تحریم‌های ژاپن و هلند رؤیای چین را برای تبدیل‌شدن به رهبر فناوری جهان از بین می‌برد

دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
نبرد چین و آمریکا در تراشه سازی
نبرد آمریکا و چین در حوزه‌ی فناوری در حال شدت‌گرفتن است و ژاپن و هلند نیز آماده هستند با کمک ایالات‌ متحده، عرضه منابع نیمه‌هادی به چین را متوقف کنند.
تبلیغات

پس‌ از ماه‌ها گمانه‌زنی و بحث، به‌نظر می‌رسد ژاپن و هلند تصمیم گرفته‌اند با همکاری یکدیگر، صادرات فناوری‌های مرتبط با صنعت نیمه‌هادی به چین را متوقف کنند. گفتنی است ژاپن و هلند ازجمله تأمین‌کنندگان عمده‌ی تجیهزات پیشرفته‌ی تراشه‌سازی به‌حساب می‌آیند.

ایالات‌ متحده بزرگ‌ترین تولیدکنندگان دستگاه‌های یکپارچه (IDM) در صنعت نیمه‌هادی را دراختیار دارد؛ اما Advantest ژاپن نیز یکی از تولیدکنندگان پیشرو تجهیزات تست خودکار (ATE) صنعت نیمه‌هادی است. توکیو الکترون، هاریبو، هیتاچی، کوکسایی و ASML هلند ازجمله تأمین‌کنندگان مطرح حوزه‌ی تراشه‌سازی هستند که خدماتی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری موردنیاز برای تولید انبوع الگوهای مدارهای مجتمع را ارائه می‌دهند.

به‌نوشته‌ی گیزموچاینا، چین برای ساخت پیشرفته‌ترین خطوط تولید نیمه‌هادی به حمایت شرکت‌های بزرگ آمریکایی مثل Lam Research Corp و Applied Materials Inc و KLA Corp نیاز دارد. بااین‌حال با تحریم‌های کنونی ایالات‌ متحده، نه‌تنها صادرات ماشین‌آلات ساخت محصولات نیمه‌هادی ساخت آمریکا به چین، بلکه همکاری شرکت‌های این کشور با تراشه‌سازان چینی محدود شده است.

در چنین شرایطی، چین به‌سختی می‌تواند تراشه‌های باکیفیت تولید کند. اگر ژاپن و هلند نیز تحریم‌هایی علیه چین مطرح کنند، امید این کشور برای دستیابی به سلطه‌ی جهانی در فناوری ازبین خواهد رفت.

رقابت چین و آمریکا در تراشه سازی

آکیرا عماری، سیاست‌مدار ژاپنی و یکی از چهره‌های مهم‌ صنعت نیمه‌هادی این کشور، در گفت‌وگو با بلومبرگ اعلام کرد ژاپن باید در مهار جاه‌طلبی‌های چینی‌ها در بازار تراشه‌ها به آمریکا بپیوندد. وی هشدار داد چین یکی از کشورهایی به‌شمار می‌آید که به‌دنبال جهانی‌شدن هستند و درنتیجه، باید با آن مقابله کرد. عماری افزود هرگونه تحریم باید به‌دقت تنظیم شود تا از جدایی کامل که باعث به‌خظر‌افتادن ثبات اقتصاد جهانی خواهد شد، جلوگیری شود.

اگرچه تحریم‌های دولت‌ ژاپن و هلند علیه چین در سطح تحریم‌های اعمال‌شده ایالات‌ متحده علیه چین نخواهد بود، همین محدودیت‌ها پکن را در موقعیت دشوارتری قرار خواهد داد. اگر آمریکا و ژاپن و هلند در این مسیر با یکدیگر همکاری کنند، چین به فناوری‌های ساخت تراشه‌های پیشرفته دسترسی نخواهد یافت.

صنعت نیمه‌هادی یکی از حوزه‌های مهم‌ فناوری در دهه‌ی اخیر بوده است. درحال‌حاضر، بخش‌های مختلف تکنولوژی مثل ارتباطات سیمی، دستگاه‌های الکترونیکی مصرفی، الکترونیک خودورها، ارتباطات بی‌سیم و رایانش ابری همگی به نیمه‌رساناها نیاز دارند.

چین قصد دارد به رهبر جهانی هوش مصنوعی و رایانش کوانتومی تبدیل شود و برای رسیدن به این هدف، باید به فناوری‌های پیشرفته‌ی صنعت نیمه‌هادی دسترسی داشته باشد. بااین‌حال، محدودیت‌های همه‌گیری کرونا و تحریم‌های مداوم ایالات‌ متحده، حفره‌های موجود در زنجیره‌ی تأمین‌کنندگان چین را آشکار و این باور را در پکن تقویت کرده است که خودمختاری در صنعت نیمه‌رسانا‌ها، تنها راه این کشور برای تبدیل‌شدن به رهبر فناوری جهان است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات