اپل از سال ۲۰۲۳ از تراشه‌های حافظه سامسونگ در آیفون استفاده خواهد کرد

دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
گزارشی جدید نشان می‌دهد اپل پس‌از اعمال کنترل‌های صادراتی ایالات‌متحده علیه یکی از برترین سازندگان تراشه‌های فلش NAND چین، برای تأمین حافظه‌ی مورداستفاده در آیفون‌های خود، به سامسونگ روی خواهد آورد.
تبلیغات

اپل اوایل سال جاری تصمیم داشت تراشه‌های حافظه‌های فلش ۱۲۸ لایه‌ی سه‌بعدی NAND را از یانگ‌تسه (YMTC) برای استفاده در آیفون‌های عرضه‌شده به بازار چین خریداری کند و درنهایت تا ۴۰ درصد از تراشه‌های موردنیاز خود را نیز خریداری کرد.

بااین‌حال، ماه گذشته یعنی زمانی‌که YMTC و ۳۰ نهاد چینی دیگر به فهرست شرکت‌های تأییدنشده‌ای که مقامات آمریکایی قادر به بازرسی آن‌ها نبوده‌اند اضافه شدند، برنامه‌های اپل نیز برای خرید تراشه‌ از شرکت مذکور به حالت تعلیق درآمد. اکنون انتظار می‌رود عرضه‌کننده‌ی چینی تراشه‌های حافظه‌ی موردنیاز غول فناوری اهل کوپرتینو در اوایل دسامبر به فهرست سیاه محدودیت‌های تجاری ایالات‌متحده بپیوندد.

شرکت‌های آمریکایی از اشتراک‌گذاری هرگونه‌ طرح، فناوری، اسناد یا مشخصات با شرکت‌های موجود در فهرست تأیید‌نشده‌ی بدون مجوز، منع شده‌اند. شرکت‌هایی که نتوانند اطلاعات لازم را طی ۶۰ روز ارائه دهند، به فهرست سیاه کنترل صادرات ایالات‌متحده اضافه خواهند شد. وزارت بازرگانی ایالات‌متحده می‌گوید YMTC به‌دلیل فروش تراشه به هواوی که قبلاً در فهرست مذکور بوده است، کنترل‌های صادرات واشنگتن را نقض کرده و تحت بررسی قرار گرفته است.

به گزارش مک‌رومرز،، به‌دلیل تأثیر محدودیت‌های اعمال‌شده ازسوی دولت ایالات‌متحده علیه شرکت‌های چینی، اپل از سال ۲۰۲۳ از سامسونگ به‌عنوان تأمین‌کننده‌ی جایگزین استفاده خواهد کرد.

سامسونگ از مدت‌ها قبل یکی از تأمین‌کنندگان تراشه‌های DRAM برای آیفون بوده و حالا قرار است از سال آينده، عرضه‌ی فلش NAND برای دستگاه‌های مجهز به iOS را ازطریق کارخانه‌ی Xian خود در چین آغاز کند؛ جایی‌که درحال‌حاضر ۴۰ درصد از کل ظرفیت فلش سه‌بعدی NAND شرکت کره‌ای در آنجا تولید می‌شود.

سامسونگ برخلاف رقبای خود در پاسخ به تقاضای ضعیف بازار فلش NAND، کاهش تولید را مدنظر قرار نداده، که دلیل آن احتمالاً اضافه شدن به فهرست تأمین‌کنندگان اپل است. علاوه‌براین، تصور می‌شود شرکت کره‌ای بتواند با افزایش تولید، قیمت‌های خود را کاهش داده و همین امر رقابت‌پذیری آن را در بازار تراشه‌های حافظه‌ی NAND بیشتر تقویت خواهد کرد.

کنترل‌های صادراتی علیه چین که ازطرف دولت بایدن تحمیل شد، تلاشی برای کندکردن پیشرفت‌های فنی و نظامی این کشور ازطریق قطع دسترسی پکن از عرضه‌ی تراشه‌های نیمه‌رسانای خاصی است که درهر نقطه از جهان و با تجهیزات آمریکایی تولید می‌شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات