مایکروسافت می‌خواهد یکپارچگی میان هدست واقعیت افزوده هولولنز را با تیمز کامل کند

دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰
مطالعه 6 دقیقه
HoloLens 3/ هولولنز ۳
مایکروسافت خبر از یکپارچه‌سازی کامل تیمز با هدست هولولنز می‌دهد و می‌گوید که قصد دارد هدست هولولنز ۳ را با یک به‌روزرسانی بزرگ ارائه کند.
تبلیغات

به‌گزارش ویندوزسنترال، مایکروسافت با انتشار دو پست در وبلاگ رسمی خود درباره‌ی پیشرفت و موفقیت هولولنز ۲ (HoloLens 2) خلاصه‌ای ارائه کرد. غول فناوری چندین مورد از ابزارهای محبوب خود را گردهم آورده است تا همکاری میان آن‌ها در حوزه‌ی واقعیت افزوده را بهبود دهد. یکپارچه‌سازی کامل مایکروسافت تیمز با هدست هولولنز ۲ موج عظیمی از به‌روزرسانی‌ها را همراه داشت که متمرکز روی هماهنگی این دو ابزار بود.

علاوه‌براین، مایکروسافت به همکاری‌های دیگری با سایر شرکت‌ها ازجمله تویوتا اشاره کرد.

این شرکت همچنین، اشاره‌ای به نسل بعدی هدست هولولنز داشت. شنیده‌ها حکایت از وضعیت هدست هولولنز ۳ احتمالی یا هر نام دیگری که مایکروسافت برای هدست واقعی افزوده بعدی خود انتخاب می‌کند، دارد. این شرکت در روز گذشته به‌صورت رسمی اعلام کرد که دستگاه بعدی مرتبط با واقعیت افزوده باید به‌گونه‌ای باشد که جهش معناداری در سخت‌افزار و توانایی‌های آن مشاهده شود.

ویندوزهای مجزا مایکروسافت تیمز

مایکروسافت از ابتدای عرضه‌ی هولولنز ابزار همکاری ارائه کرده است؛ اما اکنون می‌خواهد همه‌ی آن‌ها را گردهم آورد. اکنون سرویس مایکروسافت 365 Guides و مایکروسافت Dynamics 365 Remote Assist اکنون به‌صورت یکپارچه دردسترس قرار دارند. ابزارهای ترکیب‌شده به کاربران اجازه می‌دهد بین انواع مختلف ابزار همکاری مانند جلسه‌های مایکروسافت تیمز جابه‌جا شوند و افراد را ازطریق فرایند فیلم‌برداری اول شخص و راهنمایی واقعیت افزوده هدایت کنند.

اسکات ایوانز، معاون بخش واقعیت ترکیبی مایکروسافت می‌گوید: «فردی می‌تواند با هولولنز جلسه‌ی راهنمایی شخص دیگری را آغاز کند و به‌معنای واقعی کلمه تبدیل به مربی در ذهن آن‌ها شود. وی ادامه داد که حتی درصورتی که در حین هدایت، نیاز به نظر تخصصی پیدا کردند، امکان برقراری تماس با متخصصان نیز فراهم می‌شود.

کاربران هولولنز ۲ اکنون می‌توانند آنچه از طریق جلسه‌های تیمز اشتراک‌گذاری می‌شود را ازجمله مرورگر یا وایت‌برد، مشاهده کنند. علاوه‌براین، امکان تغییر اندازه و تنظیم محتوای اشتراک‌گذاری شده به‌صورت هولوگرام در میدان دید هولولنز ۲ نیز فراهم شده است.

افزون‌براین، امکان بررسی و مشاهده‌ی تقویم‌ها و دستورکارها نیز درحال استفاده از هولولنز ۲ وجود دارد. بخش View از طریق تیمز همچنین به گزینه‌هایی نظیر تماس با سایر افراد، پیوستن به جلسه‌ها و برقراری ارتباط با افراد به‌هرشکلی متصل می‌شود؛ همچنین هولولنز ۲ از گفتگوی متنی نیز پشتیبانی می‌کند.

ویندوزهای مجزا مایکروسافت تیمز با استفاده از هولولنز

نوار ابزار واقعیت ترکیبی در دسکتاپ تیمز به مشارکت‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا محیط پیرامون کاربر که توسط هدست هولولنز ۲ به‌نمایش درآمده است را علامت‌گذاری کنند. به‌بیانی دیگر، شخصی که ازطریق دسکتاپ در جلسه است می‌تواند روی نمایشگر خود علامتی ترسیم کند و آن علامت به فضای مجازی به‌نمایش درآمده در هولولنز ۲ نیز نشان داده شوند. برای مثال، در راهنمایی برای تعمیر یک دستگاه، می‌توان روی دسکتاپ تیمز چند پیچ را علامت زد که باید باز شوند و همان علامت‌ها به‌صورت مشخص در فضای مجازی هولولنز دیده شوند.

قابلیت‌های جدیدی هولولنز ۲ تجربه‌ای عالی از تیمز بهینه‌شده برای واقعیت افزوده را به‌همراه دارد. به‌جای سروکله‌زدن با یک پنجره مجازی برای تیمز، عملکردهای مختلف را می‌توان به هولوگرام‌هایی با امکان تغییر اندازه، تقسیم کرد. برای مثال، می‌توان در یک پنجره سند پی‌دی‌اف اشتراک‌گذاری‌شده را باز کرد و در پنجره‌ای دیگر تماس تصویری و گفتگوی متنی داشت.

هولولنز ۲ در کارخانه تویویتا

مایکروسافت همچنین با بیان ماجرای نصب زِه درب یک وسیله‌ی نقلیه مفید بودن هولولنز ۲ را به‌رخ کشید. قصه از آنجایی شروع شده است که در مرکز لجستیک تویوتا در نیوجرسی، کارگری برای نصب پنل محافظ درب با فشار مناسب دچار مشکل می‌شود، زیرا با فشار زیاد یا کم‌تر از حد می‌تواند برای این کار مضر باشد و سبب رسیدن آسیب به درب شود. با‌این حال، همکارش در کالیفرنیا توانست با کمک هولولنز ۲ او را راهنمایی کند که نصب صحیح چه صدایی ایجاد خواهد کرد.

این ماجرا و راهنمایی نصب پنل محافظ درب علاوه‌بر راهنمایی آن کارگر، باعث شد که به‌عنوان نمونه‌ای خاص مورد استفاده قرار بگیرد و ازطریق هولولنز ۲ ضبط شد و به راهنمای Microsoft Dynamics 365 اضافه شد تا در آینده نیز بتواند به سایر افراد کمک کند.

نقطه قوت شرکت تویوتا سرعت بالا در تولید خودروهایش است؛ بنابراین، هرچه سرعت یادگیری کارکنانش بیشتر شود و بتوانند سریع‌تر مشکلات را حل کنند، سرعت ارائه‌ی محصول به بازار نیز متعاقباً افزایش می‌یابد. دیوید کلینر، مدیر آزمایشگاه پژوهشی فناوری کاربردی تویوتا موتور در آمریکای شمالی، می‌گوید با اتکا به استفاده از هدست هولولنز ۲ می‌خواهند مرزهای مکانی و زمانی را پشت‌سر بگذارند و سازوکاری ایجاد کنند که افراد سریع‌تر پیشرفت کنند و دانش خود را با سایر همکارانشان به‌اشتراک بگذارند. درواقع، هولولنز ۲ مایکروسافت عنصر غایبی بوده است که برای دستیابی به این اهداف به‌دنبال آن بوده‌اند.

آقای کلینر دیگر مزیت استفاده از هدست هولولنز را عدم نیاز به کامپیوتر دسکتاپ یا لپ تاپ می‌داند. او در این باره گفته است که کارکنان بخش فنی نمی‌توانند پشت کامپیوتر باشند و کار را انجام دهند و هولولنز شرایطی فراهم می‌کند که نمایشگر بدون دخالت دست جلوی روی فرد قرار می‌گیرد و می‌تواند به‌طور همزمان با ابزار دیگر کار کند.

درنظر برخی از افراد آینده‌ی هولولنز تاحدی مبهم و نامفهوم بود و از سویی دیگر، مدیر سابق تیم هولولنز، الکس کیپمن، نیز مایکروسافت را ترک کرد و ظاهراً با شرایط به‌وجود آمده تیم هولولنز در ابهام بیشتری فرور فت. اکنون اما، معاون بخش واقعیت ترکیبی مایکروسافت، اسکات ایوانز، صحبت‌هایی از نسل بعدی هولولنز به‌میان آورده است و براساس شنیده‌ها مایکروسافت می‌خواهد به‌روزرسانی بعدی هدست واقعیت افزوده هولولنز قدم بزرگی برای این محصول به‌شمار آید.

درواقع، مایکروسافت می‌گوید که مصرف‌کنندگان هنوز برای هدست هولولنز 3 آماده نیستند. علاوه‌براین، تمام شواهد و قرائن حکایت از سردرگمی تیم توسعه‌ی هولولنز چه از نظر سخت‌افزاری و چه نرم‌افزاری دارد.

هدست هولولنز بسیار پیشروتر از زمان خود قدم برداشته است و خط مقدم فناوری واقعیت افزوده در بازار صنعتی و شرکت‌ها را تحت اختیار دارد. با‌این‌حال، با محبوبیت روزافزون متاورس در این زمینه، هدست هولولنز باید موقعیت خود را حفظ کند. شرکت مایکروسافت با انتشار پستی در وبلاگ رسمی خود جزئیاتی از نقش هولولنز در متاورس صنعتی تشریح کرده است که به‌طور کلی آینده‌ای برای هولولنز در متاورس ترسیم می‌کند.

کارگری حین کار با هدست هولولنز

اسکات ایوانز به تمامی مصرف‌کنندگان قول داد که مایکروسافت نسل جدید هدست هولولنز را در زمان مناسب عرضه می‌کند وی بدون اشاره به مشکلات پیش آمده برای تیم طراحی و توسعه‌ی هولولنز می‌گوید هنوز کسی برای نسل بعدی آماده نیست و لزومی ندارد با ارائه‌ی محصولی که فقط ۱۰ درصد بهبود داده‌ شده، هولولنز ۲ را منسوخ کنند.

او ادامه داد که مایکروسافت منتظر طراحی مناسبی است که به‌روزرسانی بزرگی به‌همراه داشته باشد و امکان بازگشت سرمایه بیشتری فراهم کند. از‌این‌رو، مایکروسافت قصد دارد روی بهبود نمایشگر، پایِش، حسگرها و عمر باتری در هولولنز بعدی متمرکز شود.

بنابراین، با توجه به این گفته‌ها می‌توان مطمئن بود که در آینده همچنان شاهد محصولات هولولنز خواهیم بود هرچند با اینکه هدست هولولنز ۳ در سال ۲۰۲۳ میلادی (۱۴۰۲ خورشیدی) عرضه نخواهد شد؛ اما می‌توان امید داشت که در آینده دستگاهی پیشرفته‌تر و بهبودیافته دردسترس قرار می‌گیرد.

درحال حاضر تیم سخت‌افزار هولولنز زیر نظر بخش ویندوز و دستگاه‌ها فعالیت می‌کند و توسط معاون اجرایی و مدیر تولید مایکروسافت، پانوس پانای، هدایت می‌‌شود. با‌این‌حال، متا به‌تازگی هدست Meta Quest Pro را با قیمت ۱٬۵۹۹ دلار عرضه کرده است که ترکیبی از هدست واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است و می‌تواند به‌عنوان رقیب اصلی هدست هولولنز ۲ به‌شمار آید.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی آینده‌ی هدست‌های واقعیت افزوده هولولنز مایکروسافت چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات