مایکروسافت همزمان با تعدیل نیرو، از تغییر در برنامه‌های تولید محصول خبر می‌دهد

جمعه ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
طراحی سرفیس لپ تاپ گو مایکروسافت
مدیرعامل مایکروسافت در نامه‌ای خطاب به کارکنان می‌گوید شرکت تحت مدیریتش «پورتفولیوی سخت‌افزاری» را تغییر می‌دهد.
تبلیغات

مایکروسافت روز گذشته اعلام کرد که برای مدیریت هزینه‌ها ۱۰٬۰۰۰ نفر از نیروهایش را اخراج می‌کند. در یادداشتی که مدیرعامل شرکت برای کارکنان ارسال کرده، اشاراتی به تغییر در لاین‌آپ محصولات سخت‌افزاری مایکروسافت به‌چشم می‌خورد.

مایکروسافت گفته به دلیل پرداخت حقوق پایان کار، هزینه‌ی اجاره‌ی دفاتر اداری و «تغییراتی در پورتفولیوی سخت‌افزاری» درآمد فصل دوم سال مالی ۲۰۲۳ را به‌میزان ۱٫۲ میلیارد دلار تنزل ارزش می‌دهد.

ساتیا نادلا، مدیرعامل، در نامه‌ای خطاب به کارمندان می‌گوید این شرکت به استخدام نیروهای جدید در حوزه‌های استراتژیک ادامه می‌دهد. او به‌طور دقیق نگفته که مایکروسافت چه تغییراتی در واحدهای سخت‌افزاری خود اعمال می‌کند. شرکت ردموندی در حال حاضر تنوع قابل‌توجهی از محصولات را عرضه می‌کند، از کنسول‌های بازی سری ایکس باکس تا لوازم جانبی کامپیوتر، لپ تاپ‌های سری سرفیس و هدست‌های سری هولولنز.

به نوشته‌ی ورج، همزمان با افزایش محبوبیت کامپیوترهای شخصی و سرمایه‌گذاری سنگین مایکروسافت روی ویندوز ۱۱ در دوران همه‌گیری کرونا، ساتیا نادلا به دنبال راهکارهای جدیدی برای افزایش درآمد شرکتش بود. او بارها به‌صراحت گفته که سرویس‌های ابری و نه کامپیوترهای ویندوزی، بزرگ‌ترین کسب‌و‌کار سخت‌افزاری مایکروسافت را تشکیل می‌دهند.

به دنبال کاهش فروش لپ تاپ، اکنون مایکروسافت در تلاش است بیش از پیش روی حوزه‌هایی به غیر از ویندوز متمرکز شود. مایکروسافت سال گذشته درآمد واحدهای هولولنز، سرفیس و لوازم جانبی کامپیوتر را در قالب «کسب‌و‌کار دستگاه‌ها» ادغام کرد و گفت درآمد این بخش دو درصد رشد کرده است. در همان زمان اعلام شد که درآمد دستگاه‌های مایکروسافت در گزارش مالی بعدی (که سه‌شنبه‌ی هفته‌ی آینده منتشر می‌شود) حدودا ۳۰ درصد افت می‌کند.

در کنار افت درآمد دستگاه‌ها، مایکروسافت پیش‌بینی کرد درآمد ناشی از فروش لایسنس ویندوز نیز در فصل دوم سال مالی ۲۰۲۳ تا نزدیک ۴۰ درصد افت کند. در یک سال اخیر مایکروسافت با کسب‌و‌کار هولولنز نیز به مشکل خورده است. الکس کیپ‌من، رئیس سابق برند هولولنز، به‌دلیل سوءرفتار جنسی مجبور شد از مایکروسافت جدا شود. گزارش‌های تأییدنشده از توقف تولید هولولنز ۳ خبر می‌دهند، البته مایکروسافت می‌گوید به‌زودی «به‌روزرسانی معناداری» در خانواده‌ی هولولنز اعمال می‌کند.

با رد درخواست ارتش آمریکا برای تهیه‌ی ۶٬۹۰۰ عینک رزمی مبتنی‌بر هولولنز، احتمالاً هدست‌های این خانواده بخشی از «تغییرات پورتفولیوی سخت‌افزاری» مایکروسافت خواهند بود. بلومبرگ در گزارشی اختصاصی می‌گوید تعدیل ۱۰٬۰۰۰ نفری نیروهای مایکروسافت روی کسب‌و‌کار هولولنز اثر گذاشته است.

مایکروسافت در کنار هولولنز ممکن است تغییراتی در محصولات خانواده‌ی سرفیس نیز اعمال کند. سرفیس هاب ۲ برای «دفاتر کاری آینده» طراحی شده بود، تا این‌که همه‌گیری کرونا از راه رسید. در واکنش به همه‌گیری، مایکروسافت عرضه‌ی Surface Hub 2X و همچنین دستگاه‌هایی نظیر سرفیس نئو را که مبتنی‌بر ویندوز 10X بودند لغو کرد.

با وجود قرنطینه‌های ناشی از کرونا و دورکاری اکثر کارمندان، مایکروسافت اوایل سال ۲۰۲۱ مدل ۸۵ اینچ سرفیس هاب 2S را با قیمت ۲۱٬۹۹۹٫۹۹ دلار رونمایی کرد. در سال‌های اخیر شاهد به‌روزرسانی محصولات سرفیس هاب نبوده‌ایم. همچنین نمی‌دانیم که آمار فروش این محصولات چگونه است.

شایعه‌ها می‌گویند مایکروسافت تولید دستگاه دو نمایشگره‌ی سرفیس دوئو ۳ را لغو کرده است و قصد دارد دستگاهی با نمایشگر تاشدنی بسازد. حتی ممکن است سرفیس دوئو جدید در نهایت فرم‌فکتوری مثل گوشی‌های سنتی داشته باشد. اگر تغییرات سخت‌افزاری مایکروسافت جدی‌تر از حد تصور باشد، احتمالا به‌این‌زودی‌ها گوشی سرفیس را نخواهیم دید.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات