مدیرعامل گوگل با پذیرش «مسئولیت کامل» اشتباهات، از اخراج ۱۲٬۰۰۰ کارمند شرکت خبر داد

جمعه ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
سوندار پیچای مدیرعامل گوگل / Google در حال سخنرانی
گوگل در بیانیه‌ای از تعدیل ۱۲٬۰۰۰ نفری نیروی کار خبر می‌دهد. سوندار پیچای، مدیرعامل، مسئولیت کامل وضعیت فعلی شرکت را برعهده گرفته است.
تبلیغات

آلفابت، شرکت مادر گوگل، با تأیید گزارش‌های ضدونقیض می‌گوید حدودا ۱۲٬۰۰۰ نفر از کارمندانش را که معادل ۶ درصد از کل نیروی کار می‌شود، اخراج می‌کند.

گوگل در کنار بزرگانی مثل مایکروسافت و آمازون، یکی دیگر از شرکت‌هایی است که پس از سال‌ها رشد و استخدام نیروی جدید، تصمیم به اخراج بخشی از کارمندان می‌گیرد.

به گزارش بلومبرگ، تعدیل نیروی گوگل شعبه‌های جهانی این شرکت را در بر می‌گیرد و شامل تمامی واحدهای تجاری می‌شود. سوندار پیچای، مدیرعامل، در ایمیلی خطاب به کارمندان می‌گوید «مسئولیت کامل تصمیماتی را که باعث شدند گوگل به اینجا برسد» برعهده می‌گیرد.

پس از انتشار بیانیه‌ی آلفابت مبنی‌بر اخراج ۱۲٬۰۰۰ نفر از کارکنان، ارزش سهام این شرکت ۱٫۸ درصد رشد کرد. قیمت سهام آلفابت در یک سال گذشته حدودا ۳۰ درصد کاهش یافته است.

گوگل و سایر شرکت‌های بزرگ صنعت فناوری در ماه‌های اخیر تعداد قابل‌توجهی از نیروهای خود را اخراج و برخی از فعالیت‌ها را متوقف کرده‌اند. این شرایط در حالی از راه می‌رسد که اقتصاد جهانی وضعیت جالبی ندارد و تورم به بالاترین حد رسیده است.

گوگل به‌لطف کسب‌و‌کار موتور جست‌و‌جو، دیرتر از سایر شرکت‌های فناوری اقدام به اخراج کارمندان کرد. این شرکت هم‌اکنون با کاهش تبلیغات آنلاین و تقاضا برای سرویس‌های ابری دست‌و‌پنجه نرم می‌کند.

سوندار پیچای می‌گوید گوگل در تلاش است «استعدادها و سرمایه‌اش را به بالاترین اولویت‌ها» اختصاص دهد. به گفته‌ی مدیرعامل گوگل، این شرکت «فرصتی قابل‌توجه» در حوزه‌ی هوش مصنوعی دارد.

آلفابت قرار است به مدت حداقل ۱۶ هفته حقوق و ۶ ماه بیمه‌ی سلامت به کارکنان اخراج‌شده‌ی آمریکایی بدهد. کارکنان این شرکت در سایر کشورها بر اساس قوانین محلی دستمزد دریافت خواهند کرد. این کارکنان همچنین پاداش‌های وعده‌داده‌شده را دریافت می‌کنند.

گوگل فصل گذشته‌ ضعیف‌تر از حد انتظارات ظاهر شد و گفت سودش ۲۷ درصد افت کرده و به ۱۳٫۹ میلیارد دلار رسیده است. در آن زمان سوندار پیچای گفت گوگل «هزینه‌ها را مهار می‌کند» و مدیر ارشد مالی از افت قابل‌توجه تعداد شغل‌های جدید خبر داد.

گوگل در ماه‌های اخیر و با فشار سهام‌دارانش، اقدامات زیادی برای کاهش هزینه‌ها انجام داده است. این شرکت تولید نسل جدید لپ تاپ پیکسل‌بوک را لغو و سرویس استریم بازی استیدیا را برای همیشه تعطیل کرد. وریلی، شرکت متمرکز بر حوزه‌ی زیست‌فناوری که زیرمجموعه‌ی آلفابت محسوب می‌شود، با ۱۵ درصد از کارکنانش خداحافظی کرد.

گوگل از سال ۲۰۱۷ تاکنون تعداد نیروهای کارش را بیش از دو برابر افزایش داده و به ۱۸۶٬۷۷۹ نفر رسانده است. اکثر این کارکنان در کسب‌و‌کار ابری گوگل کار می‌کنند که فصل گذشته ۶٫۹ میلیارد دلار درآمد ثبت کرد. واحد ابری گوگل در بازار، جایگاه پایین‌تری نسبت‌به واحد ابری مایکروسافت و آمازون دارد.

شرکت تحقیقاتی Challenger, Gray & Christmas در گزارشی می‌گوید بیشترین تعدیل نیروی سال ۲۰۲۲ در صنعت فناوری اتفاق افتاده است. در سال گذشته ۹۷٬۱۷۱ نفر از کارکنان صنعت فناوری اخراج شدند، یعنی ۶۴۹ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات