بگویید چه آهنگی می‌خواهید، هوش مصنوعی گوگل آن را می‌سازد

شنبه ۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۹
مطالعه 2 دقیقه
هوش مصنوعی MusicML گوگل که آهنگ تولید می‌کند
ابزار هوش مصنوعی جدید گوگل می‌تواند براساس توضیحات متنی، آهنگ تولید کند؛ البته این ویژگی فعلاً دردسترس عموم نیست.
تبلیغات

سیستم هوش مصنوعی جدید گوگل می‌تواند براساس توضیحات متنی، در ژانرهای مختلف، موسیقی تولید کند. البته درحال‌حاضر هیچ برنامه‌ای برای انتشار عمومی ابزار مذکور وجود ندارد.

MusicLM اولین ابزار مبتنی‌بر هوش مصنوعی نیست که می‌تواند آهنگ بسازد. به‌عنوان مثال Riffusion، Dance Distusion۷ Audioml و Jukebox محصول شرکت OpenAI ازجمله پروژه‌های هوش مصنوعی در زمینه‌ی ساخت آهنگ هستد که البته به‌دلیل محدودیت‌های فنی و داده‌های آموزشی محدود، عملکرد خیلی خوبی ندارند.

به‌نظر می‌رسد MusicLM اولین سیستم هوش مصنوعی ساخت آهنگ است که محدودیت‌های پروژه‌های مشابه قبلی را ندارد.

گوگل در یک مقاله‌ی دانشگاهی اشاره کرده است MusicLM در مجموع با داده‌های متشکل‌از ۲۸۰ هزار ساعت موسیقی آموزش داده شد تا یاد بگیرد براساس توضیحات دریافتی، آهنگ‌هایی منسجم و پیچیده تولید کند. به‌عنوان مثال این ابزار می‌تواند با ارائه‌ی دستور «آهنگ جاز با یک تکنوازی ساکسیفون و یک تک‌خوان» یا «آهنگ تکنو دهه‌ی ۹۰ با بیس کم و ضربات قدرتمند»، آهنگ‌های بسیار باکیفیتی بسازد. خروجی این هوش مصنوعی بسیار چشم‌گیر است و به موسیقی‌هایی که هنرمندان انسانی ساخته‌اند شباهت دارد.

همه‌چیز درباره ChatGPT؛ چت‌باتی که اینترنت را زیرورو کرد
همه‌چیز درباره ChatGPT؛ چت‌باتی که اینترنت را زیرورو کرد
مطالعه '24

به گزارش تک‌کرانچ، MusicLM حتی می‌تواند با دریافت توضیحات متنی طولانی و پیچیده، آهنگ‌های ظریفی با ملودی و ساز خلق کند.

البته قابلیت‌های MusicLM فراتر از تولید کلیپ‌های کوتاه صوتی است. محققان گوگل نشان داده‌اند این سیستم می‌تواند به ملودی‌های موجود نیز ساز دیگری اضافه کند. این هوش مصنوعی همچنین می‌تواند چند توضیح متنی با موضوعات مختلف دریافت کند و سپس براساس آن‌ها، روایتی ملودیک بسازد؛‌ قابلیتی که برای تولید موسیقی متن فیلم بسیار مناسب به‌نظر می‌رسد.

MusicLM همچنین می‌تواند ازطریق ترکیب تصویر و زیرنویس، آموزش داده شود یا آهنگی تولید کند که از ساز خاصی بهره ببرد و در یک ژانر خاص باشد. حتی می‌توان سطح این هوش مصنوعی را روی حالت موسیقی‌دان قرار داد تا با الهام گرفتن از مکان‌ها، دوره‌ها یا الزامات دیگر به‌عنوان مثال برای انجام تمرینات ورزشی، موسیقی انگیزشی بسازد.

البته MuscLM نیز مثل اکثر ابزارهای مبتنی‌بر هوش مصنوعی امروزی کاملاً بی‌نقص نیست. علاوه‌براین در برخی موارد کیفیت خروجی موسیقی‌های ساخته شده با این سیستم پایین است که می‌توان آن را اثر غیرقابل اجتناب روند آموزش درنظر گرفت.

محققان گوگل به بسیاری از چالش‌های اخلاقی سیستمی مثل MusicLM اشاره کرده‌اند که ازجمله می‌توان تمایل این سیستم را به ترکیب محتوای دارای حق‌نشر در آهنگ‌های تولیدشده نام برد. تیم تحقیقاتی با انجام آزمایشی دریافتند حدود یک درصد از موسیقی تولیدشده با هوش مصنوعی آن‌ها، به‌طور مستقیم از ترانه‌هایی که با آن‌ها آموزش دیده است، استفاده می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات