اپل برای حل‌وفصل پرونده شاکیان صفحه‌کلید پروانه‌ای خود ۵۰ میلیون دلار پرداخت خواهد کرد

پنج‌شنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
اپل با پرداخت جریمه ۵۰ میلیون‌دلاری، پرونده‌ی شکایت‌ دسته‌جمعی علیه این شرکت درمورد مشکلات کیبورد پروانه‌ای را حل‌وفصل می‌کند.
تبلیغات

اپل برای حل‌وفصل دعوی قضایی دسته‌جمعی که یکی از قاضی‌های فدرال اخیراً آن را تأیید کرده است، باید مبلغ ۵۰ میلیون‌دلار بپردازد. این پرونده شامل تعداد زیادی از شکایت‌های دسته‌جمعی درمورد عملکرد صفحه‌کلید پروانه‌ای مک‌بوک، مک‌بوک ایر و مک‌بوک پروهایی است که اپل در فاصله‌ی بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ عرضه کرده است. این شکایات ازطرف کاربران ایالت‌های مختلفی مثل فلوریدا، میشیگان، نیوجرسی، ایلینوی، واشنگتن و نیویورک بوده است.

اپل ابتدا در جولای ۲۰۲۲ با پرداخت ۵۰ میلیون‌دلار به‌عنوان غرامت به شاکیان پرونده‌ی کیبورد پروانه‌ای خود موافقت کرد. اکنون دادگاه منطقه‌ای ایالات‌متحده در ناحیه‌ی شمالی کالیفرنیا با اعطای مجوز اولیه برای حل‌وفصل موضوع، کار این پرونده را کمی پیش برد. این حکم ازطرف قاضی ادوارد جی داویلا امضاء شد. همان‌طور که اپل قبلاً با این توافق‌نامه، موافقت کرده بود، مبلغ ۵۰ میلیون‌دلار را پرداخت خواهد کرد اما این رقم به‌طور کامل به شاکیان تعلق نخواهد گرفت.

به گزارش دیجیتال‌ترندز، ۱۷ میلیون‌دلار از جریمه‌ی پرداختی اپل مربوط به هزینه‌های وکالت است که شامل ۱۳٫۶ میلیون‌دلار هزینه‌های وکلا، ۲ میلیون‌دلار هزینه‌های دادرسی و ۱٫۴ میلیون‌دلار هزینه‌های اداری می‌شود. مابقی وجوه بین شاکیان پرونده تقسیم خواهد شد. مبلغ نهایی برای هر عضو بستگی به تعداد تعمیراتی دارد که انجام داده‌اند. گفته می‌شود هر یک از دارندگان مک‌‌های اپل که تاکنون مجبور به تعویض دو یا چند کیس شده‌اند، مبلغی درحدود ۳۹۵ دلار دریافت خواهند کرد.

نمی‌توان انکار کرد که ۵۰ میلیون‌دلار مبلغ بسیار هنگفتی برای برطرف‌کردن مشکلات یک صفحه‌کلید معیوب است اما این کیبورد مطمئناً مشکلات بسیار زیادی داشت. هزاران‌نفر از صفحه‌کلید پروانه‌ای اپل ناراضی بودند و با مواردی مثل چسبندگی کلید‌ها و موارد دیگر مواجه شدند. ناگفته نماند که فقط کمی گردوغبار کافی بود تا کلیدهای این کیبوردها کارایی خود را به‌طور کامل از دست بدهند.

اگرچه اپل شکایت‌های مطرح‌شده درمورد کیبورد پروانه‌ای مک‌های خود را با یک برنامه‌ی تعمیر در ماه ژوئن ۲۰۱۸ پیگیری کرد اما این برنامه فقط به‌مدت چهارسال دستگاه‌های آسیب‌دیده را تحت‌پوشش قرار دارد و صفحه‌کلید جایگزین همچنان از نوع پروانه‌ای بود و این یعنی بسیاری از کاربران دوباره مشکلات مشابهی را تجربه کردند. تعویض مکرر کلیدها در برنامه‌ی تعمیر اپل پوشش داده نشد و بسیای از دارندگان مک همچنان ناراضی بودند؛ شرایطی که سرانجام منجر به طرح شکایت دسته‌جمعی علیه غول فناوری مستقر در کوپرتینو شد.

اپل درنهایت سه راهکار مختلف برای رفع مشکل مکانیزم کیبورد پروانه‌ای خود آزمایش کرد اما همه‌ی آن‌ها با شکست مواجه شدند. این شرکت سرانجام صفحه‌کلید مذکور را به‌طور کامل کنار گذاشت و کیبوردهای Scissor Switch را جایگزین آن‌ کرد؛ صفحه‌کلیدهایی که تا به‌امروز نیز در محصولات این برند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات