فروشگاه‌های برنامه جایگزین اپ‌استور تأثیر زیادی بر کاهش درآمد اپل نخواهند داشت

دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
لوگوی اپ استور در گوشی آيفون جلوی بکگراندی از اپل
مورگان استنلی اعلام کرده است مجاز شدن فروشگاه‌های برنامه‌ی شخص‌ثالث در iOS احتمالاً تأثیر ناچیزی بر درآمد اپ‌استور اپل خواهند داشت.
تبلیغات

مارک گورمن از بلومبرگ در هفته‌ی جاری گزارش داد که اپل قصد دارد در راستای مطابقت فعالیت‌های خود با قوانین جدید اتحادیه‌ی اروپا، امکان نصب فروشگاه‌های غیررسمی برنامه را در iOS فراهم کند. گفته می‌شود این تغییرات به‌عنوان بخشی از به‌روزرسانی iOS 17 اعمال خواهد شد.

سه‌تن از تحلیل‌گران بانک سرمایه‌گذاری مورگان استنلی نیز در این هفته گزارش دادند که فروشگاه‌های برنامه‌ی شخص‌ثالث و امکان بارگذاری جانبی اپلیکیشن‌ها در iOS، تأثیر بسیار کمی روی درآمدزایی اپ‌استور و درآمد کلی اپل ایجاد خواهد کرد زیرا کاربران آيفون از مدت‌ها قبل به‌دلیل امنیت، تمرکز و راحتی استفاده، همیشه اپ‌استور را اولویت قرار داده‌اند.

نکته‌ی مهم این است که تغییرات پیشنهادی در قانون بازارهای دیجیتال (DMA) مبتنی‌بر سازمان‌های تنظیم‌کننده است و نه مصرف‌کنندگان. باید اشاره کرد با توجه به امنیت بی‌نظیر، آسان‌ بودن استفاده و قابلیت اطمینانی که اپ‌استور ارائه می‌دهد، تقاضای بسیار کمی برای فروشگاه‌های برنامه‌ی جایگزین آن وجود دارد. طبق نظرسنجی پاییز ۲۰۲۲، کم‌تر از ۳۰ درصد دارندگان آیفون به‌احتمال زیاد برنامه‌های موردنیاز خود را به‌طور مستقیم از وب‌سایت توسعه‌دهندگان خریداری خواهند کرد.

طبق اعلام تحلیل‌گران مورگان استنلی، اپل در بدترین حالت ممکن به‌دلیل مجاز شدن فروشگاه‌های برنامه‌ی جایگزین اپ‌استور حدود ۴ درصد از کل درآمد خدماتی خود را ازدست خواهد داد که این میزان فقط یک درصد درآمد کلی غول فناوری مستقر در کوپرتینو را تشکیل می‌دهد. به‌نوشته‌ی مک‌رومرز، اگر فروشگاه‌های اپلیکیشن شخص‌ثالث در سطح جهانی مجاز شوند، این احتمال وجود دارد که اپل ۹ درصد از درآمد خدماتی یا حدود ۲ درصد از کل درآمد خود را ازدست بدهد.

در واقعیت، میزان تأثیر مجاز شدن فروشگاه‌های برنامه‌ی جایگزین اپ‌استور روی درآمدزایی سازنده‌ی آیفون بسیار ناچیز خواهد بود زیرا براساس اعلام تحلیل‌گران، این شرکت همچنان از خریدهایی که در پلتفرم‌های جایگزین فروشگاه رسمی آن انجام می‌شوند، کمیسیون دریافت خواهد کرد. به‌عنوان مثال میزان کمیسیون دریافتی این شرکت در هلند حدود ۳۰ درصد است و این رقم در فروشگاه‌های برنامه‌ی شخص‌ثالث فقط ۳ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

درحالی‌که هنوز سؤالات زیادی درمورد مجاز شدن فعالیت فروشگاه‌های برنامه‌ی جایگزین اپ‌استور در iOS وجود دارد، مورگان استنلی معتقد است این تغییرات درآمدزایی اپل را با خطر جدی مواجه نخواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات