رجیستر کردن گوشیهای آیفون۱۴ مشکلی که در یک ماه گذشته بهوجود آمده، به معضلی جدی تبدیل شده است که فروشندگان این مدل گوشی و افرادی را که خارج از ایران آیفون۱۴ خریدهاند با چالش مواجه کرده است.
با رونمایی و عرضه خانواده آیفون۱۴، حالا درست یک ماه است که این گوشی به دست افراد در سراسر دنیا رسیده و مورد استفاده قرار گرفته است، اما در ایران از فرایند واردات تا رجیستری این گوشیها با مشکلاتی مواجه شده که استفاده از آن را سخت و حتی میتوان گفت ناممکن کرده است.
از یک سو، مسئله تأمین ارز گوشیهای بالای ۶۰۰ دلار وجود دارد که براساس مقررات جدید، این تأمین ارز صرفاً برای شرکتهای واردکنندهای امکانپذیر است که صادرات نیز انجام میدهند. طرحی که به گفته محمدرضا عالیان، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، خالی از مشکل نیست:
ماندن پشت سد رجیستری
مسئله رجیستری هم از سوی دیگر گریبانگیر کسانی شده که با رویه مسافری گوشی آیفون۱۴ را به کشور وارد کردهاند. نه فقط واردات عمده بلکه کسانی که برای استفاده شخصی خودشان این گوشی را از کشورهای دیگر خریده و به ایران آوردهاند، با وجود گذراندن آن از گمرک فرودگاه، برای رجیستری گوشی با مشکل مواجه شدهاند. یکی از این اشخاص درباره این موضوع به زومیت گفت:
علاوه بر اشخاص، بسیاری از فروشندگان گوشیهای تلفن همراه نیز با رویه مسافری این گوشیها را به کشور وارد کردهاند اما با رجیستر نشدن آن، عملا با معضل بدون استفاده ماندن گوشیها و عدم امکان فروششان روبهرو هستند. صاحب یکی از فروشگاههای زنجیرهای فروش محصولات اپل از این وضعیت گلایه کرده و گفت:
معضل رجیستری در حالی همچنان حلنشده باقی مانده است که نزدیک به ۱۰ روز قبل برخی رسانهها از رفع مشکل رجیستری در سامانه همتا خبر داده بودند. پس از اعلام این خبر، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در پاسخ به پیگیریهای زومیت در این خصوص اظهار داشت که این مشکل هنوز هم رفع نشده و تا آن روز (۲۰ مهر) موردی را ندیده است که توانسته باشد گوشی آیفون۱۴ را ازطریق سامانه همتا رجیستر کند.
یکی از فروشندگان خبر حل شدن معضل رجیستری را شایعهای دانست که توسط یکی از فروشگاههای آنلاین مطرح شده بود و گفت: «بیشتر از یک هفته قبل یکی از فروشگاههای آنلاین موبایل خبر کذبی درباره باز شدن امکان رجیستری آیفون۱۴ منتشر کرد. ما به سامانه مراجعه کردیم و دیدیم هنوز امکان رجیستر کردن وجود ندارد.»
پیگیریهای انجامشده توسط زومیت نشان میدهد این مشکل هنوز هم وجود دارد. فروشنده دیگری که در فرایند رجیستری با مشکل مواجه شده، عکسی برای زومیت ارسال کرده و توضیح داده است: «گوشیها در گمرک ارزشگذاری شدهاند ولی نمیشود هزینهای پرداخت کرد.»
او پیگیریهایی را از مراجع مربوطه، مانند گمرک، سامانه همتا و... انجام داده که تا امروز بینتیجه مانده است:
آنتن گوشیها یکییکی قطع میشود
معضل اصلی در رجیستر نشدن گوشیها این است که یک ماه بعد از خرید گوشی و رجیستر نکردن، آنتن آن قطع شده و امکان استفاده از گوشی وجود نخواهد داشت. مسئلهای که از همین حالا برای تعدادی از فروشندگان تلفن همراه به وجود آمده است. یکی از این مغازهداران در این رابطه اعلام کرد:
این فروشنده با نگرانی درباره این موضوع، از این که پیش از وارد شدن این گوشیها هیچ هشداری درباره وجود مشکل یا ممنوعیت رجیستری داده نشده بود، گلایه کرده و گفت: «اگر قرار بود رجیستر نشود میتوانستند مثل پاسپورت عراق برای مراسم اربعین، که اطلاع داده بودند این پاسپورتها قابل استفاده برای رجیستر کردن گوشی نیست، اعلام کنند گوشیهای آیفون۱۴ واردشده ازطریق مسافری رجیستر نمیشود، ما هم نمیخریدیم و نمیآوردیم.»
اوجگیری مشکلات مالی فروشندگان
حالا این گوشیها به کشور وارد شدهاند، آنتن بعضی از آنها قطع شده و بعضی دیگر هم در آستانه قطعی است. فروشندگان در حالی برای واردات هزینه کردهاند که عملاً امکان فروش گوشی و کسب درآمد ندارند. موضوعی که منجر به نگرانی جدی آنها و مشکلات مالی متعددشان شده است. فروشنده تخصصی محصولات اپل به همین موضوع اشاره کرده و اظهار داشت:
به گفته این فروشنده، علاوه بر فروشندگان گوشی واردکنندگان و فروشندگان لوازم جانبی محصولات شرکت اپل هم با مشکل مواجه شدهاند: «فروشگاههای عمدهفروشی لوازم جانبی، مانند موشی، یونیک، اسپیجن و... هم چند کانتینر قاب آیفون۱۴ وارد کردهاند اما با این وضعیت چه کاری میتوانند انجام دهند؟»
کسی پاسخگو نیست
در این میان برخی فروشندگان از رفع معضل رجیستری در روزهای آتی خبر دادند. یکی از فروشندگان موبایل به این که شنیده است تا حدود یک هفته دیگر این مشکل حل خواهد شد، اشاره کرد و افزود:
هرچند پیگیریهای زومیت و تماس مکرر با مسئولان سازمان گمرک در روزهای اخیر به نتیجه نرسیده و سوالات ما در خصوص علت بروز مشکل در فرایند رجیستری گوشیهای آیفون۱۴ و زمان رفع این مشکل بدون پاسخ مانده است، اما فروشندگان تحلیلهای خاص خود را درباره این موضوع دارند. یکی از این فروشندگان معضل رجیستر نشدن این گوشیها را انتظار برای واردات آیفون۱۴ با رویه تجاری و ازطریق شرکتها دانسته و گفت:
البته این نظرات صرفاً گمانهزنی فعالان بازار است که با تکیه بر تجربه چندین ساله خود و البته با استناد به شنیدههایشان مطرح میشود. پاسخ قطعی به این که چرا چنین مشکلاتی برای رجیستر کردن آیفون پیش آمده، چه اقداماتی برای حل آن صورت گرفته و چه زمانی خریداران و فروشندگان با خیال راحت میتوانند برای خرید و فروش بیدردسر اقدام کنند، نزد مسئولان گمرک است که البته تا امروز ترجیح دادهاند سکوت کنند و وضعیت رجیستر کردن گوشیهای خانواده آیفون۱۴ را مبهم بگذارند.
نظرات