طرح ایلان ماسک برای برقراری صلح میان چین و تایوان مورد تمجید پکن قرار گرفت

سه‌شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
ایلان ماسک اخیراً طرحی برای برقراری صلح میان چین و تایوان ارائه کرده است که به‌نظر می‌رسد این برنامه مورد پسند پکن قرار گرفته است؛ هرچند که مقامات تایوانی آن را قبول ندارند.
تبلیغات

چند روز پس‌از جنجال‌های طرح صلح ایلان ماسک برای مسئله‌ی اوکراین، اکنون او وارد موضوع سیاسی-جغرافیایی دیگری شده است. مدیرعامل تسلا این‌بار طرحی برای رفع تنش‌های میان چین و تایوان ارائه داده است. ثروتمندترین فرد جهان اعلام کرد دو کشور مذکور می‌توانند درمورد موضوع جزیره، به توافقی معقولانه و خوشایند دست یابند؛ این طرح تحسین چین و خشم تایوان را به‌همراه داشته است.

فایننشال‌تایمز در مصاحبه‌ی اخیر خود با ایلان ماسک از او درمورد چین سؤال کرد؛ جایی‌که کارخانه ی گیگا شانگهای حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد از کل خودروهای الکتریکی تسلا را تولید می‌کند. وی معتقد است که درگیری میان چین و تایوان، اجتناب‌ناپذیر است. تایوان ادعا می‌کند کشوری کاملاً خودمختار است، درحالی‌که پکن می‌گوید تایوان بخشی از قلمرو آن محسوب می‌شود. به‌گفته‌ی ماسک، این تنش‌ها ضربه‌ای ۳۰ درصدی به اقتصاد جهانی وارد می‌کند و در این‌ میان، اپل بیشتر از هر شرکت دیگری متضرر خواهد شد.

ماسک همچنین راهکار خود را برای رفع مشکل میان چین و تایوان ارائه کرد. او می‌گوید:

منطقه‌ی اداری ویژه‌ای را برای تایوان تعیین کنید که معقول و خوشایند باشد.

ایلان ماسک همچنین اظهارداشت که تسلا در ماه آگوست بیش‌از سه میلیون خودرو تولید کرده‌، که یک میلیون آن در کارخانه‌ی شانگهای ساخته شده است. این شرکت همچنین در ماه گذشته ۸۳ هزار خودرو الکتریکی در چین فروخته است که رکورد جدیدی محسوب می‌شود.

کین گانگ، سفیر چین در آمریکا ضمن تکرار برنامه‌های کشورش، از پیشنهاد ماسک تشکر کرد. گنگ گفت:

اتحاد مجدد مسالمت‌آمیز و طرح «یک کشور، دو نظام» اصول اساسی ماه برای حل مسئله‌ی تایوان و بهترین رویکرد برای تحقق اتحاد ملی است.

اما تایوان از پیشنهاد ماسک چندان راضی نیست. هسیائو بیخیم، سفیر این کشور در ایالات متحده اعلام کرد که آزادی و دموکراسی این کشور قابل فروش نیست. وی اظهارداشت:

هر پیشنهاد پایداری برای آینده‌ی ما، باید به‌صورت مسالمت‌آمیز، عاری از اجبار و با احترام به خواسته‌های دموکراتیک مردم تایوان تعیین شود.

ما یینگ جو، رئیس‌جمهور سابق تایوان نیز گفت:

نظر ایلان ماسک به‌معنای یک کشور و دو سیستم است که من نمی‌توانم آن را بپذیرم.

مدیرعامل تسلا همچینین توضیحاتی درمورد سیستم استارلینک ارائه کرد. به‌نوشته‌ی TechSpot، این ماهواره‌ها با آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین و از ماه فوریه دراختیار اوکراین قرار گرفته‌ است و برخی از مقامات دولت پوتین هشدار داده‌اند که می‌توانند ماهواره‌های آن را به هدف تبدیل کنند؛ موضوعی که چین آن را تأیید نمی‌کند. این درحالی است که مقامات چینی حمله‌ی روسیه به اوکراین را با کلمه‌ی «تهاجم یا تعرض» توصیف نمی‌کنند.

فایننشال‌تایمز می‌نویسد که پکن به‌دنبال تضمین از ماسک بود تا استارلینک را در چین ارائه ندهد، اما هنوز مشخص نیست آیا ثروتمندترین مرد جهان با درخواست آن‌ها موافقت کرده است یا خیر. با توجه به این‌که محققان در این کشور از ماه می خواستار توسعه‌ی سلاح‌هایی برای نابودی ماهواره‌های استارلینک شده‌اند، ارائه‌ی چنین درخواستی چندان تعجب‌آور نیست.

ایلان ماسک هفته‌ی گذشته و با انتشار یک نظرسنجی، دیدگاه خود را درمورد تنش‌های میان روسیه و اوکراین منتشر کرد و پس از آن با انتقادهای بین‌المللی فراوانی مواجه شد. شایان‌ذکر است که نظرسنجی وی با حدود ۳ میلیون رأی‌دهنده نشان داد حدود ۶۰ درصد از شرکت‌کنندگان با ایده‌ی او مخالفت کرده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات