شبکه‌ی برق تسریع کنند.

رویترز به‌نقل از یکی از مقام‌های ارشد دولت ایالات متحده می‌‌نویسد این نخستین توافق‌نامه‌ی عمده‌ی آمریکا و اتحادیه‌ی اروپا با محوریت هوش مصنوعی است. توافق‌نامه‌های قبلی عمدتاً روی حوزه‌هایی محدود نظیر بهبود حریم خصوصی متمرکز بودند.

مدل‌سازی هوش مصنوعی به الگوریتم‌های یادگیری ماشین اشاره می‌کند که از داده‌های ثبت‌شده برای تصمیم‌گیری منطقی استفاده می‌کنند. این نوع مدل‌ها را می‌توان برای تسریع و بهبود عملیات‌ها و خدمات دولتی استفاده کرد.

مقام ارشد دولت ایالات متحده می‌گوید مهم‌ترین جنبه‌ی توافق این است که داده‌های آمریکا در آمریکا و داده‌های اروپا در اروپا باقی می‌مانند: «می‌توانیم مدلی بسازیم که با داده‌های اروپا و آمریکا ارتباط برقرار کند؛ چون هرچه مقدار و تنوع داده‌ها بیشتر باشد، مدل هوش مصنوعی بهتر می‌شود.»

به‌موجب توافق بین آمریکا و اروپا، دولت‌ها به مدل‌های هوش مصنوعی بیشتر و پیشرفته‌تری دسترسی خواهند داشت تا بتوانند سیستم‌های اضطراری را تقویت و شبکه‌ی برق را بهتر مدیریت کنند. ناگفته نماند هوش مصنوعی مزایای دیگری نیز به‌ارمغان خواهد آورد.

مقام ارشد آمریکایی در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرد ایالات متحده داده‌هایی درباره‌ی نحوه‌ی استفاده از برق و ناحیه‌های تولید برق و نحوه‌ی متعادل‌سازی بار شبکه برای جلوگیری از خاموشی در حین تغییرات آب‌‌و‌هوایی جمع می‌کند.

بسیاری از کشورهای اروپایی به شیوه‌ی مشابه داده‌هایی درباره‌ی شبکه‌ی برق خودشان جمع‌آوری می‌کنند. بر‌اساس توافق جدید، تمامی این داده‌ها وارد مدل هوش مصنوعی واحدی می‌شود که با تفسیر داده‌ها، راهکارهای بهتری به مدیران و اپراتورهای شبکه ارائه خواهد داد.

توافق‌نامه‌ فعلاً بین کاخ‌سفید و کمیسیون اروپا، بازوی اجرایی اتحادیه‌ی اروپا، امضا شده است. آمریکا قصد دارد در ماه‌های آینده از سایر کشورها برای عضویت در این طرح دعوت کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات