متا با پرداخت غرامت ۷۲۵ میلیون‌دلاری، دعوی قضایی کمبریج آنالیتیکا را حل‌وفصل می‌کند

جمعه ۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
لوگو متا Meta از جنس یخ
متا با پرداخت ۷۲۵ میلیون‌دلار برای حل‌و‌فصل دعوی حقوقی مربوط به رسوایی جمع‌آوری داده‌های کمبریج آنالیتیکا موافقت کرده است.
تبلیغات

حدود چهار ماه از مطرح‌شدن اولین شکایت علیه متا در منطقه‌ی کالیفرنیای شمالی می‌گذرد؛ شکایتی که به دعوی حقوقی مربوط به رسوایی جمع‌آوری داده‌های کمبریج آنالیتیکا اشاره دارد و حالا رویترز گزارش داده که غول رسانه‌های اجتماعی با پرداخت غرامت ۷۲۵ میلیون‌دلاری برای حل این پرونده موافقت کرده است.

طی سال‌های اخیر شکایت‌های دیگری ازطرف جمعی از کاربران فیسبوک علیه متا مطرح شده است. البته این شرکت استدلال می‌کند افرادی که داوطلبانه در شبکه‌های اجتماعی ثبت‌نام می‌کنند، نباید انتظار حفظ حریم‌خصوصی واقعی داشته باشند؛ ادعایی که قاضی ناظر پرونده در سال ۲۰۱۹ آن را «خیلی اشتباه» توصیف کرد.

رسوایی مربوط به پرونده‌ی کمبریج آنالیتیکا یکی از مواردی است که طی سال‌های گذشته به فیسبوک ضربه زده است. اگرچه شرکت مشاور سیاسی بریتانیایی کمبریج آنالیتیکا اکنون منحل شده است، اما شکایت مذکور به این موضوع اشاره دارد که این شرکت داده‌های ده‌ها میلیون کاربر فیسبوک را ازطریق برنامه‌ی نظرسنجی موسوم‌به MyDigitalLife با دیدگاهی ازپیش‌تعیین‌شده جمع‌آوری کرده و براساس آن و با ارائه‌ی تبلیغات هدفمند روی رفتار رأی‌دهندگان تأثیر گذاشته است. این اتفاق فیسبوک را با جریمه‌های متعدد مواجه کرد که ازجمله می‌توان به پرداخت پنج میلیارد دلار به کمیسیون تجارت فدرال (FTC)، ۱۰۰ میلیون دلار به کمیسیون بورس و ارواق بهادار (SEC) و ۶۰۰ هزار دلار به دفتر کمیسر اطلاعات بریتانیا اشاره کرد.

شایان‌ذکر است درحالی‌که منشاً دعوی دسته‌جمعی، کمبریج آنالیتیکا بود، اما اشخاص ثالث دیگری که امکان دارد از داده‌های کاربران فیسبوک سوءاستفاده کرده باشند را نیز دربر می‌گیرد.

به گزارش TechCrunch، درحالی‌که مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار و مدیرعامل متا قبلاً برای رسوایی سوءاستفاده از داده‌های کاربران دربرابر کنگره شهادت داده بود، اما تاحدودی از پاسخ‌های مستقیم طفره رفت و شهادت وی درمقابل پارلمان اتحادیه‌ی اروپا نیز بسیار کنترل‌شده بود. با مطرح شدن این شکایت قرار بود زاکربرگ، شریل سندبرگ (مدیر اجرایی سابق متا) و خاویر الیوان (مدیر اجرایی جدید متا)، همگی در جلسه‌ی بعدی بار دیگر شهات بدهند و این چیزی است که متا به‌وضوح تمایلی به انجام‌دادن آن نداشت. اکنون با توجه به توافق حاصل‌شده در پرونده به‌نظر می‌رسد این اتفاق دیگر رخ نخواهد داد.

وکلا در پرونده‌ای که دادگاه را از توافق پیشنهادی مطلع می‌کند به این نتیجه رسیدند که معامله‌ی توافق‌شده میان شاکیان و متا، نتیجه‌ای خارق‌العاده است که منجر به بزرگ‌ترین بازیابی خسارت در حوزه‌ی حریم‌خصوصی شده است و درواقع این غرامت بیشترین پرداختی فیسبوک در طول تاریخ فعالیت این شرکت محسوب می‌شود.

به‌هرحال، تسویه‌حساب ۷۲۵ میلیون‌دلاری باعث می‌شود متا بار دیگر به هیچ تخلفی اعتراف نکند. این شرکت دربیانیه‌ای که در رویترز منشتر شده است می‌گوید:

پرداخت این غرامت به‌نفع جامعه و سهام‌داران ما است.

علاوه‌براین، هریک از کاربران فیسبوک که تحت‌تأثیر افشای اطلاعات پرونده‌ی کمبریج آنالیتیکا قرار گرفته‌اند مشمول دریافت بخشی از این جریمه خواهند شد و درصورت تمایل هرکدام فقط چند دلار دریافت خواهند کرد.

به‌هرحال، تسویه‌حساب ۷۲۵ میلیون‌دلاری متا برای حل‌وفصل پرونده هنوز مورد تأیید قرار نگرفته است، اما انتظار می‌رود این اتفاق در جلسه‌ی بعدی که دوم مارس ۲۰۲۳ برگزار خواهد شد، رخ دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات