آیا اخراج‌های اخیر مایکروسافت به‌دلیل جایگزینی نیروی‌کار با هوش مصنوعی است؟

دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
ساتیا نادلا
همکاری مایکروسافت با OpenAI برای استفاده از هوش مصنوعی ChatGPT در محصولات این‌شرکت، سؤالاتی را درمورد اخراج نیروی‌کار انسانی این شرکت مطرح کرده است.
تبلیغات

مایکروسافت تصمیم دارد از هوش مصنوعی ChatGPT در محصولات مختلف خود ازجمله خدمات ایمیل‌ سازمانی، اکسل، پاورپوینت و غیره استفاده کند. این شرکت همچنین پلتفرم Azure OpenAI را دردسترس عموم قرار داده است؛‌ سرویسی که به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد ازطریق خدمات رایانش ابری مایکروسافت به ابزارهایی مثل ChatGPT دسترسی داشته باشند.

Azure OpenAI در راستای همکاری‌های مداوم مایکروسافت با OpenAI راه‌اندازی شده است. غول فناوری مستقر در ردموند همچنین از مدتی قبل، ادغام فناوری‌های OpenAI را در محصولات خود آغاز کرده است و جدیدترین پیشرفت‌های هوش مصنوعی به‌زودی در موتور جستجوی بینگ نیز ارائه خواهد شد.

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت اظهارداشت همه‌ی محصولات این شرکت از قابلیت‌های مشابه مبتنی‌بر هوش مصنوعی بهره خواهند برد و کارکنان باید به‌جای ترس ازدست دادن موقعیت شغلی‌شان، از این ابزارها استفاده کنند. نادلا همچنین اعلام کرد بهترین راهکار برای ایجاد آمادگی درمقابل رشد هوش مصنوعی این است که علیه آن‌ها موضع نگیریم زیرا این فناوری به بسیاری از کسب‌وکارها و مشاغل کمک خواهد کرد.

ساتیا نادلا در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گفت مایکروسافت تصمیم دارد به‌زودی از ابزارهای هوش مصنوعی در همه‌ی محصولات و خدمات خود استفاده کند.

بااین‌حال، از آن‌جا که مایکروسافت برای محصولات و خدمات جدید خود، سرمایه‌گذاری‌های درخورتوجهی روی هوش مصنوعی انجام داده است، اخراج‌های گسترده‌ی اخیر این شرکت بر فعالیت تیم‌هایی که برای ادغام ChatGPT با محصولات شرکت مذکور کار می‌کنند، تأثیر زیادی داشته است. تیمی که مسئولیت ادغام ChatGPT با بینگ را برعهده دارد، ازجمله اولین کسانی بودند که در اولین موج اخراج دسته‌جمعی مایکروسافت از کار بی‌کار شدند. این شرکت قصد دارد تا ماه مارس سال جاری جمعاً ۱۰ هزار کارمند خود را اخراج کند.

ساتیا نادلا

به گزارش گیزچاینا، مایکروسافت با اخراج ۱۰ هزار کارمند، تقریباُ پنج درصد از نیروی کار خود را از دست خواهد داد. این شرکت در سه‌ماهه‌ی دوم ۱٫۲ میلیارد دلار اعتبار برای تغییرات سبد سخت‌افزاری خود دریافت خواهد کرد. با وجود اخراج‌های اخیر غول فناوری اهل ردموند، نادلا اعتقاد دارد نسل کنونی هوش مصنوعی، تحول بزرگی در صنعت ایجاد خواهد کرد. او می‌گوید ابزارهای مبتنی‌بر هوش مصنوعی، بهره‌وری انسان و دستمزدها را افزایش می‌دهند و علاوه‌براین باعث رشد اقتصادی خواهند شد.

تصمیم مایکروسافت برای گنجاندن هوش مصنوعی در محصولاتش، نشان‌دهنده‌ی اعتقاد آن به فناوری مذکور است. این شرکت سعی دارد از ظرفیت‌های هوش مصنوعی برای تغییر روش انجام کارها استفاده کند. بااین‌حال، اخراج‌های دسته‌جمعی اخیر مایکروسافت که گریبان تیم ادغام ChatGPT را نیز گرفت، سؤالاتی را درمورد اجرایی شدن این طرح ایجاد می‌کند. اکنون بسیاری از افراد می‌خواهند بدانند با روی کار آمد هوش مصنوعی در شرکت‌ها و سازمان‌ها، چه تغییراتی در محیط‌های کاری انسانی ایجاد خواهد شد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات